0  |  2

کدام نوع تصمیم‌گیری را برای راه‌اندازی کسب و کارتان در اولویت قرار می‌دهید؟

کدام نوع تصمیم‌گیری را برای راه‌اندازی کسب و کارتان در اولویت قرار می‌دهید؟

به‌طورکلی، دو نوع تصمیم‌گیری وجود دارد که همه کارآفرینان برای ایجاد پتانسیل رشد و پایداری کسب‌وکارشان؛ باید به آن‌ها توجه کنند:‌

تصمیمات نوع اول: انواع تصمیمات استراتژیک است که اهمیت بسیار بالایی در آینده شرکت دارند، اما اکنون برای کارآفرینان بی‌اهمیت هستند.

تصمیمات نوع دوم: تصميمات روزمره‌ای است که مربوط به حفظ عملکرد فعلی کسب و کار و پیامدهای فعلی‌اش است. البته این نوع تصمیمات  در آینده نیز پیامدهای نه چندان قابل ملاحظه‌ای به همراه خواهند داشت که خیلی مهم تلقی نمی‌شوند. شکل زیر نحوه تصمیم‌گیری بیشتر کارآفرینان را نشان می‌دهد:

 نحوه تصمیم‌گیری اغلب کارآفرینان

تصمیم گیری در کارآفرینی

همان‌طور که در شکل مشاهده می‌کنید، کارآفرینان اغلب،‌ بخش عمده‌ای از تمرکزشان را بر تصمیم‌هایی با پیامدهای فعلی معطوف می‌کنند و توجه چندانی به تصمیماتی با پیامدهای آتی ندارند. آن‌ها در حال حاضر تصمیمات فعلی را مهم  می‌دانند و تلاش می‌کنند سریعاً آن‌ها را اتخاذ کنند. در چنین شرایطی، کارآفرینان به‌سادگی تصمیمات استراتژیک را نادیده می‌گیرند، زیرا این نوع تصمیمات از نظرشان بی‌اهمیت است.

مثلا تمام توجه ‌شان را روی جزییات مربوط به‌ویژگی‌های محصول، معطوف می‌کنند؛ اما به استخدام کارکنان باصلاحیت و مناسب در این مرحله فکر نمی‌کنند؛ در صورتی که استخدام کارکنان شایسته، تصمیمی استراتژیک است که در آینده این شرکت تأثیر به سزایی خواهد داشت.

دقت کنید و مراقب باشید! در مرحله راه‌اندازی کسب‌وکار؛ نکاتی باید مدنظر قرار گیرند که بسیاری از کارآفرینان نسبت به آن بی‌اهمیت هستند. نباید فراموش کنیم که گاهی اوقات کارآفرینان زمان‌شان را برای اخذ تصمیمات مهمی که برای کسب‌وکارشان ارزش‌آفرین است، از دست می‌دهند؛ اما چرا این اتفاق می‌افتد؟

شاید علت آن پدیده‌ای به نام تصمیم‌گیری محدود است. در این نوع تصمیم‌گیری، افراد به ساده‌ترین و اولین گزینه رضایت‌بخش اکتفا می‌کنند. درواقع دچار خطای عمدی ذهن می‌شوند.

تصمیم گیری کارآفرینان

بنابراین، این کارآفرینان بر تصمیماتی تمرکز می‌کنند که به آن‌ها در انجام فعالیت‌های فعلی کمک کند و نیاز به صرف زمان زیادی نداشته باشد. درحالی‌که تمرکز بر حفظ وضع موجود، در مراحل ابتدایی راه‌اندازی کسب‌وکار گزینه‌ی مناسبی است؛ اما تنها در شروع کار لازم است. نباید این نکته را فراموش کرد؛ موفقیت‌های آینده در گرو توجه به برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری استراتژیک است.

اما چه نوعی از تصمیم‌گیری، موجب موفقیت در راه‌اندازی کسب‌وکار خواهد شد؟

همان‌طور که می‌دانید، موفقیت از منظر کارآفرینان مختلف، مفاهیم متفاوتی دارد. بعضی فکر می‌کنند که موفقیت؛ راه‌اندازی کسب‌وکار و بقای آن است. بعضی دیگر فکر می‌کنند که موفقیت با ایجاد شرکتی پایدار یا قابل‌فروش حاصل می‌شود. گروهی دیگر هم اعتقاد دارند که موفقیت، ایجاد شغلی درخور برای بنیان‌گذاران است.

وقتی در مورد موفقیت در راه‌اندازی کسب‌وکار صحبت می‌کنیم، از روندی می‌گوییم که نتیجه آن ایجاد شرکتی با ظرفیت رشد بالقوه و پایداری بلندمدت در آینده است.

برای موفقیت در راه‌اندازی کسب‌وکار، نوع تمرکز بر تصمیمات کارآفرینان باید تغییر کند.

شکل زیر این تغییرات را به خوبی نشان می‌دهد

تصمیم گیری کارآفرینان

1-کارآفرینان در شروع کار، باید از تمام تصمیماتی که اهمیت فعلی‌‌شان کم و پیامدهای آتی‌شان هم چشم گیر نیست، صرف نظر کنند، چراکه زمان، تلاش و تمرکز در چنین فعالیت‌هایی به رشد بالقوه شرکت‌شان در ابتدای کار کمکی نخواهد کرد و در آینده نیز پایداری زیادی به ارمغان نخواهد آورد.

2- تمرکز خود را بر تصمیم‌هایی بگذارید که به شما اجازه می‌دهد عملکرد فعلی‌تان را حفظ کنید. اما تمرکز تان را فقط بر روی این نوع فعالیت‌های عملیاتی قرار ندهید. به بیان روشن‌تر کار فعلی خود را ادامه دهید، اما این نباید تنها چیزی باشد که به آن فکر می‌کنید.

3- در اولویت دهی برای تصمیماتی که در زمان حال اهمیت کمتری برای‌تان دارد؛ اما ممکن است در آینده نتایج ارزشمندی در بر داشته باشد؛ تجدیدنظر کنید. این نوع تصمیمات نیاز به تصمیم‌گیری استراتژیک خواهد داشت.

4- اطمینان حاصل کنید که به تمام تصمیمات استراتژیک توجه کرده‌اید. شما نمی‌توانید به خودتان اجازه دهید تا در فاز ابتدایی کسب‌وکارتان؛ تصمیمات استراتژیک را نادیده بگیرید. آن‌ها برای آینده شرکت‌تان مهم هستند.

مترجم: مارال مختارزاده (کارشناس ارشد کارآفرینی)

برگرفته از سایت www.entrepreneurshipinabox.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com