0  |  0

دانش‌ بنیان‌ها برای تولید دارو‌های های تک و گرانقیمت پای کار بیایند

دانش‌ بنیان‌ها برای تولید دارو‌های های تک و گرانقیمت پای کار بیایند

سعید نمکی وزیر بهداشت در  نخستین گردهمایی پیشگامان اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه سلامت که با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، علی وحدت رئیس ‏صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در محل صندوق نوآوری و ‏شکوفایی برگزار شد، اظهار کرد: در تولید دارو داخلی با چالش‌های زیادی مواجه هستیم؛ زمانی که یک دارو به تولید داخل برسد شرکت‌های تولید کننده خارجی قیمت فروش خود را به شدت کاهش می‌دهند تا با توجه به نظام بیمه‌ای، شرکت تولید کننده داخلی توانایی تولید خود را از دست دهد و از چرخه خارج شود؛ در این شرایط باید حامی تولید کنندگان داخلی باشیم.
انبار شدن داروی فاکتور ۸ ایرانی با کاهش قیمت نمونه خارجی
نمکی افزود: در تهیه برخی دارو‌ها از جمله فاکتور ۸ این تجربه را داشتیم و دارو‌های تولید شده داخلی در انبار‌ها باقی ماند؛ همدلی‌ها و اتفاقات رخدادها نشان می‌دهد که کنار هم بودن ما با واردات مقابله می‌کند؛ این اتفاق از توان دولت خارج است و باید از درون جامعه بیرون بیاید.
نمکی با تاکید بر اهمیت حمایت از تولید کنندگان و شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: این حجم انبوه از شرکت‌های دانش بنیان سلامت افتخار آفرین است؛ نیازمندی ما در سلامت اهمیت پرداختن به این حوزه را بسیار با اهمیت‌تر می‌کند و یقین داریم که فعالیت این شرکت‌ها آغاز یک راه بزرگ است.
نمکی ادامه داد: پیش از انقلاب و با حضور شرکت‌های چند ملیتی، فقط ۲۵ درصد نیاز دارویی کشور در داخل تولید می‌شد، اما امروز با کمک شرکت‌های تحقیق و توسعه دارویی ۹۷ درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود؛ ۳ درصد باقیمانده مربوط به دارو‌های های تک و گران قیمت است که چند شرکت محدود در جهان تولید می‌کنند و چیزی حدود ۱.۳ میلیارد دلار هزینه به کشور ما تحمیل می‌کند، این در حالی است که همان ۹۷ درصد داروی کشور تنها ۵۵۰ میلیون دلار ارز بری داشته است.
دانش بنیان ها برای  تولید داروهای های تک و گرانقیمت پای کار بیایند
نمکی تاکید کرد: اگر مجبور به واردات ۹۷ درصد  داروهای تولیدی بودیم، کل درآمد نفتی را باید صرف واردات دارو می‌کردیم؛ تولید ۳ درصد بیان شده بر عهده شرکت‌های دانش‌بنیان است و از آن‌ها برای تولید این اقلام درخواست کمک داریم.
وی درباره راهکار این وزارت خانه برای کنترل واردات و کمک به تولید کنندگان تصریح کرد: از مدت‌ها پیش در وزارت بهداشت ابلاغ کردم که اگر محصولی در داخل تولید می‌شود دیگر شرکتی حق واردات آن را ندارد، حتی اگر گرانتر از محصول خارجی باشد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com