1  |  0

فروش و صادرات ۹۰ میلیاردی شرکت‌های دانش‌بنیان

فروش و صادرات ۹۰ میلیاردی شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر این‌که در حال حاضر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از ۴۴۰۰ شرکت فراتر رفته است، گفت: بر اساس برآوردهای انجام‌شده در سال ۱۳۹۷ فروش محصولات دانش‌بنیان این شرکت‌ها حدود ۹۰ میلیارد تومان بوده است.
دکتر اسماعیل قادری‌فر اظهار کرد: یکی از موضوعات مهمی که در ارتقای پلت فرم شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه زیست بوم نوآوری در کشور از طریق حمایت از کسب و کارهای استارتاپی همواره مد نظر معاونت علمی بوده است، مقوله بازارسازی برای محصولات فناورانه است.
وی با ابراز تأسف از اینکه در سال گذشته کمتر از یک تا ۲ درصد از سهم اقتصاد کلان کشور به حوزه اقتصاد دانش‌بنیان و ضریب نفوذ محصولات فناورانه اختصاص داشت، اظهار کرد: ولی برآوردهای اولیه ما که تیمی کارشناسی آمارها را به صورت دقیق برآورد می‌کند، این است که سهم فروش محصولات دانش‌بنیان توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های فعال در کشور تا سال گذشته بالغ بر ۸۰ تا ۹۰ هزار میلیارد تومان بوده است.
قادری‌فر خاطر نشان کرد: این میزان فروش شرکت‌های دانش‌بنیان شامل فروش محصولات ریالی محصولات فناورانه این شرکت‌ها در داخل و یا صادرات به ویژه در حوزه محصولات بیوتکنولوژی و تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته که در آن سرآمد هستیم، می‌شود.
معاون تجاری‌سازی معاونت علمی این میزان گردش مالی شرکت‌های دانش‌بنیان را به معنای بازارسازی برای محصولات فناورانه دانست و یادآور شد: علاوه بر موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان، توجه به اشتغال پایدار در دستور کار معاونت علمی قرار دارد و بر این اساس در سال ۱۳۹۴ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور به تصویب هیأت وزیران رسید و ابلاغ شد و در این راستا فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر و تجاری‌سازی ایده‌ها هدف‌گذاری شد.
به گفته وی، در حال حاضر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از عدد ۴ هزار و ۴۰۰ شرکت فراتر رفته است.
وی با اشاره به اقدامات معاونت علمی برای تولید ۱۰۰ قلم داروی زیست فناوری و شیمیایی و مواد اولیه دارویی، خاطر نشان کرد: این اقدام به منظور بی‌اثر کردن تحریم‌ها در بخش‌های کلیدی و حساس کشور به‌ویژه در حوزه داروهای زیست فناوری و داروهای شیمیایی اجرایی می‌شود. این داروها در حوزه‌های انسانی، دام و طیور و واکسن‌های مربوط به آن است.
قادری‌فر با تاکید بر اینکه این برنامه یک برنامه جامع است که با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی جهاد کشاورزی اجرایی می‌شود، ادامه داد: در این برنامه تولید یکصد دارو در دستور کار تولید قرار خواهد گرفت و امیدواریم ظرف دو سال آینده تا پایان ۱۴۰۰ به خودکفایی برسیم.
مدیر کل دفتر تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۹۶ تا ۹۷ درصد از داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود، افزود: تنها ۴ درصد از داروهایی که در سبد دارویی کشور قرار می‌گیرد و جزو اقلام دارویی پیشرفته و برای درمان سرطان است، در دستیابی به مواد اولیه آن وابستگی‌هایی وجود دارد که برآورد ما نشان می‌دهد این میزان وابستگی حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار در سال می‌شود.
وی یادآور شد: خوشبختانه با پیشرفت‌های چشمگیری که در حوزه پزشکی و صنایع دارویی در کشور رخ داده است و همچنین با برنامه‌های حمایتی معاونت علمی از شرکت‌های دارویی، هدف‌گذاری شده که این یکصد قلم دارو در کشور به تولید برسد و از سال گذشته این برنامه اجرایی شده است.
قادری‌فر با اشاره به نقش معاونت علمی در تولید این اقلام دارویی، تاکید کرد: نقش این معاونت در اجرای این برنامه، تسهیل‌گری است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایسنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com