0  |  0

سرآمد سی و دوم منتشر شد

سرآمد سی و دوم منتشر شد

ماهنامه خبری، علمی، آموزشی تحلیلی «سرآمد» با نگاهی به اهمیت بهره‌مندی از فرصت‌ها، آثار و گفتاری از نخبگان و بایدها و نبایدهای فضای نخبگانی به سی و دومین شماره رسید. سی و دومین شماره ماهنامه ماهنامه خبری، علمی، آموزشی تحلیلی «سرآمد» با نگاهی به اهمیت بهره‌مندی از فرصت‌ها، آثار و گفتاری از نخبگان و بایدها و نبایدهای فضای نخبگانی در دسترس علاقمندان قرار گرفت.
فرصت دانش‌بنیان برای رویارویی با حوادث
سرآمد این شماره در بخش آغازین خود، با یادداشتی از پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری، برخی از ابعاد گسترده رویدادی متأثرکننده و دل‌خراش را مورد توجه قرار داده است و آن را فرصتی برای درس گرفتن و ضرورت برداشتن گام‌های اثرگذار در مقابله با حوادث به دور از دنبال مقصر گستن‌ها و تقصیر حوادث را گردن گروهی خاص انداختن، تاکید می‌کند.
کرمی در بخشی از یادداشت خود اهمیت و توانمندی دانش‌ و فناوری در ایستادن مقابل حوادث را یادآور می‌شود و می‌نویسد: «... باید در دانش‌بنیان کردن خدمات مقابله با بحران بکوشیم. پیش از این‌ها به تفصیل درباره دانش‌بنیان کردن کالا و محصول حرف زده‌ایم و ضرورت آن‌را یادآور شده‌ایم. حال باید تاکید کنیم که خدمات نیز باید دانش‌بنیان شوند.»
فراگیر شدن گفتمان تولید علم در کشور و پدیدار شدن نتایج عملی آن
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، با جمعی از نخبگان و مدال‌آوران علمی دانشگاه صنعتی شریف دیدار کردند و دراین دیدار مدال‌های کسب شدن از سوی نخبگان در مسابقات و المپیادهای کشوری به رهبر معظم انقلاب اسلامی اهدا شد. ایشان در این دیدار ضمن تاکید فراگیر شدن گفتمان تولید علم در کشور و پدیدار شدن نتایج عملی آن، نکاتی را به مدال‌آوران، نخبگان و دانشجویان یادآور شدند که مروری بر آن‌ها را در این شماره از سرآمد می‌خوانید.
البرز و برنامه‌های حوزه نخبگان
سرآمد این ماه نیز به رسم شماره‌های پیشین خود، میزبان رییس یکی از بنیادهای نخبگان استانی است. در این شماره دکتر جعفر جهان‌پناه رییس بنیاد نخبگان استان البرز، از فعالیت‌های این بنیاد و ظرفیت‌های البرز برای پیشرفت صحبت می‌کند. در این شماره از سرآمد می‌توانید گفت و گو با جعفرپناه، برنامه‌هایی که در سال 95 در بنیاد نخبگان البرز انجام داده شده و برنامه‌هایی که برای سال آینده دارند را بخوانید.
دفاعیه‌ای که در غیاب دانشجو برگزار شد
مهندس شهید مصطفی کریمی، دانشجوی مستعدی که در رشته معماری دانشگاه تهران درس می‌خواند، اما جلسه دفاع از پایان‌نامه‌اش بدون حضور او برگزار شد، زیرا او پیش از آن‌که موعد دفاع پایان‌نامه‌اش فرا برسد، به سوریه رفت تا آن‌جا از چیزی‌که دوست‌تر می‌داشت دفاع کند.
گفتگو با نخبه‌ای که از این روزهای دانشگاه‌ها می‌گوید
دکتر رضا ملک‌زاده که این روزها به عنوان معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی و برگزیده جایزه علامه طباطبایی مهمان سرآمد سی و دوم است.وی که خود از اساتید برجسته دانشگاه به شمار می‌رود از میل اساتید دانشگاه‌ها به تغییر شرایط و انگیزه دانشجویان برای نخبگی سخن می‌گوید.
نویسنده و شاعر است اما بیش‌تر او را به ترانه‌های شیوا و خوش‌مغزی که سروده است می‌شناسند. معتقد است شاعر اگر جهان‌بینی داشته باشد، ساده شعر می‌سراید، اما درک و مفاهیم جدیدی به مخاطب ارائه می‌دهد. عبدالجبار کاکایی با سی و دومین شماره از سرآمد شده است تا از زبان دانش و علم بودن، شیوایی واژگان فارسی در شعر گذشته، مسابقه چاپ شعر امروز و تاثیر ترجمه بر زبان به گفت و گو نشسته است.
کامواهای رنگی که زنگ زندگی بافتند
سلامتی، نعمتی است که کسی قدردان آن نیست مگر زمانی که پای مصیبتی یا بیماری‌ای به میان بیاید. البته عکس‌العمل بیش‌تر افراد ناامید شدن است، اما هستند کسانی که علی‌رغم مشکلی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند با تلاششان توانسته‌اند سرآمد شوند و سرآمد این شماره، با گفت و گو با فریبا معصوی کارآفرین 31 ساله، یکی از همین الگوهای موفق را معرفی کرده است.
موفقیتی که بر پایه ارتباط تنگاتنگ صنعت و دانشگاه شکل گرفت
ارتباط کم‌رنگ صنعت و دانشگاه، مشکلی است که طی این سال‌ها باعث شده تولید محصول دانش‌بنیان آن‌طور که باید و شاید از پیشرفت قابل ملاحظه‌ای برخوردار نباشد، اما در این میان صنعت‌گرانی نیز بودند که این نیاز را زودتر درک کردند و با کمک گرفتن از دانشگاهیان، محصولات شرکت خود را بع محصولاتی دانش‌بنیان ارتقا دادند. بر همین اساس سرآمد سی و دوم گفت و گویی با مدیران یکی از همین شرکت‌ها داشته و با این فعال فناور درباره راهی که برای حل مسائل و مشکلات خود طی کرده، به گفت و گو نشسته است.
حل مشکلات از نگاه یک فارغ‌التحصیل دانشگاه کالیفرنیا
سید جواد کاظمی‌تبار که دکترای مهندسی برق خود را از دانشگاه کالیفرنیا دریافت کرده و سال‌ها در آمریکا زندگی کرده است ئ با شرکتی همکاری داشته که در زمینه تقلب‌های بانکی با 300 بانک کار می‌کرده است. او درباره دلایلش برای بازگشت به ایران و مشکلاتش در کشور و مسائلی که در این جلسه به آن‌ها پرداخته با این شماره از سرآمد به گفت و گو نشسته است.
کار هست ولی بودجه نیست
محمدامین اسکندری مدیر دفتر کوئن‌تک مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف، که خود دانشجوی دکترای همین دانشگاه است این روزها همراه با یک تیم سیزده نفره از دانشجویان مشغول تحقیق و بررسی در زمینه احتراق، انرژی و حامل‌های فضایی است، کاری که به گفته او با وجود اهمیت بالایش، مورد توجه جدی قرار نگرفته است و در این شماره از سرآمد، از اتفاقاتی می‌گوید که در دفتر کوئن‌تک در جریان است.
در بخش های دیگر «سرآمد» سی و دوم نیز گفت وگوها، یادداشت ها و گزارش ها و اخبار متنوع و مختلفی با محورها و موضوعات متنوعی منتشر شده است که همچون شماره‌های پیشین از راه‌های گوناگونی چون وب‌سایت بنیاد ملی نخبگان، اپلیکیشن اختصاصی سرآمد قابل دسترسی است.
همچنین در برخی از مطالب این ماهنامه کدهای QR تعبیه شده است و خوانندگان می توانند با استفاده از نرم افزار کدخوان تلفن های هوشمندشان، فیلم، عکس و صدای متن مرتبط را مشاهده کنند .
سی و دومین شماره ماهنامه «سرآمد» به صاحب امتیازی بنیاد ملی نخبگان، مدیرمسئولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی ویژه بهمن‌ماه سال جاری در 132 صفحه منتشر شده است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com