1  |  2

شرکت‌های بزرگ می‌توانند مثل استارتاپ‌ها نوآور باشند

شرکت‌های بزرگ می‌توانند مثل استارتاپ‌ها نوآور باشند

شرکت‌های بزرگ، روش‌های مختلفی را برای رشد و توسعه انتخاب می‌کنند. خرید و «مالکیت» یک کسب و کار دیگر، یکی از این روش‌هاست که البته با چالش‌هایی همراه است. احتمالا برای خرید یک شرکت، «قیمتی» را پیشنهاد بدهید که فروشنده آن را نپذیرد. بنابراین خریدن استارتاپ‌ها، برای شرکت‌های بزرگ می‌تواند هزینه ‌بر و دشوار باشد و شرکت‌های بزرگ باید با این حقیقت کنار بیایند.

خریدن استارتاپ‌ها با هدف رشد و توسعه، روش مورد علاقه رهبران کسب‌وکارهای بزرگ است. فرایندی قابل درک که قبلا آزمون خود را پس داده است. سهامداران با آن احساس راحتی می‌کنند. مدیرعامل‌ها خیالشان راحت است که چیز جدیدی را امتحان نمی‌کنند و در نتیجه کسب‌و‌کارشان به خطر نمی‌افتد. گرچه تملک استارتاپ‌ها ابزاری مفید برای رشد کسب‌و‌کار است، ولی تنها ابزاری نیست که بدین منظور وجود دارد. 

یک جایگزین هم وجود دارد که شامل خلق مدل‌های کسب‌و‌کار و ایده‌های جدید به صورت داخلی است.

بسیار مهم است که شما فرایندی برای خوب انجام دادن این کار داشته باشید. شاید بی‌اهمیت به نظر برسد ولی این کار متفاوت از فرایندهای مدیریت سنتی است. همه مفاهیم باید روی رشد متمرکز باشد.

باید از خودتان سوالاتی از این قبیل بپرسید:

  • چگونه بهترین شرایط رشد را ایجاد می‌کنید؟
  • آیا روی بهبود آنچه که در حال حاضر انجام می‌دهید تمرکز می‌کنید؟
  • آیا به دنبال هم‌افزایی با سایر شرکت‌ها هستید؟
  • چطور مدل کسب و کار خود را بهبود می‌بخشید؟

روش‌های مختلفی برای رشد کسب و کار شما وجود دارد ولی آنچه که رهبران به آن نیاز دارند، ورودی دیگری است. آنها باید از خودشان بپرسند:

  • فرایندهای مناسب برای رشد کسب‌و‌کار شامل چه مواردی هستند؟

پاسخ‌های خاصی برای این سوالات وجود دارد که با آنچه در طرح درس MBA تدریس می‌شود، متفاوت است. مدیریت سنتی معمولا شامل بهبودهای کسب‌و‌کار در رابطه با عملیات‌ها، توزیع، پشتیبانی، و نوآوری‌ فرایند است که یک سازمان را کارآمدتر می‌سازند.

فرایندهایی که در این مطلب درباره‌شان صحبت می‌کنیم روی روش‌های جدید رشد کسب‌و‌کار تمرکز دارند. این موضوع، با مدیریت کسب‌و‌کار فعلی متفاوت است و متکی بر نوآوری و کارآفرینی سازمانی است. در حال حاضر برخی شرکت‌های بزرگ این کار را به خوبی انجام می‌دهند. بنابراین اندازه و بزرگی شرکت‌تان نباید شما را از خلاقیت و نوآوری باز دارد.

همیشه باید ذهنیتی که در روزهای اول راه اندازی کسب‌و‌‌کارتان دارید را حفظ کنید. هرقدر هم که بزرگ شوید باید تفکرتان کارآفرین باقی بماند. شرکت‌های بزرگ می‌توانند به اندازه‌ی استارتاپ‌ها نوآور باشند. اگر دریابند چگونه این کار را انجام دهند، حتی بهتر هم می‌توانند باشند زیرا به منابع مالی، حق‌امتیازها، تکنولوژی و مشتریان موجود دسترسی دارند. آنها باید روی نوآوری داخلی خود سرمایه‌گذاری کنند.  

دلیل اینکه استارتاپ‌ها و شرکت‌های جوان‌تر نوآورتر هستند این است که برای بقا می‌جنگند. کسب و کارهای نوپا باید به دنبال نوآوری باشند وگرنه از بین می‌روند. در اکثر شرکت‌های معتبر، این انگیزه برای بقا یا عطش برای نوآوری وجود ندارد، چون آنها این تهدید را احساس نمی‌کنند. اما کسب‌وکارهای بزرگ باید این نکته را در نظر بگیرند که محیط کسب و کار به سرعت در حال تغییر است و آنها باید بتوانند به کمک نوآوری‌های‌شان پاسخ مناسبی به این تغییرات بدهند.  هرگاه احساس زوال و نابودی به آنها دست بدهد عطش برای نوآوری، دوباره در آنها ایجاد خواهد شد. آنها چاره‌ی دیگری ندارند، باید نوآوری انجام دهند، در غیر اینصورت ناپدید خواهند شد.

نویسنده: Nicholas Himowicz

مترجم: طاهره منیری‌شریف (کارشناس ارشد MBA)

برگرفته از سایت strategyzer.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com