0  |  0

هزاره سوم، هزاره کار‌آفرینی است

هزاره سوم، هزاره کار‌آفرینی است

غلامرضا عابدینی در اولین کارگاه پیش رویداد استارآپ اکسیر که به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی زنجان در حال برگزاری است، با بیان اینکه هزاره سوم، هزاره کارآفرینی است، اظهار کرد: برای کارآفرینی نیاز به تعریف چند اصطلاح است که از جمله این اصطلاح‌ها نیاز، خواسته و تقاضا است.
وی ادامه داد: «نیاز» محرومیت احساس شده است و خواسته نیاز به همراه فرهنگ است و «تقاضا» شامل خواسته و توان مالی است.
این کارآفرین با اشاره به اینکه بین ارزش‌افزوده و ارزش‌آفرینی تفاوت است، افزود: ارزش‌آفرین کسی است که مولفه‌های اخلاقی را در کسب و کار رعایت می‌کند و در ارزش‌افزوده مولفه‌های اخلاقی رعایت نمی‌شود و در کار‌آفرینی به دنبال کارآفرینی نجیب هستیم و باید اخلاقی در بازار وارد شویم.
عابدینی با بیان اینکه با حذف واسطه‌ها یکی از مسئله‌های کارآفرینی حذف می‌شود و کارآفرین واقعی به دنبال حذف واسطه‌ها است، گفت‌: برای ایجاد فرصت کارگشایی، نیاز به یک فرمول اساسی است که فرد در صورت داشتن ایده به شخصی مراجعه می‌کند که طالب و نیازمند آن باشد که این زمینه اشتغال را فراهم می‌کند؛ یا اینکه فرد نیازی دارد که طبق آن ایده‌ای می‌دهد و فرصت برای کار‌گشایی ایجاد می‌شود.
وی با بیان اینکه ایده به خودی خود تبدیل به فرصت شغلی نمی‌شود، افزود‌: در اطراف ما فرصت‌های بی‌شماری برای ایجاد اشتغال است‌ که در دنیای کار‌آفرینی به آن پنجره کار‌آفرینی می‌گویند.
عابدینی خاطرنشان کرد: ایده‌ای که به ذهن شما می‌رسد به طور همزمان به ذهن ۱۷ نفر دیگر می‌رسد، بنابراین باید فرصت‌شناس بود. در زمانی که ۱۲ هزار پزشک و پنج میلیون دانش‌آموخته بیکار داریم، مغتنم شمردن فرصت‌ها کمک‌کننده مشکل است.
وی با بیان اینکه بهترین راه داشتن بهترین ایده، داشتن بی‌نهایت ایده است، افزود: انسان برای داشتن ایده‌های بسیار باید ذهن واگرا داشته باشد و بر اساس سخن ادیسون، ایده‌ها از یک منبع بی‌انتهای وحی می‌شود.
این کارآفرین خاطرنشان کرد: در کارآفرینی چهار گروه وجود دارد که هر فرد تنها می‌تواند در این چهار مرحله دو بار گذر کند. گروه اول کسانی هستند که عمر و زمان خود را صرف می‌کنند و پول می‌گیرند که این افراد معمولا کارمند ادارات و کارخانه‌ها می‌شوند‌. گروه دوم از مهارت و تخصص خود استفاده می‌کنند و پول به دست می‌آورند ولی گروه سوم افرادی هستند که با توجه به آیتم‌های موجود از دیگران استفاده می‌کند و گروه تشکیل می‌دهند و از مهارت دیگران استفاده می‌کند و به دنبال ایجاد سیستم هستند و گروه چهارم گروهی هستند که سرمایه‌گذار هستند و با استفاده از سرمایه کارآفرینی می‌کنند.
وی ادامه داد: با حضور فرد در هر یک از این مراحل قالب ذهنی افراد بسته می‌شود و در آن مرحله گیر می‌کند.
عابدینی افزود: کارآفرینی ارتباطی با سرمایه‌گذاری ندارد و هنر کارآفرین است که با کم‌ترین سرمایه بتواند کاری را شروع کند و آمارها نشان می‌دهد که سهم سرمایه در کارآفرینی تنها ۲۰ درصد است.
در ادامه، کارشناس ارشد بازرگانی و تحقیقات بازار، خاطرنشان کرد: هنر نامطمئن بودن می‌تواند در کارآفرینی سهم داشته باشد و اولین اتفاقی که یک کارآفرین باید انجام بدهد این است که از لبه اطمینان به سمت عدم اطمینان حرکت کند.
هادی اسدی افزود: فرد نباید از شکست خوردن بترسد و در مرحله اول باید بتواند خوب شکست خوردن را بیاموزد.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته در استان قزوین ۸۰ درصد مردم در گروه اول و ۱۵ درصد در گروه دوم و ۴ درصد در گروه سوم و یک درصد در گروه چهارم قرار دارند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایسنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com