0  |  0

پیشنهاد تشکیل بازار بزرگ منطقه‌ای برای استارتاپ‌ها

پیشنهاد تشکیل بازار بزرگ منطقه‌ای برای استارتاپ‌ها

روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌منظور شرکت در اجلاس اتحادیه وزرای ارتباطات کشورهای مشترک‌المنافع (RCC) به قزاقستان سفر کرد و در سخنرانی خود بر لزوم مقابله با انحصار برخی فناوری‌ها تأکید کرد و یادآور شد که باید به فکر ایجاد یک بازار بزرگ منطقه‌ای برای استارتاپ‌ها و بخش خصوصی باشیم.
تلاش جدی ایران برای توسعه 5G
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سخنرانی خود در این اجلاس با بیان اینکه ناسیونالیسم فناورانه به استراتژی برخی قدرت‌های بزرگ تبدیل‌ شده است تأکید کرد که انحصار فناوری هوش مصنوعی چالشی جدی برای همه ملل دنیا خواهد بود و باید به فکر رفع این انحصار بود. ​
محمدجواد آذری جهرمی در سخنرانی خود در این اجلاس همچنین گفت: ما در یک سال گذشته در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفت قابل‌توجهی داشته‌ایم. تعداد مشترکان پهن باند تلفن همراه از 70 میلیون نفر عبور کرده است و ازسوی دیگر هم‌اکنون تمام شهرهای ما یعنی هزار و 242 شهر و همچنین 78درصد از روستاهای ما به شبکه اینترنت نسل چهارم(4G) متصل هستند. وی ادامه داد: همچنین بیش از 120 میلیون دستگاه تلفن هوشمند از طریق سه اپراتور تلفن همراه در شبکه فعال هستند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: اگرچه به‌دلیل نبود سرمایه‌گذاری کافی با تأخیر در توسعه FTTH مواجه بوده‌ایم اما با بودجه دولت و جذب سهم بخش خصوصی، اکنون به 2 میلیون کاربر FTTH رسیده‌ایم که این، رکورد قابل‌توجهی در طول یک سال محسوب می‌شود. آذری جهرمی در این سخنرانی یادآور شد: دولت با ساخت 5هزار کیلومتر فیبر نوری در مناطق روستایی، به‌سرعت درحال‌توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در کشور است و تلاش دارد به این کار شتاب ببخشد.
وزیر جوان کابینه دولت تدبیر و امید در سخنرانی خود در اجلاس اتحادیه وزرای ارتباطات کشورهای مشترک‌المنافع (RCC) همچنین گفت: ما مشغول انجام مطالعات لازم در زمینه اینترنت نسل پنجم(5G) هستیم و به‌طورجدی تلاش می‌کنیم تا زمینه‌های تحقق آن را در آینده فراهم کنیم. وی همچنین یادآور شد: در حال تهیه مقررات مناسب و بازنگری در قوانین گذشته هستیم تا بازار ایران را برای ورود فناوری5G به کشور آماده کنیم. ازاین‌رو آماده هستیم تا برای حل چالش‌های توسعه فناوری اینترنت نسل پنجم(5G) از تجربیات ارزشمند کشورهای مشترک‌المنافع(RCC) استفاده کرده و تجربیات خودمان را در اختیار آنها قرار دهیم.
لزوم تدوین قانون مشابه مقررات GDPR اروپا
وزیر کابینه دولت دوازدهم ضمن هشدار درباره مسأله یکجانبه‌گرایی فناورانه به‌عنوان چالشی اساسی در پیش روی کشورهای منطقه و جهان نیز گفت: قدرت واقعی فناوری در پی اجرای گسترده فناوری اینترنت نسل پنجم(G5) با استفاده از هوش مصنوعی تحقق خواهد یافت. ما به‌عنوان کشوری که با سخت‌ترین تحریم‌های غیرقانونی اقتصادی مواجه است، نسبت به فجایعی که یکجانبه‌گرایی فناورانه می‌تواند برای کل دنیا به وجود آورد، هشدار می‌دهیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: ناسیونالیسم فناورانه به استراتژی برخی قدرت‌های بزرگ تبدیل‌ شده است و به‌همین دلیل هم انحصار فناوری هوش مصنوعی می‌تواند به چالشی جدی برای همه ملل دنیا تبدیل شود و باید به این موضوع توجهی ویژه داشت. آذری جهرمی در ادامه یادآور شد: دولتی که عادت به تحریم سایر کشورها دارد، بیشترین سرمایه‌گذاری را در زمینه هوش مصنوعی انجام داده است و یکجانبه‌گرایی فناورانه خود را در زمینه‌های مختلف فناوری‌های نوین استراتژیک، گسترش داده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات البته به ارائه راهکاری برای حل این مشکل نیز پرداخت و ایجاد مقررات بهتر حفاظت از داده‌ها و قوانین ضد انحصار را به‌عنوان راهکاری احتمالی برای مقابله با یکجانبه‌گرایی فناورانه برشمرد. آذری جهرمی افزود: با وجودی که اتحادیه جهانی ارتباطات در حال تلاش برای ایجاد وحدت رویه میان اعضا در این زمینه است و بحث و گفت‌و‌گو دراین‌باره ادامه دارد اما هنوز این تلاش‌ها به دستاوردهای مشخصی
منجر نشده است.
وی ادامه داد: من معتقدم تلاش‌هایی مشابه فرآیندهایی که منجر به ایجاد مقررات حفاظت از اطلاعات عمومی (GDPR) در اتحادیه اروپا شد، از سوی کشورهای مشترک‌المنافع عضو RCC نیز قابل انجام است.
تأکید بر ایجاد بازار منطقه‌ای
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در سخنرانی خود با اشاره به همکاری‌های چهار جانبه‌ای که ایران با روسیه، جمهوری آذربایجان و ترکیه در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات آغاز کرده است، تصریح کرد: شباهت‌های زیادی بین کشورهای مشترک‌المنافع عضوRCC و کشورهای همسایه آنها مانند ایران وجود دارد. وی در ادامه گفت: ما می‌توانیم در برابر اثرات مخرب انحصار و یکجانبه‌گرایی در حوزه‌ آی‌سی‌تی(ICT) مقاومت کرده و یک بازار بزرگ منطقه‌ای را برای استارتاپ‌ها و بخش خصوصی خود ایجاد کنیم.
آذری جهرمی در سخنرانی خود یادآور شد: همچنین باید در حوزه مقررات با یکدیگر هماهنگ باشیم که برای این منظور، کشورهای مشترک‌المنافع عضوRCC می‌توانند بهترین بستر را فراهم آورند. وی ادامه داد: من معتقدم وقت آن رسیده است که به‌طور جمعی مسأله مقررات مربوط به حفاظت از داده‌ها را مورد بررسی قرار دهیم و در این راستا می‌گویم که جمهوری اسلامی ایران آماده است تا به‌طور فعال با هر مکانیسم ممکن از طریق RCC همکاری داشته باشد.
پس از سخنرانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان، کنستانتین نوسکوف وزیر توسعه دیجیتال و رسانه‌های جمعی روسیه نیز به‌عنوان رئیس اجلاس از مشارکت فعالانه ایران در جلسه وزرای کشورهای عضو RCC قدردانی و بر ادامه همکاری این نهاد منطقه‌ای با کشورمان تأکید کرد.
گفتنی است محمدجواد آذری جهرمی که صبح روز گذشته وارد شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان شد تا در اجلاس اتحادیه وزرای ارتباطات کشورهای مشترک‌المنافع عضو RCC شرکت کند، قرار است علاوه بر این اجلاس، در نمایشگاه جانبی این رویداد نیز شرکت کند و همچنین دیدارهای دوجانبه با همتایان باهدف گسترش و تعمیق روابط هم از دیگر برنامه‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان در این سفر است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: روزنامه ایران
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com