0  |  0

بیکاری در گلستان محصول متناسب نبودن رشته‌های دانشگاهی است

بیکاری در گلستان محصول متناسب نبودن رشته‌های دانشگاهی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، مهندس رضا ثقفی سرپرست جهاد دانشگاهی استان در حضور دستگاه های اجرایی، دانشگاه‌ها و موسسات غیر دولتی حاضر در سالن، با توجه به جایگاه و اهمیت موضوع کارآفرینی و اشتغال پذیری دانش آموختگان دانشگاه‌ها گفت: ‌دغدغه به وجود آمده به سبب افزایش میزان فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف دانشگاهی به نسبت تقاضای بازار کار و همچنین کیفیت آموزش است.

وی سپس با معرفی سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان زیرمجموعه جهاد دانشگاهی کشور، آمادگی این نهاد را جهت همکاری در ارائه راه حل مناسب با همکاری گروهی دستگاه‌های ذیربط برای ساماندهی و جهت دهی دانش‌آموختگان دانشگاهی به سوی بازار کار اعلام کرد.

در ادامه این جلسه دکتر محمد رهبری معاون اداره کل کار و امور اجتماعی استان به عنوان متولی برگزاری جلسه هم‌اندیشی با ارائه گزارشی از وضعیت اشتغال و بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه‌های استان اظهار کرد: بحران پیش رو و به نوعی پیش بینی بحران سال 1396 ناشی از عدم تناسب تنوع رشته‌ها و میزان فارغ التحصیلان دانشگاه‌های استان با تقاضای بازار کار شبهاتی به برنامه ریزی دانشگاه‌های استان وارد کرده است که وظیفه اعضای جلسه را پاسخگویی به این موارد دانستند.

وی در ادامه با اشاره به لزوم بررسی اجرای طرح تاک دانش در استان، هم‌اندیشی اعضا به ویژه ‌استاندار‌ را خواستار شد.

در پایان جلسه نظرات حاضرین به صورت ذیل بیان شد:

- لزوم حضور نمایندگان تام الاختیار دانشگاه‌های استان در جلسات آتی که متاسفانه علی رغم دعوت رسمی در این جلسه و جلسات مشابه قبل حضور کمرنگی داشته‌اند.

- پیشنهاد حضور نماینده تام الاختیار آموزش و پرورش استان به عنوان متولی بنیادی آموزش در کشور.

- پیشنهاد جهت همکاری مستمر دانشگاه‌ها جهت تکمیل بانک اطلاعاتی ورودی و فارغ التحصیلان دانشگاههای فعال در استان. (‌با در نظر گرفتن تعداد و تنوع دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر نیاز به تاکید بیشتری خواهد داشت)

- پیشنهاد جهت حضور یکی از مراکز دانشگاهی به عنوان متولی اصلی پیگیری کارآفرینی و اشتغال دانش آموختگان دانشگاه‌های استان.

‌- پیشنهاد مبنی بر حضور کارآفرینان بازار کار در کنار دانشگاهیان جهت ارائه راه حل مناسب و کاربردی.

- پیگیری و نظارت بر نوع هزینه کرد بودجه‌های کارآفرینی در دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی.

- سپردن وظیفه مدیریت و نظارت بر اجرای سمینارها و همایش‌های جاری در استان به یک متولی حقوقی در استان که بتواند کیفیت را جایگزین کمیت در اجرا نماید.

- شناسایی، نیازسنجی و آینده پژوهی مشاغل نوین مورد نیاز بازار کار استان و متناسب با آن تدوین رشته‌های دانشگاهی و جذب دانشجو به فراخور نیاز.

- بررسی و تدقیق در فلسفه وجودی دانشگاه کارآفرین در استان.

- تاکید بر حضور بخش خصوصی و سازمانهای عمومی و غیر دولتی به عنوان همکار دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی در حوزه کارآفرینی و اشتغال زایی.

- پیشنهاد تشکیل یک تیم یا کارگروه متشکل از نمایندگان دانشگاه‌ها و بخش‌های دولتی و غیر دولتی متولی امر کارآفرینی و اشتغال در استان برای پیگیری و همگام سازی امور.

- بررسی طرح های اجرا شده توسط بخش خصوصی و غیردولتی در کنار طرح‌های فرمایشی از پایتخت.

 

- پیشنهاد تاکیدی جهت اجرای طرح تاک دانش با مسئولیت یک مرکز دانشگاهی

- پیشنهاد ایجاد راهکار مناسب جهت رهگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی در بازار کار پس از فراغت از تحصیل.

به گزارش ایسنا، بنا به درخواست نماینده دانشگاه گنبد مقرر شد جلسه آتی با حضور حداکثری نمایندگان تام الاختیار دانشگاههای استان در محل دانشگاه گنبد کاووس برگزار گردد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری ایسنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com