0  |  0

کارآفرینی برای ۵۰۰ نفر در سال با پرورش گل

کارآفرینی برای ۵۰۰ نفر در سال با پرورش گل

استان مازندران با توجه به دارا بودن شرایط مناسب آب و هوایی، نیروی کار متخصص بالقوه و خاک حاصل‌خیزی که دارد یکی از استان‌های مستعد برای توسعه صنعت کشاورزی به شمار می‌رود.
تنوع فراوان تولیدات گل و گیاهان آپارتمانی که با بالاترین کیفیت در مازندران تولید می‌شود سبب شده تا این استان همواره در رتبه‌های برتر قرار گیرد.
در حال حاضر این استان صاحب اولین رتبه در تولید گل‌های آپارتمانی، درخت و درختچه در میان استان‌های کشور محسوب می‌شود و در تولید گل‌های شاخه بریده رتبه چهارم را در کشور به خود اختصاص داده است.
به عقیده کارشناسان حوزه کشاورزی، بخش وسیعی از خاک ایران در شمال کشور مستعد پرورش انواع گل‌ها و گیاهان است و چرخه تولید این محصول قابلیت بالقوه فراوانی برای درآمدزایی و ایجاد اشتغال دارد.
*صادرات یک درصدی گل و گیاه در مازندران!
آمارهای جهاد کشاورزی مازندران نشان از صادرات ۹۴۵ تنی گل و گیاه به خارج کشور می‌دهد که یک درصد صادرات معادل ۴.۵ میلون واحد صادرات از استان مازندران مربوط به گل‌های شاخه بریده، درخت و درختچه زینتی، گلدانی و آپارتمانی، فصلی و پیاز است.
به گفته مسؤولان جهاد کشاورزی مازندران پرورش گل و گیاه در مازندران از ارزآوری خوبی برخوردار است به گونه‌ای که سالانه در گلخانه‌های مدرن بین ۵۰ تا ۱۰۰ دلار و در گلخانه‌های معمولی بین ۲۰ تا ۵۰ دلار در هر هکتار ارزآوری برای کشور انجام می‌شود.
حال با این‌همه توصیف از گل و گیاهان زینتی که در مازندران شاهد آن هستیم باید از این ظرفیت در جهت توسعه صادرات به نحو شایسته‌تری استفاده کرد تا سایه سودآوری تولید این محصول بر این صنعت گسترده باشد.
کارآفرینی واژه‌ای است که این روزها بیشتر از هر زمان دیگری معنا پیدا کرده و در زمانی که امید جوانان برای استخدام‌های دولتی به ثمر نمی‌نشیند، بسیاری از جوان‌های تحصیلکرده به دنبال راهی هستند تا برای خود کسب و کاری راه‌اندازی کنند.
کارآفرینی با همت و پشتکار همراه است و چه بسا بسیاری از کسانی که این روزها در مسیر پیشرفت و موفقیت قرار گرفتند در ابتدا با رنج و سختی کار را شروع کردند اما همت عالی و اراده آنان سبب شد که راه دشوار را به امید موفقیت طی کنند.
یکی از این کارآفرینان که کار خود را از سال ۱۳۸۶ و بعد از افتخار بازنشستگی شدنش آغاز کرد، امروز به یک کارآفرین موفق تبدیل شده است سلمان اصغری از استان مازندران و از اهالی شهرستان ساری است.
این کارآفرین توان‌مند نه تنها با کار خود درآمد مطلوبی معادل سالیانه 200 میلیون تومان را برای خود ایجاد کرده بلکه برای تعداد زیادی از افراد ایجاد اشتغال کرده است.
*همه چیز درباره ورود به عرصه تولید و فروش گل و گیاه آپارتمانی توسط کارآفرین ساروی
سود خوب فروش گل و گیاه سبب شد آقای اصغری به فکر راه‌اندازی کسب و کاری پس از بازنشستگی خود از آموزش و پرورش بیفتد، وی می‌گوید؛ در ابتدا با 2 هزار متر با پرورش رز هلندی فعالیت خود را شروع کردم و آن زمان کارم بسیار محدود بود و گل‌ها را برای فروش به بازار تهران عرضه می‌کردم.
پس از مدتی کسب و کارم بیشتر شد و از فضای باز پرورش گل به فضای گلخانه‌ای کار خود را گسترش دادم و اکنون کارم به گونه‌ای شده که تقاضا از همه استان‌ها و شهرهای مازندران برای دریافت اطلاعات از نحوه تولید گل و گیاه و فروش آن دارم.
همین امر نقطه عطفی شد تا آقای اصغری علاقمندی بیشتری برای پرورش گل و گیاه پیدا کند.
*سانسوریا گل پرفروش
پس از مدتی، آقای اصغری تلاش خود را در زمینه پرورش گل سانسوریا معطوف می‌کند و از درآمدزا بودن و اقتصادی بودن این صنعت سخن می‌گوید، به گونه ای که مشکلی در فروش محصول خود ندارد و اکثر خریدارانش در فضای مجازی سفارش خرید می‌دهند.
موضوعی که برای آقای اصغری بسیار خوشایند است، این است بعد از 14 سال کار و فعالیت در زمینه گل و گیاه به غیر از آشنایی با گلخانه‌داران سبب شد اکثر مردم مرا بشناسند و خوشحالم که توانستم در صنعتی فعالیت کنم که ضمن آرامش رساندن به مردم بتوانم اندوخته‌ای خود را به آنان آموزش دهم تا بتوانند درآمد اقتصادی داشته باشند.
وی درباره مشکلاتی که پشت‌سر گذاشته است می‌گوید: انجام هر کاری در ابتدا مسائل و مشکلاتی را به همراه دارد اما با عشق، علاقه و پشتکاری که داشتم وارد عرصه پرورش گل و گیاه شدم و همین سبب موفقیتم شد و مشکلات سر راه نتوانست بی‌انگیزگی در کارم بوجود بیاورد.
*بالا آمدن از نردبان بدون هیچ حمایتی
به گفته اصغری با توجه به اینکه فعالیتم در زمینه کشاورزی بود اما مسؤولان ارشد چند سال گذشته هیچگونه حمایتم نکردند و حتی برای تسهیلات گلخانه‌ای موانع بسیاری بر سر راهم قرار می‌دادند اما با همت و تلاش خود از همه مشکلات عبور کردم و اکنون هم برای خود و هم تعدادی از افراد دیگر ایجاد اشتغال کردم.
وی می‌گوید: رقم سانسوریا ۷۰ نوع است که در سفرهایی که به آسیای جنوب شرقی داشتم با دقت بیشتری با ارقام این گل آشنا شدم و به همین دلیل یکسری واریته‌های جدید وارد کدم و در حال توسعه و تکثیر آن هستم.
*افتتاح گلخانه با سطح زیر ۲۰۰ متر توجیه اقتصادی ندارد
آقای اصغری به افرادی که علاقمند به صنعت گل و گیاه هستند و یا در رشته کشاورزی تحصیل کردند و بیکار هستند، می‌گوید اگر افراد در فضای ۲۰۰ متر در حیاط خانه خودشان اقدام به پرورش گل و گیاه کنند می‌توانند امرار معاش کنند.
وی از ۴۶ سالگی تا به امروز که ۶۰ سال دارد در این عرصه فعالیت می‌کند، در ابتدا به مدت ۷ روز در روستای کنیم چهاردانگه اقدام به تولید و تکثیر شاخه بریده و رز هلندی کرد ولی به دلیل نگهداری از والدین به شهر ساری بازگشت.
در این راستا یک گلخانه ۶۰۰ متری در جاده دریا و یک گلخانه ۲۰۰ متری در قرق ساری افتتاح کرد، وی برای کسب آگاهی از چگونگی موفقیت در پرورش گل و گیاه آپارتمانی به سفرهای زیادی رفت تا به گفته خودش بی‌گدار به آب نزند.
پیشنهاد این فعال در عرصه گل و گیاه به علاقمندان پرورش گل و گیاه این است که بدانند برای پیشبرد اقتصاد خانواده گلخانه ۵۰ متری توجیه اقتصادی ندارد، و هزینه‌ها بر درآمدها پیشی می‌گیرد حداقل متراژ گلخانه باید ۲۰۰ متر مربع باشد.
*اشتغالزایی برای ۵۰۰ نفر در طول یک سال
وی که در حال حاضر همه او را با نام تولید کننده و عرضه کننده گل‌های آپارتمانی می‌شناسند میگوید: بنظر خودم الان می‌توانم بگویم که دستی در کار دارم و روزانه با حدود دو کارگر مشغول به کار هستم در طول سال حدود 500 نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم با ما کار می‌کنند‌، صادرات گل و گیاه بضاعت مالی بالایی میخواهد که در حال حاضر شرایطش را ندارم.
*کرونا تنها دلیل رکود در کارم شد
وی بیان می‌کند: با توجه به تورم اقتصاوی در کشور و اینکه هر روز صنایع و معادن در حال ورشکستگی هستند تنها صنفی که همچنان باپرجا بوده و روز به روز در حال پیشرفت است پرورش گل و گیاه است ولی کرونا توانست برای مدت کوتاهی بر طبل خاموشی این صنعت بکوبد بطوری که از اواسط اردیبهشت به این طرف کار دوباره پا گرفت.
*ظرفیت مازندران این قطب پرورش گل و گیاه در جهان مغفول مانده
اصغری به بزرگترین مشکل در مازندران اشاره می‌کند و آن هم نادیده گرفتن تولید در بخش گل و گیاه است ، چون مستعدترین مکان برای تهیه و تکثیر گل و گیاه در ایران و جهان مازندران است، این محیط رطوب می‌تواند تبدیل به قطب گل و گیاه تولید آپارتمانی در دنیا شود اما نیازمند معرفی است.
شاید باور نکنید ولی درآمد ناشی از گل و گیاه از درآمد نفت هم بیشتر است، با رونق این بخش همه متکی به کار می‌شوند و رونق در اشتغالزایی شوق و ذوق تهیه و توزیع در وجودشان ایجاد می‌شود.
*برابری درآمد گلخانه ۳۰۰ متری با یک زمین ۴۰ هزار متری
وی می‌گوید: تصور کنید درآمد یک زمین ۴ هکتاری که میزبان کشت برنج است با درآمد حاص از یک گلخانه ۳۰۰ متری گل و گیاه برابری میکند، در کشوری چون هلند صادرات فعال گل انجام شده و مابقی احتیاجات را کارد می‌کنند، در کل میتوان گفت که ما از موقعیت‌ها و منابع در مازندران یک دهم هم استفاده نمی‌کنیم.
حرکت مثبت در سطح کلان کشوری حمایت از مشاغل توسط چهاد کشاورزی صورت گرفت ولی خودم تاکنون از وام استفاده نکردم از جزییات آن هم اطلاعی ندارم.
*آرامش خاطر یکی از مهمترین خروجی‌های گلخانه
آقای اصغری بیان یادآور می‌شود: آرامش امروزم را مدیون حضورم در کنار گل و گیاه هستم جز خاطره خوب هیچ چیز در ذهن ندارم، قبل از گل هم سی سال از عمرم را در کنار دانش آموزان یا همان گل‌های مملکت صرف کردم و مابقی را در گلخانه می‌گذرانم.
باوجود علاقه مندی که در میان مردم کشور به گل وجود دارد، اما بر اساس آسیب شناسی انجام شده نسبت به دنیا در سرانه مصرف گل اختلاف فاحشی وجود دارد و با وجود تمامی مزایایی که تولیدات گل در مازندران دارد، اما برخی از مشکلات موجب شده تا بهره‌برداران مشکلات بسیاری در زمینه تولید و فروش داشته باشند.
با توجه به همه مشکلات و کاستی‌هایی که در صنعت گل و گیاه وجود دارد، داستان آقای سلمان اصغری مشتی نمونه خروار است که در گوشه و کنار این کشور و این استان دیده می‌شود، کافی است مجالی برای بروز پیدا کنند تا الگویی شوند برای دیگر جوانان و افراد علاقمند به این صنعت، و آن زمان است که بیکاری و ناامیدی را شکست می‌دهند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری فارس
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com