0  |  1

تجدیدنظر در ممنوعیت ورود 2500 سی‌سی‌ها؟

تجدیدنظر در ممنوعیت ورود 2500 سی‌سی‌ها؟

در حالی مجلس شورای اسلامی روز گذشته افزایش پلکانی قیمت بنزین با مصرف بیشتر را تصویب کرد که دولت نیز در آخرین تصمیمات خود همچنان بر توقف ورود خودروهای با حجم بالای 2500 سی سی تاکید دارد.پیش تر عنوان شده بود که مصرف سوخت بالای این خودروها دلیلی بر ممنوعیت ورود 2500 سی سی‌ها است این در شرایطی است که برخی از کارشناسان عنوان می‌کنند در صورت افزایش پلکانی نرخ بنزین ممکن است دولت در این زمینه تجدیدنظر کند.

 

ممنوعیت ورود خودروهای بالای 2500 سی‌سی در دوره رئیس‌جمهوری پیشین از یک سو به‌دلیل بحران ارزی کشور و از سوی دیگر در راستای کاهش مصرف سوخت تصویب شد. این در شرایطی است که بسیاری از کارشناسان حجم موتور را معیار مناسبی برای لوکس بودن خودروهای وارداتی نمی‌دانند و ارزش کالا را معیار مناسب‌ برای این موضوع عنوان می‌کنند. در راستای همین موضوع اواسط سال گذشته طرح پیشنهادی تغییر معیار لوکس بودن خودروهای وارداتی از حجم موتور به ارزش کالا توسط گمرک جمهوری اسلامی عنوان شد اما دولت تاکنون ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی را لغو نکرده است. این موضوع در حالی است که مسعود کرباسیان، رئیس کمرگ جمهوری اسلامی ایران دیروز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» دیدگاه گمرک درخصوص معیار لوکس بودن خودروهای وارداتی را ارزش کالا می‌داند و نه حجم موتور؛ این مقام مسوول اما دلیل عدم تغییر در قانون مدنظر را دیدگاه دولت در این باره عنوان می‌کند. واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی در شرایطی همچنان طی سال جاری ممنوع اعلام شده که این سوال مطرح می‌شود اصرار دولت بر ممنوعیت واردات این نوع خودرو چیست؟ به عقیده برخی از کارشناسان علت ممنوعیت دوباره این خودروها ارزبری بسیار زیاد است که هزینه سنگینی را بر دوش دولت می‌گذارد. حال آنکه وارد‌کنندگان خودرو با اشاره به اینکه لوکس بودن خودرو براساس حجم موتور مبنای منطقی و اقتصادی ندارد، معتقدند در صورتی که هدف دولت، جلوگیری از خروج ارز باشد معیار باید ارزش کالا باشد که در حال حاضر خودروهایی با قیمت‌های بسیار بالا وارد کشور می‌شوند. برخی از کارشناسان درخصوص بحث مصرف بالای سوخت خودروهای با حجم موتور بالا نیز به تکنولوژی بالای این خودروها و مصرف سوخت آنها براساس استانداردهای جهانی اشاره دارند و تجربه جهانی در ممنوعیت خودروهای لوکس را ارزش کالا عنوان می‌کنند.

 

 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: دنیای اقتصاد
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com