0  |  2

مروری بر آمیخته بازاریابی فروشگاه همواره تخفیف

مروری بر آمیخته بازاریابی فروشگاه همواره تخفیف

خرده فروشی شامل تمام فعالیت‌هایی است که به منظور فروش کالا و خدمات به‌طور مستقیم به مصرف کنندگان نهایی برای استفاده شخصی صورت می‌گیرد.
خرده فروشی‌ها شامل انواع فروشگاهی و غیر‌فروشگاهی می‌باشند. خرده فروشی فروشگاهی شامل فروشگاه‌های اختصاصی، بزرگ، سوپرمارکت‌ها، محلی، تخفیف‌دار و زیر قیمت است.
افق کوروش یک فروشگاه تخفیف دار یا به اصطلاح همواره تخفیف است که به نوعی تفاوت و تمایز آن با فروشگاه‌های دیگر هم‌چون شهروند، هایپراستار، هایپرمی و ... است که دراکثر مناطق و شهرهای ایران شعب متفاوتی دارد.

در ادامه به بیان آمیخته بازاریابی افق کوروش می‌پردازیم:

محصولات
افق کوروش محصولات زود مصرف که مورد مصرف روزانه و هفتگی است را به فروش می‌رساند. این محصولات کاملا ایرانی و متعلق به برندهای داخلی هستند.

محصولات افق کوروش شامل:
• محصولات فریزری
• محصولات شوینده
• برنج و حبوبات
• محصولات بهداشتی
• ماکارونی و لازانیا
• انواع روغن
• لبنیات
• محصولات سلولزی
• ترشیجات

فعالیت های ترفیعی:
این خرده فروشی با ارایه تخفیفات دایمی روی محصولات و تخفیفات مقداری مشتریان خود را جذب کرده است
• تخفیف های مرتبط با محصولات که همواره ارائه می‌شود به درخواست برندها و مدل کسب‌وکاری فروشگاه کوروش در نظر گرفته می شود
• تخفیف‌های حجم خرید که مبتنی بر استراتژی کسب‌وکاری کوروش، روی مقادیر ریالی مختلف خرید کل، تخفیف درصدی در نظر گرفته می‌شود. هدف افزایش حجم خرید در هربار مراجعه و سرعت بخشیدن به جریان گردش کالا است. که در نهایت هم برای فروشگاه و هم برای مشتریان جذاب است.
• تخفیفات افق کوروش به شکل تخفیفات مقداری براساس تخفیفات غیر انباشتی صورت می‌گیرد به این صورت که به کل خرید در هر بار تخفیف تعلق می‌گیرد و باعث تشویق مصرف کنندگان به افزایش حجم خرید می شود. علاوه بر این نوع تخفیف بر هر محصول نیز تخفیفاتی نیز در نظر گرفته شده است.
این فروشگاه با راه‌اندازی باشگاه مشتریان نیز توانسته در راهنمایی مشتریان و ارایه تخفیفات ویژه به آن‌ها در امر حفظ مشتریان و افزایش چسبندگی آن‌ها که موضوع چالشی در صنعت خردهفروشی است، قدم بردارد. در کانال باشگاه مشتریان، این فروشگاه نیم نگاهی به جذب مشتریان جدید و همچنین انجام اقدامات ترفیعی نیز دارد.

افق کوروش قرعه کشی و جشنواره های مختلفی را نیز برگزار کرده است که برای گروه هدف مورد نظر این فروشگاه جذاب است. افق کوروش بازگشت 72 ساعت محصولات و ارسال رایگان خریدهای بالا تر از 50 هزار تومان را در نظر گرفته است.

باشگاه مشتریان
قرعه کشی و جوایز
تبلیغات محیطی، فروشگاهی، رادیویی، تلویزیونی، اینترنتی، رسانه اجتماعی نیز در افق کوروش مورد توجه قرار گرفته است.
افق کوروش همیشه روی شیشه‌های فروشگاه از المان‌های تخفیف استفاده می‌کند، یک شکل تبلیغ هستند که به آن تبلیغات درون فروشگاهی گفته می‌شود و در فاصله نزدیک فروشگاه یا در داخلش انجام می‌شود و هدف این نوع تبلیغات تحریک آنی افراد برای خرید کردن است و جز تبلیغات محیطی قرار می‌گیرد
تبلیغات محیطی
تبلیغات درون فروشگاهی
رسانه های اجتماعی
تبلیغات در فضای مجازی

قیمت:

کوروش به عنوان یک فروشنده محسوب می شود و مالکیت محصولات رو ندارد، به نوعی می توان گفت عامل فروش برای برندها و تامینکنندههاست. اما به دلیل مدل کسب وکارکوروش که تاکید بر روی قیمتگذاری نفوذی و ارائه تخفیف در خرید دارد، تامینکننده های کوروش باید خود را با مدل کسب و کار کوروش وفق دهند
قیمت گذاری بر دو شیوه صورت میگیرد.
قیمت گذاری نفوذی (پیشبردی) در این روش که عمدتا توسط خرده فروشان به کار گرفته می‌شود هدف این نوع قیمت گذاری افزایش سهم بازار، از طریق تعیین قیمت پایین برای محصول است که برای موثر واقع شدن باید به شرایط زیر توجه داشته باشند:
• بخش عمدهای از مشتریان نسبت به قیمت حساس باشند (حساسیت قیمتی بالا باشد).
• قابلیت کپی برداری و تقلید به سادگی وجود داشته باشد.
• موانع ورود به بازار کم باشد.
• منحنی تجربه و قانون مقیاس اقتصادی در آن بازار وجود داشته باشد (حاکم باشد).
• شرکت از توانمندی مالی بالایی برخوردار باشد.
قیمت گذاری تخفیفی و فوق العاده: تولید کنندگان در این روش از طریق ارایه انواع تخفیفات تلاش می کنند تا مشتریان را به خرید محصولات تشویق کرده و تقاضا تحریک شود تا مشتریان برای خرید مقدار بیشتر محصول ترغیب شوند.

فعالیت توزیعی:

این فروشگاه محصولات خود را از طریق فروشگاه های زنجیره ای خود به فروش می‌رساند. این فروشگاه همواره تخفیف در 30 استان کشور 1438 شعبه فعال تاسیس شده دارد به گفته مدیر این فروشگاه‌ها در هر 1.5 دقیقه یک فروشگاه در کشور تاسیس می‌شود.
علاوه بر فروش مستقیم به تازگی فروش آنلاین نیز به کار گرفته شده که در خود وب سایت افق کوروش و اپ موبایل به فروش می‌رسد.

نویسنده: ملیکا نصیر (کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی)

برای مطالعه بیشتر :

نگاهی به سفر مشتریان در «قیف بازاریابی»

نقش آمیخته بازاریابی در تبلیغات

مروری بر تحلیل pestel همراه با مثال کاربردی

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com