0  |  0

پای درد و دل کارآفرین موفق خرمشهری

پای درد و دل کارآفرین موفق خرمشهری

کارآفرین موفق خرمشهری تولید کننده گل و گیاه زینتی، این روزها به جای فروش فلافل و فست فود، کارآفرین موفق شده و زمینه اشتغال دیگران را نیز فراهم کرده است.
وارد روستای حدود دو سه هزار نفری حفار شرقی که بشوی، آدرس مجتمع گلخانه ای را از هرکدام از شهروندان این روستا که بپرسی، تو را به محل این گلخانه راهنمایی می کند.
وقتی وارد فضای کار 'جواد کعبی ' جوان خلاق خرمشهری که بشوی، بوی گل و طراوت روح و جسم آدمی را نوازش می دهد.
جواد کعبی کارآفرینی که کار خود را از فروش فست فود و فلافل به تولید گل و گیاه تغییر داده و این روزها محل کارش در روستای ' حفار شرقی' به یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان خرمشهر مطرح است،  روند کار خود را این گونه بیان می کند: کارم را از یک اغذیه فروشی ساده و فروش ساندویچ و فلافل شروع کردم و به دلیل علاقه شدیدی که به کار کشاورزی و کشت گل و گیاه داشتم، تصمیم گرفتم که کار خود را توسعه داده و به جای فروش اغذیه و فست فود، به تولید محصولات کشاورزی بپردازم.
وی با بیان اینکه در پنج سال و نیم گذشته با فروش کل دارایی اعم از خانه، زمین و مغازه یک زمین شوره زار در حفارشرقی به وسعت چهار هکتار به میزان سه میلیارد و 300 میلیون ریال خریداری کرده است، می گوید: به رغم اینکه در این مدت هیچ سودی از این زمین عاید من نشد ولی ناامید نشدم و برای احیای این زمین تلاش کردم و در حال حاضر زمین را به 13 هکتار توسعه دادم.
کعبی این جوان خلاق خرمشهری پس از 5.5 سال تلاش و زحمت توانسته مجموعه تفریحی و تولیدی در حفارشرقی خرمشهر ایجاد کند و اشتغال 14 نفر مستقیم و 20 نفر غیر مستقیم را فراهم کند، شاغلان در این مجموعه به صورت عمده گل و گیاه خریداری کرده و در بازارها و یا دستفروشی عرضه می کنند.
کعبی گفت:پس از این مدت توانسته ام علاوه بر احداث گلخانه تولید گل و گیاه زینتی آپارتمانی، برای کشت سبزی و صیفی جات، یونجه، علوفه دام و نخیلات و انواع گونه های مرکبات سازگار با هوای منطقه نظیر ' پرتقال، لیموشیرین، شاتوت، توت نوری، انجیر ' زمینی را نیز آماده کرده و این محصولات را نیز تولید کند.
کعبی افزود:در حال حاضر 55 نوع گل و گیاه زینتی آپارتمانی، 18 نوع گل های بیرونی و 25نوع نهال مثمر و کشت انواع خرما به میزان 450 اصله در این مجموعه تولید می شود.
وی هزینه احداث گلخانه را 10 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت:در این گلخانه نمای داخل، تصفیه آب و تجهیزات و بخاری دارا می باشد.
کعبی اظهار داشت:در این مجموعه علاوه بر گلخانه و تولید گل و گیاه، استخر 500 متر مکعبی برای قایق سواری و صید انواع ماهی، باغ پرندگان و سالن پرنده ها و اسب سواری فراهم شده و برای بازدیدکنندگان نیز سیاه چادر بختیاری در معرض دیده عموم قرار گرفته است.
وی شمار بازدید کنندگان از مجموعه تفریحی و گلخانه را روزانه 400 تا 500 نفر عنوان کرد و گفت:پنجشنبه و جمعه ها و روزهای تعطیل نیز بین سه هزار تا چهار هزار گردشگر از مجموعه تفریحی حفارشرقی دیدن می کنند.
کعبی درآمد ماهانه مجموعه تفریحی را بین 40 تا 50 میلیون ریال خواند و گفت: برای توسعه گلخانه به وسعت یک هکتار به میزان 10 میلیارد ریال وام تسهیلاتی نیاز دارم.
**** مسئولان به تعهدات خود عمل کنند
کعبی با گلایه از وعده های عمل نشده مسئولان برای توسعه طرح های خود نیز گفت: تاکنون نتوانسته ام، وام تسهیلاتی برای توسعه کار دریافت کنم و تنها از مسئولان، وعده توخالی شنیده ام.
وی با بیان اینکه تاکنون تسهیلاتی از بانک دریافت نکرده است، می افزاید: این مجموعه را با تلاش های چندساله و دارایی شخصی احداث کرده ام و با توجه به اینکه چندسالی است که به دنبال وام با بهره کم بوده ام و مسئولان قول دادند از محل اعتبارات ریاست جمهوری تا سقف سه میلیارد ریال اعتبار تخصیص دهند و تاکنون این موضوع نیز محقق نشده است.
کعبی افزود: سود تسهیلات اعطایی بین 15 تا 18 درصد است و با احتساب بازپرداخت آن بالای 23 درصد می رسد و این برای توسعه کار به صرفه نیست.
*** قول مساعد مدیرجهادکشاورزی خرمشهر برای کمک به این کارآفرین
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرمشهر نیز در خصوص برنامه های دولت برای حمایت از کشت گلخانه ای محصولات کشاورزی گفت:گلخانه پرورش گل و گیاهان آپارتمانی برادران کعبی به عنوان نخستین واحد تولیدی خرمشهر و شهرستان های همجوار می باشد که در سطحی معادل سه هزار متر مربع با سرمایه گذاری بخش خصوصی به بهره برداری رسیده و برای افزایش تولیدات آن و افزایش سطح به 10 هزار متر مربع پرونده متقاضی جهت اخذ تسهیلات بانکی در جریان می باشد.
محمد مطرودی افزود:توسعه کشت گلخانه ای از سیاست های حمایتی وزارت جهادکشاورزی با رویکرود اقتصاد مقاومتی است که به منظور استفاده حداکثری از منابع آب و خاک، کاهش هزینه های تولید و افزایش درآمدی تولید کنندگان این بخش اجرا می شود.
وی گفت:در این راستا مدیریت جهاد کشاورزی خرمشهر آمادگی کامل دارد تا متقاضیان احداث گلخانه و پرورش دهندگان این گونه محصولات را مورد حمایت های آموزشی، فنی و تسهیلات بانکی قرار دهد.
مطرودی شمار متقاضیان دریافت تسهیلات را هشت نفر خواند و گفت:این متقاضیان در حال اخذ مجوزهای لازم ازسازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان می باشند که پس از آن، برای استفاده از تسهیلات بانکی به بانک های عامل معرفی می شوند.
وی مزایای کشت های گلخانه ای را، کاهش مصرف آب در واحد سطح، استفاده حداکثری از فضای گلخانه علاوه بر سطح ، مدیریت بهینه عوامل تولید مثل نور، دما و رطوبت عنوان کرد و گفت:کنترل و مدیریت آفات و بیماری های در فضای کنترل شده گلخانه ای و اشتغال پایدار و افزایش درآمد بهره برداران از دیگر مزایای کشت گلخانه ای است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com