0  |  0

قدرت خرید پایین نتیجه تورم بالا

قدرت خرید پایین نتیجه تورم بالا

تورم یک نرخی است که براساس آن سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات بالا می رود و در نتیجه قدرت خرید پول رایج آن کشور پایین می آید. بانک مرکزی همیشه در صدد کنترل تورم است و همینطور در پی کنترل تقلیل قیمت ها نیز می باشد تا در نهایت اقتصاد بتواند به راحتی پیشروی کند.
نتیجه تورم، پایین آمدن قدرت خرید می باشد. به عنوان مثال اگر نرخ تورم 2 درصد باشد و قیمت خرید یک آدامس 10 تومان باشد، قیمت سال آینده این آدامس 10.02 می شود. در نهایت، به همان ترتیبی که قیمت کالا و خدمات بالا می رود به این معنا می باشد که ارزش پول به همان اندازه کاهش پیدا کرده است. پول گرایان در اقتصاد در مورد تورم بر این عقیده هستند که تورم ارتباط مستقیم با عرضه پول دارد. تورم با استفاده از شاخصی به نا CPI اندازه گیری می شود و این شاخص به وسیله قیمت های سبد کالاها و خدمات اصلی در هر دوره بدست می آید.
امروزه پشتوانه پول کشورها طلا یا نقره می باشد. اما از آنجایی که پول بیشتر کشورها پشتوانه ندارد این پول ها می تواند بر اساس دستورات و شرایط سیاسی به سرعت به کشور تزریق شوند و در نهایت، منجر به تورم شوند.
از سویی بانک مرکزی همیشه با استفاده از سیاست های پولی به دنبال کنترل تورم می باشد. بعد از بحران سال 2008 فدرال رزروهای آمریکا به دنبال این هستند که نرخ بهره را نزدیک به صفر نگه دارند و برای آن برنامه های متعددی را پیاده سازی کرده اند.
اگرچه که تورم تاثیر بسیار منفی بر جامعه و اقتصاد کشور می گذارد اما تقلیل قیمت ها نیز به همان اندازه بر اقتصاد تاثیر منفی می گذارد. در کشورهای پیشرفته تصمیم گیرندگان سیاست های پولی از قرن 20 به دنبال این هستند که این نرخ را در حدود 2 درصد نگه دارند. اما کشورهایی که به دنبال رشد اقتصادی هستند می توانند نرخ بالاتر تورم را در کشور شاهد باشند به عنوان مثال نرخ تورم هدف در هند 4 درصد و در برزیل 4.5 درصد می باشد.
تورم یکی از دلایل اصلی است که مردم سرمایه گذاری می نمایند. همانطور که در مثال قبل توضیح داده شد قیمت آدامس در سال بعد به 10.02 تومان می رسد و یا اینکه ارزش پول در دست شما 2درصد کاهش پیدا می کند. مثلا اگر شما در حساب پس انداز خود 1000 تومان پس انداز نمایید ارزش این پول بعد از 10 سال به 817.07 تومان می رسد (این حالت در زمانی است که نرخ تورم 2 درصد باشد). پس این خیلی بهتر بود که در همان سال شما کالایی خریداری می نمودید و یا پول خود را به جای پس¬ انداز به طلا تبدیل می کردید. پس همانطور که توضیح داده شد، سرمایه گذاران برای جلوگیری از کاهش ارزش پول، پول خود را در اوراق مشارکت و یا سهام سرمایه گذاری می نمایند که این عمل باعث می شود که ارزش پول آنها در طی زمان کاهش نیابد. البته سرمایه گذاری نیز ریسک خود را دارد و برای پوشش دادن اینگونه ریسک ها باید از متنوع سازی سبد سهام یا پرتفوی استفاده نمایید.

 

دریافت فایل

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: برگرفته از سایت investopedia
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com