0  |  1

رییس دانشگاه تهران: کارآفرینی محور دانشگاه ها باشد

رییس دانشگاه تهران: کارآفرینی محور دانشگاه ها باشد

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا ، محمود نیلی احمد آبادی در آیین استقبال از دانشجویان دانشگاه تهران که در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد، افزود: اگر دانشگاه های نسل اول را آموزش محور بدانیم و نسل دوم را پژوهش محور، دانشگاه های کارآفرین نسل سوم را تشکیل می دهند.
وی گفت: دانشگاه کارآفرین یعنی دانشگاهی که به سرنوشت دانشجوی خودش حتی تا بعدازفارغ التحصیلی هم می اندیشد و دوم اینکه دانش آموخته را برای ایجاد کسب و کار نوآورانه و آنچه که امروز باعث خلق ثروت در دنیا است پرورش می دهد و این نوآوری کشورهای جهان را در مقایسه با هم در امر توسعه کمک می کند.
رییس دانشگاه تهران افزود: در گذشته نه چندان دور آنچه که به عنوان عوامل توسعه مطرح می شود نیروی کار سرمایه و منابع زیر زمینی بود ولی امروز آنچه که نقش تعیین کننده ای دارد ، دانش است.
نیلی گفت: نکته دومی که در خصوص دانشگاه ها مطرح است بحث بین المللی شدن است. دانش محدود به محیط جغرافیایی نیست بنابراین در ذات خود یک واقعیت جهانی دارد که متعلق به همه عصرها و نسل ها است. و حتی کلمه دانشگاه که کلمه ای لاتین است از جهان گرفته شده ، لذا در هر دو زبان فارسی و لاتین دانش و دانشگاه یک واقعیت جهانی است و مفهوم بین المللی شدن امروز فراتر از گذشته رفته است.
وی با بیان اینکه امروز به دلیل توسعه دانش و نیاز کشورها به یکدیگر و گران تمام شدن هزینه پژوهش باعث شده ارتباطات بین المللی به ویژه در مورد دانشگاه ها با شدت بیشتری دنبال شود ، گفت: در این صورت یکی از شاخص های مهم در دانشگاه های جهان امروز بین المللی بودن و میزان موفقیت در این دانشگاه ها است.
رییس دانشگاه تهران اظهارکرد: دانشگاه کارآفرین هم خود کارآفرین است و هم دانش آموختگان کارآفرین را تحویل جامعه می دهد چراکه دانشگاه جزیی از جامعه و برای خدمت به جامعه تشکیل شده بنابراین حضور جدی دانشگاه برای رفع مسایل کشور از جمله وظایف جدی این مراکز علمی است و از طرفی امروز این امر بیش از گذشته مورد توجه است.
نیلی افزود: دانشگاه تهران در زمینه تولید علم برترین مرکز علمی را در سطح کشور برخوردار است و در سطح جهانی نیز بالاترین رده بندی را در بین دانشگاه های کشور دارا است.
رییس دانشگاه تهران گفت: حدود 10 درصد تولید علم در دانشگاه های کشور به دانشگاه تهران تعلق دارد در حالی که جمعیت دانشجویی دانشگاه تهران تنها یک درصد جمعیت دانشجویی کشور است.وی بیان کرد: بیشترین تعداد استاد تمام وقت را دانشگاه تهران در سطح کشور داراست و این نشان می دهد نقش دانشگاه در تولید علم و موقعیت علمی کشور جایگاه رفیعی دارد.وی گفت: این میزان تولید علم در دانشگاه تهران مسوولیت دانشجویان را سنگین تر خواهد کرد و موقعیت جهانی آنرا بالاتر خواهد برد.
رییس دانشگاه تهران افزود: در حوزه بین المللی دانشگاه تهران بیشترین دانشجوی خارجی و تبادلات را با جهان دارد و حدود 30 درصد از مقالاتی که در دانشگاه تهران تولید و به چاپ رسیده مشترکا با محققین سایر جهان بوده است.
نیلی گفت: دانشگاه تهران بیشترین دوره های مشترک را با دانشگاه های معتبر جهان دارد و در این زمینه امیدواریم در دوران پساتحریم به شکل بارزتری رشد پیدا کند و این همه وقفه در تولید علم به خاطر تحریم های ظالمانی بود که علیه کشور و به ویژه دانشگاه تهران اتخاذ شد.
نیلی بیان کرد: کارآفرینی بحث جدیدی است و لذا مرحله پژوهش محور را پشت سر گذاشتیم و امروز باید وارد مرحله دانشگاه کارآفرین شویم زیرساخت ها بطور جدی آماده است .وی بیان داشت: دانشگاه تهران تنها دانشگاهی است دارای پارک علمی و فناوری در بین دانشگاه های شهر تهران است و این یک زیرساخت بسیار قوی برای نسل سوم و دانشجوی کار آفرین امروز است.
نیلی گفت: اضافه برآن آزمایشگاه های بسیار پیشرفته در دانشگاه تهران است که استاندار جهانی را دارند و در این بین دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تهران از آزمایشگاه بسیار مجهزی به عنوان دانشگاه کارآفرین داراست.
وی افزود: در حوزه تعامل با جامعه، دانشگاه تهران پیش قدم بوده و پروژه های محوری به این دانشگاه سپرده می شود و توان بسیار بیش از این را دارد و تکمیل و رفع مشکل سد گتوند با عوامل و دست اندرکاران دانشگاه تهران رفع شد.
در این مراسم که نماینده ولی فقیه در نهاد رهبری در دانشگاه و معاونین رییس دانشگاه تهران حضور داشتند از برخی دانشجویان برتر ورودی به دانشکده فنی مهندسی تجلیل و در پایان دانشجویان میثاق نامه دوران تحصیل را سردادند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری ایرنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com