0  |  0

اقدامات کارآفرینانه در دانشگاه‌ها

اقدامات کارآفرینانه در دانشگاه‌ها

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور گفت: با در نظر گرفتن پتانسیل‌ها و مزیت‌های شهرستان کاشمر باید ابتدا بر روی محصولات دانش‌بنیان کار کرد، سپس در زمینه تجاری‌سازی و یافتن بازار و… اقدام کرد.
سورنا ستاری در دیدار با نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی و رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر، برای تجهیز و تأمین امکانات مورد نیاز مرکز نوآوری منطقه ترشیز قول مساعد داد و عنوان کرد: ما از نیروهای خلاق و صاحب ایده بنا به مسئولیتمان حمایت‌های لازم را خواهیم داشت؛ تلاش داریم مسیر توسعه کسب و کارهای حوزه فناوری و محصولات دانش‌بنیان را فراهم و تسهیل کنیم.
وی همچنین تاکید کرد: دانشگاه باید بتواند در قالب مسئولیت‌های اجتماعی مشکلات را حل کند و متناسب با ظرفیت‌های منطقه اقدام کند؛ از سویی ما در دانشگاه‌های منطقه به دنبال این هستیم که در حوزه کارآفرینی به واسطه دانشگاه اقداماتی انجام دهیم، به ویژه آنکه مرکز نوآوری هم در منطقه فعالیت دارد.
ستاری افزود: صندوق پژوهش و فناوری نیز در پارک‌های فناوری استان‌ها فعال شده و بر اساس تفاهم‌نامه صورت گرفته، جهت ارائه تسهیلات به واحدهای فناور اقدام می‌کند.
وی اظهار کرد: با توجه به وجود ایده‌های خلاقانه در زمینه مزیت‌های منطقه از جمله کشاورزی و دامپروری می‌توان پروژه‌های خوبی را در منطقه اجرا کرد.
در ادامه بهروز بنیادی، نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی با توجه به پتانسیل‌های منطقه در حوزه کشاورزی و دام‌پروری گفت: مرکز نوآوری ترشیز در آغاز راه برای تولید محصولات دانش‌بنیان و در کنار آن ایجاد اشتغال پایدار نیازمند کمک است.
بنیادی اظهار کرد: با توجه به مبتنی بودن اقتصاد منطقه بر پایه کشاورزی و دامپروری در سال‌های گذشته طرح‌هایی از جمله طرح پیش رس کردن انگور که کارهای مطالعاتی بسیاری در این زمینه صورت گرفت، اجرا شده است.
وی بیان کرد: در حال حاضر اقداماتی در دست انجام است تا این محصول آماده تجاری‌سازی شود، در حوزه محصولات دیجیتال و یارانه‌ای و در حوزه صنایع دستی و … هم نیاز به طرح‌های مبتکرانه برای رونق اقتصاد منطقه هستیم.
هادی معماریان، رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر نیز گفت: مرکز نوآوری ترشیز با اخذ مجوز در سال ۹۵ مجوز فعالیت خود را ذیل دانشگاه کاشمر آغاز کرده و در حوزه فناوری و نوآوری و برگزاری جشنواره در حوزه اختراعات اقدام کرده و بانک اطلاعاتی فناوران و نوآوران را شکل داده است.
معماریان افزود: ظرفیت‌های منطقه در حوزه کشاورزی بالاست و ۸۵ درصد درآمد مردم منطقه از طریق کشاورزی و دامپروری است.
وی اظهار کرد: در این سال‌ها با اعتبارات اندک مرکز آموزش عالی کاشمر، امور را پیش بردیم؛ اما یکی از مشکلات ما در مرکز نوآوری بحث فضا بود که با کمک مجموعه شهرستان فضایی بالغ بر ۵۰۰ متر مربع در بیرون دانشگاه به صورت مستقل برای تجهیز هسته‌های نوآور شکل داده‌ایم و آمادگی داریم با مساعدت و کمک معاونت، واحدها و هسته‌های نوآور را با توجه به بانک اطلاعاتی موجود فعال کنیم.
معماریان با اشاره به برگزاری کارگاه در زمینه ثبت اختراعات و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با شرکت‌های خصوصی، گفت: تلاش‌هایی در حوزه شتاب‌دهی به صنایع تبدیلی انجام داده‌ایم و در این راستا نیازمند حمایت بیشتر هستیم تا مرکز نوآوری ذیل مرکز آموزش عالی کاشمر بتواند زمینه رونق اقتصادی منطقه و ایجاد اشتغال پایدار را فراهم کند.
وی اظهار کرد: در حال حاضر مرکز آموزش عالی کاشمر حدود یک هکتار فضا در اختیار دارد و تا پایان سال تعداد اعضای هیأت علمی خود را به بیش از ۱۵ نفر می‌رساند، تا کنون نیز در مجموع اقدامات مؤثری در راستای انجام مسئولیت اجتماعی خویش انجام داده‌ایم، اما به لحاظ بودجه‌ای در مضیقه هستیم.
در ادامه مجید عاقل، رئیس مرکز نوآوری ترشیز نیز طی سخنانی اظهار کرد: در چند ماه اخیر ۱۶۰ طرح را در نمایشگاه توانمندی‌های ترشیز میزبانی کردیم و فعالیت‌های مختلفی در زمینه صنایع خلاق و فرهنگی در سطح منطقه داشته‌ایم، همچنین در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی و در حوزه محصولات دیجیتال نیز اقداماتی انجام داده‌ایم.
عاقل افزود: با توجه به اینکه بستر لازم را فراهم کردیم و خانه صنعت راه‌اندازی شده و همچنین دفتر ارتباط با صنعت در دانشگاه شکل گرفته، به دنبال کارآفرینی و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان هستیم.
وی با اشاره به پتانسیل‌های کشاورزی منطقه از جمله مزارع زعفران، گیاهان دارویی و کینوا و… ابراز امیدواری کرد: با ارائه طرح‌های خلاقانه و ایده‌های بکر و با حمایت مسئولان زمینه تجاری‌سازی این محصولات را نیز فراهم کنیم.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایسنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com