0  |  0

کسب‌وکار‌های سبز در آفریقا

کسب‌وکار‌های سبز در آفریقا

در سال‌های اخیر مدل‌هایی از کسب‌و‌کار‌های جدید با رعایت قوانین کار و محیط‌زیست در سراسر دنیا پدیدار شده‌اند. درحالی که فعالیت‌های اقتصادی اغلب در مقابل حفظ محیط‌زیست قرار می‌گیرند، این کارآفرینی‌های جدید با تغییر نوع تولید و مصرف، سعی در حفظ محیط‌زیست دارند. از جمله برنامه‌های این نهاد می‌توان به صرفه‌جویی در انرژی، بهبود بهره‌وری و ترجیح منابع انرژی تجدیدپذیر، حفاظت از زیست کره، حذف تدریجی هر ماده‌ای که به محیط زیست و آب و زمین آسیب وارد می‌کند، اشاره کرد.
سوئد یکی از کشور‌های پیشرو در زمینه کسب‌و‌کار‌های سبز است. این کشور با اختصاص بودجه 400میلیون کرون به توسعه پایدار و شکوفایی فناوری‌های سبز یکی از موفق‌ترین کشور‌هاست. اما در این میان، شاهد افزایش سهم کشور‌های آفریقایی و منطقه مدیترانه در زمینه تولیدات و خدمات سبز بوده‌ایم.
در حاشیه برگزاری هفتمین نشست سالانه کارآفرینی و ضمن آنکه کسب‌و‌کار‌های سبز و محیط‌زیستی یکی از مهم‌ترین زمینه‌های فعالیتی شرکت‌های جدید است، به حضور سبز فعالیت‌های اقتصادی در منطقه دریای مدیترانه می‌پردازیم.
نهاد برنامه توسعه منطقه مدیترانه SwitchMed با پشتیبانی مالی سازمان توسعه صنعتی ملل متحد و برنامه‌ریزی محیط‌زیست ملل متحد، با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مسابقات مختلف سعی در توسعه کارآفرینی سبز در این منطقه دارد.
ارزش نهادن روی داستان موفقیت کسب‌و‌کار‌ها، تقویت بازخورد کارآفرینان، ترویج روش‌های اشتراک‌گذاری تجربه‌ها و معلومات، کمک به شکوفایی استعداد‌ها و بهبود قابلیت‌های مدیریتی از جمله برنامه‌های این نهاد محیط زیستی‌ است. هدف از فعالیت این نهاد، جذب کارآفرینان به حوزه محیط‌زیست و رفع مشکلات محیط زیستی و انرژی است.
SwitchMed ، سایت رسمی برنامه توسعه منطقه مدیترانه که از سوی سازمان توسعه صنعتی ملل متحد و برنامه‌ریزی محیط زیست ملل متحد حمایت می‌شود، در حاشیه برگزاری کنفرانس کارآفرینی درباره فعالیت‌های این منطقه، مطالعاتی را منتشر کرده ‌است. هدف این برنامه توسعه پایدار، تقویت بخش‌های تولید، فناوری و صنعت و رشد اقتصادی این منطقه است.
ابتکار و نوآوری برای ترویج کارآفرینی سبز
با توجه به اینکه یکی از اهداف نشست‌ کارآفرینی طی این‌ سال‌ها، تقویت فعالیت‌ محیط‌زیستی کارآفرینان بوده‌است، به‌عنوان یک اقدام محیط زیستی، دسترسی به آموزش عالی در زمینه اکوکارآفرینی در کشور‌های جنوب مدیترانه پیشنهاد شده است.
برای تشویق و ترغیب حضور اعضای اکوکارآفرین، یک برنامه آموزشی برای حدود 2700 کارآفرین از کشور‌های الجزایر، مصر، اردن، لیبی، مراکش، فلسطین و تونس درنظر گرفته شده‌است. این برنامه آموزشی در بیشتر کشور‌ها رایگان اجرا می‌شود. پس از نخستین مرحله آموزشی، 270 ایده به منظور انجام مطالعه و بهبود و ارتقای طرح انتخاب خواهند شد. در مرحله اجرا، از 270 کارآفرین، 30 کارآفرین وارد کار خواهند شد و از یک سال مشاوره فنی و مالی بهره‌مند می‌شوند.
علاوه بر این طرح، مطالعاتی هم در زمینه رشد و توسعه کارآفرینی‌های محیط‌زیستی منطقه دریای مدیترانه صورت گرفته است؛ مطالعاتی که سال‌های سال با هدف سازگاری کارآفرینان با فعالیت‌های محیط زیستی است.
این مطالعه با تمرکز روی سرمایه‌گذاری‌ کشور‌های مدیترانه روی بیش از 3400 پروژه بین سال‌های 2009 تا 2015 در 36 پلتفرم مختلف، این پروژه‌ها را تجزیه و تحلیل کرده‌ است. از میان 2 هزار پروژه که از نظر مالی تامین می‌شوند، 84 پروژه در زمینه طرح‌های نوآورانه محیط‌زیستی و کارآفرینی‌های سبز شناسایی شده‌اند. به عبارتی 4.5درصد از مجموع سرمایه‌گذاری‌‌های این منطقه به این بخش تعلق دارد.
در بخش مربوط به اعلام خبر‌های سایت برنامه توسعه مدیترانه آمده ‌است که برنامه آموزش همگانی کارآفرینان سبز برای نخستین بار در سال 2015 اجرا شد.
از میان 3500 طرح، 1200 طرح تا پایان سال 2017 تحت حمایت و پشتیبانی مالی و فنی این نهاد خواهند بود. قرار است تا سال 2017، از حدود 2400 طرح پشتیبانی شود.
آرنود پینیر، مدیرعامل شرکت Happy smala، یک شرکت مشاوره و خدمات مطالعات اقتصادی، درباره سرمایه‌گذاری‌های کشور‌های جنوب دریای مدیترانه در سایت SwitchMed می‌گوید که در مناطق شمالی آفریقا، مراکش و الجزایر درحال جذب بازار هستند. برآورد بانک جهانی از فعالیت اقتصاد‌های سبز در خاورمیانه و شمال آفریقا تا سال 2025 حدود 5میلیارد دلار است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: فرصت امروز
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com