2  |  0

نوآوری رهاشده بسیار خطرناک است

نوآوری رهاشده بسیار خطرناک است

دکتر سعیدرضا عاملی افزود: نوآوری محصول تفکر است و توانایی ذهن تبدیل به نوآوری‌های متفاوت شده است؛ یکی از نوآوری‌هایی که در دوران ما به وجود آمده، تکنولوژی نو و فناوری نو و فضای دیجیتال است.
وی بیان کرد: فضای دیجیتال که تعبیر به فضای ادبی می‌کنند قابلیتی در دل خود دارد که آنچه در ذهن ماست را تحقق می‌بخشد؛ عصر جدید را به عنوان اثر الگوریتم نامگذاری کرده‌اند؛ الگوریتم‌ها در رفت و برگشت تبدیل به سیستم شده و جهان جدیدجهان سیستم‌ها است.
عاملی با اشاره به اینکه ایران سرزمین نوآوری است، افزود: اگر آبی بدون اکسیژن می‌تواند جریان حیات را ادامه دهد، زندگی بدون نوآوری نیز ادامه می‌یابد. نوآوری اهداف ارزشمندی دارد، علت اینکه ما در سال‌های اخیر به دنبال توسعه پایدار رفتیم؛ چون مشاهده کردیم توسعه صنعتی، تخریب انسان، جامعه و فرهنگ را در پی داشته؛ از این رو توسعه پایدار الگوی همه‌جانبه برای توسعه به شمار می‌رود.
وی اظهار کرد: از این رو نوآوری رها شده بسیار خطرناک است و از دل چنین نوآوری‌ای، سلاح‌های کشتار جمعی، تخریب و سلطه جامعه انسانی حاصل می‌شود. به خاطر این امر است که نوآوری باید با دکترین هدف ارزشمند همراه باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با تاکید بر اینکه سرمایه‌های انسانی و اجتماعی برای توسعه پایدار کافی نیست، خاطرنشان کرد: علاوه بر این منابع ما نیاز داریم که سرمایه‌های انسانی و اجتماعی در بستر فرهنگی دیده شود. در غیر این صورت نادیده گرفتن انسان‌ها را در پی دارد؛ چرا که فرهنگ، مفاهیم مبتنی بر ارزش‌های دینی و بومی است.
وی با ابراز تأسف از اینکه در دنیایی زندگی می‌کنیم که استثناگرایی منشأ نادیده گرفتن فرهنگی شده است، گفت: این امر باعث شده تا به جای تعامل اجتماعی، سلطه اجتماعی ایجاد شود و استثناگری آمریکا یکی از نمونه‌های بارز آن به شمار می‌رود.
عاملی با بیان اینکه جهان بدون دخالت آمریکا یک جهان آرام‌تر، سالم‌تر و خلاق‌تر است، اضافه کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۳۵ سال گذشته ظرفیت‌های فرهنگی زیادی را ایجاد کرده و در این مسیر دو بال علم و فناوری و فرهنگی را مورد توجه قرار داده است.
به گفته وی، تمامی ستادهای علم و فناوری کشور، فرهنگستان‌ها و نهادهای جدید در حوزه علم و فناوری با ظرفیت‌ها و مصوبات این شورا راه‌اندازی شده است و سند جامع علمی نقشه سند مرجعی است که در آن ۲۵۰ اقدام عمل تعریف شده است. این سند قرار است تا سال ۲۰۲۵ به همه اهداف ۲۴۰ گانه خود دست یابد و در این مسیر استقلال ایران به عنوان محور اصلی توجه شده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در عین حال با تاکید بر اینکه برای دستیابی به این هدف به توان همگان نیاز داریم، افزود: هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی مسائل خود را حل کند؛ ولی در شرایطی که نظام سلطه تلاش دارد تا با استفاده از جوانان به اهداف خود برسد، جمهوری اسلامی ایران در تلاش است تا با ظرفیت‌های خود استقلال خود را حفظ کند.
عاملی تولید ۹۵ درصد داروها در داخل کشور، کسب رتبه ۱۶ در تولید علم بر اساس پایگاه اسکوپوس و ۱۸ در پایگاه وب آو ساینس را از جمله دستاوردهای علمی کشور نام برد و افزود: در آغاز انقلاب تنها ۱۰۰۰ مقاله از سوی محققان ایرانی، نشر بین‌المللی شد که این عدد در سال ۲۰۱۸ به ۵۰ هزار مقاله بالغ شد. این عدد نشان‌دهنده افزایش ۵۰ برابری ظرفیت‌های ایران است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۸ دانشگاه کشور جزو دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفته‌اند، گفت: رشد شرکت‌های دانش‌بنیان محصول نگاه ویژه‌ای است که به مقوله علم و فناوری در کشور شده است.
عاملی با تاکید بر اینکه آسیای قدرتمند باید توجه کند که قدرت، متوازن باشد و قابلیت‌های لازم را برای همگان ایجاد کند، گفت: تلاش کشورهای اسکاپ باید در مسیری باشد که بتواند در همه کشورهای عضو فضای متعادلی ایجاد کند تا قدرت آسیایی اسکاپ به قدرت تراز جهانی برسد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com