0  |  0

دانشگاه‌ نسل‌سوم؛ گهواره فعالیت کارآفرینی

دانشگاه‌ نسل‌سوم؛ گهواره فعالیت کارآفرینی

حبیب شریف؛ رئیس بنیاد نخبگان استان فارس در دومین جلسه کمیته آموزش استان که با حضور جمعی از مسئولان و سرآمدان فارس برگزار شد، گفت: ایران از نظر تعداد دانشگاه و مراکز آموزشی و پژوهشی نسبت به جمعیت 82 میلیون‌نفری، مقام نخست را در دنیا دارد.
وی افزود: با توجه به ساختار و اعتبار اکثر مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور، تعدد مراکز علمی نمی‌تواند امتیاز مثبتی برای کشور محسوب شود؛ چراکه عدم‌استاندارد و اعتبار علمی بسیاری از این مراکز و همچنین تراکم فارغ‌التحصیلان آنها، کشور را با چالش‌های جدی در بخش‌های مختلف مانند اشتغال روبرو کرده است.
شریف ادامه داد: در صورت داشتن معیارهای علمی و استانداردهای لازم، اکثر مراکز دانشگاهی و علمی-تحقیقاتی کشور در زمرۀ دانشگاه‌های نسل اول یعنی آموزش‌محور قرار می‌گیرند.
رئیس بنیاد نخبگان استان فارس تصریح کرد: در دانشگاه‌های نسل‌اول، دانشجویان مهارت‌های لازم برای راه‌‍‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا را فرا نمی‌گیرند و در نتیجه با توجه به اشباع بودن حوزۀ استخدام، پس از پایان تحصیلات با مسئله و چالش اشتغال مواجه می‌شوند.
وی اضافه کرد: دانشگاه‌های مادر در کشور، غالباً از نسل دوم هستند و تنها به فکر خلق دانش هستند و در آنها پژوهش با میل به پیشرفت دانش دنبال می‌شود. این دانشگاه‌ها بر اساس تعداد اکتشافات مرزشکن علمی و چاپ مقالات معتبر رتبه‌بندی می‌شوند.
شریف ادامه داد: علاوه بر آموزش و پژوهش، توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه مأموریت سوم دانشگاه‌ها است؛ بنابراین مفاهیم نوآوری و کارآفرینی، از ارکان دانشگاه نسل‌سوم است.
رئیس بنیاد نخبگان فارس در ادامه به تبیین ویژگی‌های دانشگاه نسل‌سوم پرداخت و خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از دانش، هدف اصلی دانشگاه است؛ در واقع دانشگاه نسل‌سوم افزون بر انجام وظایف سنتی آموزش و پژوهش، به عنوان گهواره فعالیت کارآفرینی جدید بوده و در یک بازار رقابتی جهانی قرار می گیرند. به عبارت بهتر، فعالانه برای جذب بهترین دانشگاهیان، دانشجویان و قراردادهای پژوهشی با بخش صنعت رقابت دارند.
وی اضافه کرد: دانشگاه‌های نسل‌سوم شبکه‌ای هستند که با صنعت، بخش تحقیق و توسعه R&D خصوصی، سرمایه‌گذاران، ارائه‌دهندگان خدمات حرفه‌ای و با دیگر دانشگاه‌ها از طریق «گردونه دانش» همکاری می‌کنند. در این دانشگاه‌ها، پژوهش بصورت فرارشته‌ای یا میان‌رشته‌ای است. این دانشگاه‌ها خلاقیت را به عنوان نیروی پیشران به اندازه شیوه‌های علمی خردگرانه در آغوش می‌گیرند.
شریف در پایان با بیان اینکه دانشگاه نسل‌سوم کمتر به مقررات دولتی وابستگی دارند و در نهایت می‌تواند بصورت کامل از دولت گسست یابد، یادآور شد: دانشگاه‌های کشور غالباً نسل‌اول هستند و البته دانشگاه‌های برتر را می‌توان در زمرۀ دانشگاه‌های نسل‌دوم به شمار آورد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: بنیاد ملی نخبگان
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com