0  |  1

۵ قانون شبکه‌های اجتماعی که هر کارآفرینی باید بداند

۵ قانون شبکه‌های اجتماعی که هر کارآفرینی باید بداند

شبکه‌های اجتماعی می‌تواند کفه‌ی ترازو را بین پیشگامان صنایع و تازه‌کارها، یا بین شرکت‌های چندملیتی و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک به برابری نزدیک کند. ولی با این وجود ظواهر ممکن است فریب‌دهنده باشد. با اشاره ای به رمان قلعه حیوانات اثر «جورج اورول»، تمام شبکه‌های اجتماعی برابرند، ولی برخی برابرترند.

ولی تفاوت میان کسی که ۵۰۰ دنباله‌رو دارد و کسی که ۵۰۰۰۰۰ دنباله‌رو دارد چیست؟ یک شخصیت چهره که تکلیفش مشخص است و طرفداران خود را دارد، ولی بسیاری از محبوب‌های شبکه‌های اجتماعی دیگر به نحوی ارگانیک طرفداران خود را جمع کرده‌اند، پس می‌توانید از استراتژی‌های آنان بیاموزید.

در ادامه به پنج اصل کلیدی اشاره می‌کنیم که توسط محبوب‌های رسانه‌های اجتماعی دست‌چین شده تا تاثیرپذیری شما را به نحوی که در استراتژی‌های کسب‌وکاری خود تغییری ایجاد کنید، افزایش دهد.

محتویات با کیفیت تهیه کنید 

اگر می‌خواهید در رسانه‌های اجتماعی خودی نشان دهید، قبل از هرچیز باید محتوی با کیفیت تهیه کنید.«ماری اسمیت» متخصص بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی و مولف کتاب «بازاریابی نوین رابطه ای: چگونه یک شبکه‌ی بزرگ، وفادار و سودده را با استفاده از شبکه‌های اجتماعی بسازیم» است. او عقیده دارد که «محتوی دولایه است، یعنی تولید محتوی به وسیله خود شما و اثبات رهبری خود. عنصر دیگری چیزی است که من به آن OPC یا «محتوای دیگران» می‌گویم، چیزی که نباید از اشتراک‌گذاری آن ابایی داشت.

یکی از کسانی که تعادل هر دوی این عناصر را به خوبی حفظ کرده است کارآفرین، سرمایه‌گذار و مولفی است به نام «گای کاواساکی». به عقیده‌ی اسمیت، او یک کارخانه‌ی محتوای خودتربیت شده است. او روشی است برای ایجاد ترکیبی از محتوای دیگران با همدیگر و با افکار و عقاید خودش. نه تنها این، بلکه نکته‌ی دیگر این است که کاواساکی برای دستیابی به تمامی ناحیه‌های زمانی (time zone) مطالب خود را چهار بار توئیت می‌کند.

به اعتقاد اسمیت، البته که کمیت به پای کیفیت نمی‌رسد، ولی چیزی که در مورد کاواساکی جلب توجه می‌کند «توانایی وی در گرداندن و اداره‌ی این حجم از اطلاعات است. می‌توانم هر روز میان توئیت‌های او بگردم احتمال زیاد چیزهایی پیدا کنم که بخواهم به دوستانم ارسال کنم.»

باز باشید و با دیگران تعامل کنید 

در شبکه‌های اجتماعی، مهم است که در دسترس مخاطبان خود باشید، و تعداد کمی‌ هستند که می‌توانند این کار را بهتر از کارآفرینی به نام «گری واینرچوک» انجام دهند. اسمیت می‌گوید «روی توییتر او خیلی به دنبال‌کننده‌هایش پاسخ می‌دهد. با همه به مساوات رفتار کرده و در جواب دادن سرعت خیره‌کننده‌ای دارد.»

ولی مزیت این درگیری زمانبر برای واینرچوک چیست؟ دنبال‌کننده‌هایی وفادار و متعهد به کتاب‌های کسب‌وکاری وی و یک دید‌پذیری بسیار باارزش برای کسب‌وکار مشاوره‌ای خود، یعنی واینرمدیا. اسمیت می‌گوید که «مردم عاشق این هستند که گری به آن‌ها جواب دهد، حتی اگر یک اسمایلی خندان ساده باشد. چون بعدش می‌گویند «خدای من، گری به من جواب داد!»»

 روی یک بازار خاص تمرکز کنید 

در شبکه‌های اجتماعی، یا می‌توانید یک کل‌گرا باشید – محتویات درهم و برهم و متنوع زیادی از شاخه‌های متنوع را تهیه و اداره کنید – یا اینکه یک یا چند حوزه تخصصی را انتخاب کرده و در آن متخصص شوید. ولی به نظر می‌رسد که متخصصان بیشتر از کل‌گرا‌ها جلب توجه می‌کنند، به عقیده‌ی اسمیت «شبکه‌های اجتماعی بسیار پرسروصدا هستند. باید بتوانید از این میان خود را نشان دهید» و بهترین راه برای این کار این است که صاحب موضوع خاصی باشید.

اسمیت می‌گوید «جسیکا نورتی» موسس شرکت بازاریابی رسانه‌های اجتماعی به نام Finger Candy Media، «صاحب» موسیقی کانتری است. نورتی میزبان چت‌های هفتگی زنده روی توییتر و گوگل پلاس برای طرفداران موسیقی کانتری است. امسال، مجله فوربس وی را به عنوان نفر سوم در لیست تاثیرگذارترین افراد در شبکه‌های اجتماعی معرفی کرد. او بیشتر از یک میلیون دنبال‌کننده در توییتر و بیش از ۷۰۰۰۰۰ دنباله‌رو در گوگل پلاس دارد. اسمیت می‌گوید که در سفرهایم اگر با کسی برخورد کردم که به موسیقی کانتری علاقه‌مند باشد، اولین کسی به او معرفی می‌کنم جسیکا است.

 از شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد کسب‌وکارتان استفاده کنید، و برعکس 

ممکن است برای یک کارآفرین وقت‌گذرانی در شبکه‌های اجتماعی مانند اتلاف وقت باشد به جای اینکه روی کارهای اساسی تر کسب‌وکار خود متمرکز شود. از آنجایی که این کار زمانبر است، باید رهبری مناسب خود روی رسانه‌های اجتماعی را با یک کسب‌وکار سودده پشتیبانی کنید. «کریس بروگن» موسس و مدیر عامل Human Business Works است، که از شرکت‌های موفق در زمنیه تربیت و آموزش کسب‌وکار است. به عقیده‌ی اسمیت او «به حرفش عمل می‌کند. با تمام دنیا حرف می‌زند، و با شرکت‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی مشاوره می‌کند.»

به عبارت دیگر، بروگن تخصص خود را در در پست‌های وبلاگ خود اثبات کرده و از پلتفرم‌های اجتماعی برای انتشار این پست‌ها استفاده می‌کند و سپس از این دیده‌شدن برای بازاریابی خودش برای همایش‌ها و سخنرانی‌ها، جلسات آموزشی، و غیره استفاده می‌کند. این موارد یکی پس از دیگری تعداد دنبال‌کنندگان وی در شبکه‌های اجتماعی را افزایش می‌دهد.

 فرهنگ منحصر‌به‌فرد هر شبکه اجتماعی را با آغوش باز بپذیرید

به عقیده‌ی اسمیت هر شبکه‌ی اجتماعی دارای یک «فرهنگ منحصربه‌فرد» است، و بهترین کاربران آن‌هایی هستند که به جای اشتراک‌گذاری محتویات یکسان در عرض تمامی‌ پلتفرم‌ها، به استقبال این یکتایی‌ها می‌روند. «کوری بروکر» را در نظر بگیرید که شهردار نیوآرک در نیوجرسی آمریکا است. او تا حد زیادی به توییتر، جایی که در آن بیش از ۱٫۲ میلیون دنبال‌کننده دارد، و همچنین به فیسبوک متکی است و از هر دوی این سکوها به نحوی استفاده می‌کند که از ویژگی‌های ذاتی‌شان به خوبی بهره‌گیرد.

اسمیت می‌گوید «روی توییتر می‌بینم که وی مردم را ریتوییت می‌کند، می‌بینم که از مردم تشکر می‌کند و با آن‌ها در تعامل است.» او همچنین از هشتگ‌ها به خوبی استفاده می‌کند، که راهی محبوب برای نشانه‌گذاری توییت‌ها برای مقاصد خاص و یا مکالمه‌های وسیعتر می‌باشد.ولی بر خلاف توییتر، روی فیسبوک کمتر مطلبی ارسال کند. به عقیده اسمیت «شما که نمی‌خواهید در فیسبوک مردم را بمباران کنید.» او راه‌های بهتری را برای درگیر کردن مردم در فعالیت‌ها و جامعه‌ی خود سراغ دارد. برای مثال، آلبوم عکس  خود از رویدادهایی که در آن‌ها شریک بوده است را بروزرسانی می‌کند.برخی از چهره‌ها در شبکه‌های اجتماعی متعددی حضور دارند ولی برای بیشتر مردم دو شبکه‌ی اجتماعی کافی است. به عقیده‌ی اسمیت «داشتن فیسبوک و یک شبکه‌ی اجتماعی دیگر که در آن فعال هستید کافی است.»

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: رسانه های اجتماعی
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com