0  |  0

در آرزوی شکل‌گیری اکوسیستم نوآوری سینمای ایران هستیم

در آرزوی شکل‌گیری اکوسیستم نوآوری سینمای ایران هستیم

کرمی در این برنامه فرآیند قانونی و بستر شکل‌گیری فعالیت‌های دانش بنیان در صنایع مختلف را تشریح کرد و در ادامه به ارتباط آن با صنایع فرهنگی و سینما پرداخت و گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دو نگاه به سینما و دیگر صنایع خلاق دارد. نگاه نخست بازاری بودن این هنر-صنعت برای عرضه محصول و نفوذ فناوری و نوآوری و ایجاد اشتغال و ابزاری برای معرفی فعالیت‌های دانش بنیانی و به نوعی فرهنگسازی در این حوزه. از سویی سینما یک صنعت است، آن هم صنعتی مهم برای کسب درآمد.
به گفته وی، پس این صنعت علاوه بر اشتغالزایی برای افراد می‌تواند ارزش افزوده و درآمدزایی برای کشور داشته باشد که با پیوند فناوری و نوآوری می‌توان قدرتمندتر در این مسیر گام برداشت. البته در این حوزه تعامل خوب و سازنده‌ای در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد شده است تا علاوه بر سرریز فناوری در سینما شکل گیری بازار بزرگ صنایع فرهنگی و خلاق نیز دنبال شود.
رییس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: البته در این حوزه تعامل سازنده‎ای نیز میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صنعت سینما وجود داشته و برای تقویت آن نیز گام‌هایی برداشته شده است. گرچه سینمای ایران جایگاه مناسبی در دنیا دارد و جوایز معتبر بین‌المللی مانند اسکار را از آن خود کرده است اما فرد و هنرمندمحور بودن یک چالش آن است. چرا که عدم وجود کمپانی و استودیوها و شتابدهنده های سینمایی یکی از آسیب‌های این حوزه در کشور است.
زیست بومی برای رونق فعالیت‌های فناورانه
دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین، افزود: اکوسیستم و زیست بوم اقتصاد دانش بنیان اصطلاحی است که این روزها زیاد شنیده می‌شود. در صورتی که چند سال قبل کلمه‌ای نامانوس برای بسیاری بود. پس معاونت علمی پیش گام برای شکل گیری آن در کشور شد. در این مسیر تلاش شد تا دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان پارک‌های علم و فناوری، استارتاپ‌ها، مراکز رشد و نوآوری، استارتاپ‌ها و کارخانه‌های نوآوری سال ها در کنار یکدیگر و در زیست بوم فعالیت‌های فناورانه را انجام دهند.
مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اینکه این زیست بوم باید در دل هنر و صنعت سینمای ایران نیز شکل گیرد، گفت: البته اقدامات مقدماتی برای این کار انجام شده است که باید قوت و سرعت گیرد. همانگومه که در حوزه فناوری نمونه‌هایی همچون «سلیکون ولی» را داریم و همه به دنبال الگوبرداری از آن هستند، در سینما هم تجربه‌های موفق و مشابهی در هالیوود و بالیوود وجود دارد.
کرمی همچنین بیان کرد: در حال حاضر فیلم‌های موفق دنیا در یک زنجیره ارزشی و با محصولات جانبی عرضه می‌شوند. اما ما اینجا به طور مثال «کلاه قرمزی» را می‌سازیم اما مشخص نیست چگونه می‌توانند محصولات جانبی این کاراکتر و عروسک را روانه بازار کنند. در اختلاف میان صداوسیما و خالقان این کاراکتر، عده‌ای سودجو به بدترین شکل این کاراکتر، عروسک‌های آن را وارد بازار می‌کنند. در زیست بوم صنایع فرهنگی و خلاق، درست مثل سایر صنایع، متخصصان هر حوزه در جایگاه خودشان حضور دارند و فعالیت می‌کنند.
نبض بازار صنایع خلاق در دست شرکت‌های فناور
وی با بیان اینکه در حوزه صنایع خلاق در جهان، این شرکت‌ها و کمپانی‌ها هستند که نبض بازار را در اختیار دارند و هیچ چیز بخشنامه ای و ابلاغی نیست، افزود: در ایران هم باید شاهد این اتفاق باشیم. البته برای تحقق آن نیاز به ابزاری است. ورود صنف‌های گوناگون سینمایی به عرصه شکل‌گیری این زیست‌بوم یکی از این ابزاها است. مراکز کار جمعی، استارتاپ‌ها، مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها باید در این حوزه شکل بگیرند و این کار را هم چهره‌های شاخص یا همان سلبریتی‌های حوزه سینما باید انجام دهند.
کرمی درباره راهکار اجرایی شدن این ایده‌ها هم گفت: در این زمینه معاونت سینمایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید کمیته‌ای تشکیل دهند تا فعالیت‌هایی در راستای شکل دهی این زیست بوم به‌صورت پایلوت در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها شکل بگیرد. صداوسیما و خانه سینما می‌توانند فعالیت‌های صورت گرفته در این حوزه را معرفی و تبلیغ کنند. ما امروز شرکت‌های خوبی در حوزه انیمیشن داریم که می‌توانند نمونه همین رویکرد باشند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com