0  |  5

چگونه در بحران Covid-19 منابع مالی خود را مدیریت کنیم؟

چگونه در بحران Covid-19 منابع مالی خود را مدیریت کنیم؟

مدیریت پول همیشه حائز اهمیت است، اما ضرورت مدیریت پول در طول بحرانی مانند همه گیری ویروس کرونا، دوچندان می‌شود. آنچه کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، استرس به‌وجود آمده ناشی از عدم اطمینان درشرایط مالی است. نگرانی در مورد امور مالی می تواند بر سلامت روانی و بهزیستی افراد تأثیر بگذارد.

اما چگونه می‌توانید در این روزهای بحرانی هزینه‌های خود را با توجه به بودجه‌ایی که دارید،‌ مدیریت کنید؟

در ادامه چند پیشنهاد را برای بررسی و مدیریت بودجه در هنگام بحران بررسی می‌کنیم:

۱- تغییر در هزینه‌های خود را بررسی کنید:

بحران Covid-19  ممکن است تغییرات چشمگیری در کسب و کار و سبک زندگی شما ایجاد کرده باشد. در این شرایط جدید بیندیشید چه فرصت هایی وجود دارد؟ در چه مواردی می توان بهبود ایجاد کرد؟ چگونه می‌توان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد؟ اقدامات ضروری و مهم برای جلوگیری از رکود، کدامند؟

می توانید از تحلیل‌ SWOT به عنوان تکنیکی برای یافتن نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها، در امور مالی خود استفاده کنید. همچنین از ماتریس آیزنهاور برای تصمیم گیری درست و به موقع بهره گیرید.

ماتریس آیزنهاور، ابزاری برای اولویت بندی تصمیم‌ها

techrasa

چه هزینه‌هایی کاهش یافته است؟

هزینه‌های ضروری و نحوه تغییر آن در شرایط فعلی را بررسی کنید. قبل از بحران، هزینه‌های ضروری می‌توانست 50٪ از درآمد ماهانه شما باشد. اکنون که از منزل کار می‌کنید، ببینید که اگر می‌توانید در بعضی از این هزینه‌ها صرفه جویی و آنها را پس انداز کنید. مانند هزینه رفت و آمد، ناهار کاری، لباس کار و .... این کار می‌تواند در افزایش 10٪ پس انداز ماهانه‌تان کمک کند.

مخارج اختیاری شما نیز به احتمال زیاد کاهش می یابد. قبل از بحران، شاید شما  30٪ از درآمد خود را صرف بیرون رفتن، برنامه های تفریحی، رستوران و غیره می کردید. با توجه به ماندن در خانه، می‌توانید در این مورد پس انداز قابل توجهی، حتی تا 20٪ از درآمد ماهیانه خود ایجاد کنید. به صورت‌ حساب‌های بانکی خود پیش از بحران نگاهی بیندازید و تخمین بزنید که مبلغی که به صورت ماهیانه پس انداز می کنید، مربوط به چه اقلامی است که به دلیل بحران خریداری نمی‌کنید.

دانستی‌های مهم درباره مدیریت پول را در بسته آموزشی «یک راهنمای خوب برای برنامه‌ریزی مالی» بخوانید   

روی چه مواردی باید بیشتر سرمایه گذاری کنید؟

با توجه به تغییراتی که در روش کار و زندگی ایجاد شده است، احتمالا هزینه‌های جدیدی هم به شما تحمیل می‌شود؛ تهیه یک لپ تاپ جدید، دسترسی به داده های اینترنتی بیشتر، خدمات آنلاین تماشای فیلم، نرم افزار‌های بازی و سرگرمی و....

بین آنچه برای کار ضرورت دارد (که کارفرمای شما باید آن را پوشش دهد) و آنچه که نیاز شخصی خودتان است تمایز قائل شوید. به عنوان مثال، هزینه بهره برداری از یک نرم افزار برای انجام کار در خانه، هزینه‌ایی است که متوجه کارفرمای شماست، درحالی که خرید اشتراک تماشای آنلاین فیلم بر عهده شما خواهد بود.

به علاوه در مورد هزینه‌های ضروری، همچنان که دولت‌ها تلاش خود را برای کاهش بار مالی بر شهروندان ادامه می‌دهند‌، قوانین جاری را دنبال کنید و بررسی کنید که چه حمایت‌‌هایی را می‌توانید از سوی دولت دریافت کنید.

به دنبال خدمات رایگان یا کوپن‌های تخفیف باشید‌، یا در صورت امکان هزینه‌ها را با خانواده یا دوستان خود تقسیم کنید.

۲- باز تخصیص پس انداز خود:

اگر درآمد شما تحت تأثیر بحران قرار گرفته است، می‌توانید از پس اندازهای موجود برای تکمیل آن استفاده کنید. از طرف دیگر، این پول می‌تواند به شما در کاهش بدهی‌، ایجاد صندوق اضطراری‌، یا بالا بردن پس انداز کمک کند.

اگر در شرایط مالی خوب و بدون بدهی هستید، از مازاد پس اندازتان برای کمک به یکی از اعضای خانواده یا یک دوست استفاده کنید، یا برای تأمین مالی آینده خود سرمایه گذاری کنید.

۳- آینده مالی خود را تامین کنید:

با انجام تحلیل SWOT برای امور مالی، ممکن است متوجه ضعف‌ها یا تهدیدهایی در مورد توانایی خود در ایجاد درآمد از قبیل: مهارت‌های محدود‌، وابستگی بیش از حد به یک منبع درآمد، ماهیت کسب و کار و تقاضای برای آن‌، تغییر روندها‌‌ و غیره می‌شوید.

در اینجا دو روش ساده برای بهبود وضعیت مالی شما وجود دارد:

مهارت‌های خود را بهتر کنید:

فهرستی از مواردی که می‌تواند پیشرفت مالی شما را آهسته کند و بیشترین اختلال را در درآمدزایی شما ایجاد می کنند، تهیه کنید. شاید لازم باشد، مهارتی جدید را یاد بگیرید، دانش خود را تقویت ‌کنید، تکنیک‌های خود را کامل کنید و ...

درآمد خودتان را افزایش دهید:

تکیه بر یک منبع درآمد می‌تواند تهدید بزرگی برای موقعیت مالی شما باشد، به خصوص اگر این بحران مانع از کارکردن شما شود. علاوه بر ایجاد مهارت‌ها و تقویت دانش خود‌، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید از قدرت این مهارت‌ها برای کنار زدن سریع مشکلات استفاده کنید، از تخصص خود پول درآورید و منابع درآمد متنوعی داشته باشید.

بازگشت به حالت عادی پس از بحران بسیار دشوار خواهد بود. این بار مطمئن شوید که خودتان را از نظر مالی برای هر حالت احتمالی که پس از بحران به وجود خواهد آمد، آماده کنید.

مترجم: شیدا انصاری

برگرفته از سایت hbrascend.org

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com