0  |  0

گام های اجرای چرخه نوآوری اجتماعی

گام های اجرای چرخه نوآوری اجتماعی

توسعه و ترویج استفاده از روش‌های علمی نوآوری اجتماعی در جامعه یکی از برنامه های ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که بر این اساس علاوه بر استارتاپ‌ها و شرکت‌های خلاق، کلیه جوانان فعالان نوآور و خلاق نیز می‌توانند در زمینه نوآوری اجتماعی فعالیت کنند.
تلاش برای توسعه و گفتمان‌سازی در حوزه نوآوری اجتماعی یکی از محورهای برنامه‌های ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است.
چرخه نوآوری اجتماعی ۶ مرحله را شامل می‌شود. ایده پردازی، ساخت نمونه آزمایشی و توسعه و ترویج بخشی از این مراحل است.
فعالیت در حوزه نوآوری اجتماعی می‌تواند تنها محدود به شرکت‌ها و استارتاپ‌های خلاق نباشد و بسیاری از هسته‌های دانشگاهی، جوانان و فعالان خلاق و فناور در این زمینه فعالیت کنند.
یکی از برنامه‌های ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، توسعه و ترویج استفاده از روش‌های علمی نوآوری اجتماعی در جامعه است.
در صورتی که تعداد بیشتری از افراد با روش‌ها و متدهای علمی نوآوری اجتماعی آشنا شوند، تولید محصولات و خدمات خلاقانه و نوآورانه در جامعه افزایش می‌یابد و هر شخص خلاق و نوآوری، اعتماد به نفس تولید در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی را پیدا می‌کند.
چرخه نوآوری اجتماعی ۶ مرحله را شامل می‌شود. مرحله اول «انگیزه‌ها، الهامات و تشخیص‌ها» است. در این مرحله با توجه به شناسایی برخی نیازها و بحران‌ها، تصویر لازم شکل می‌گیرد تا به صورت ذهنی یک محصول و خدمت مورد نیاز که می‌تواند این مشکل را برطرف کند یا اثرات آن را کاهش دهد، طراحی شود.
مرحله دوم «پیشنهادات و ایده‌ها» نام دارد. در این مرحله ایده‌پردازی لازم به شکل پخته‌تری انجام می‌گیرد و با استفاده از منابع مختلف و بینش و تجارب دیگران، ایده کلی آماده می‌شود.
مرحه سوم «ساخت نمونه آزمایشی و اولیه » است. در این مرحله است که محصول در عمل ساخته می‌شود و آزمایشات و تحلیل‌های اولیه روی آن صورت می‌گیرد.
مرحله چهارم «حفظ و نگهداری » است. این مرحله‌ای است که ایده خلاقانه اولیه تبدیل به یک کار روزمره و معمولی می‌شود. باید همواره از این ایده مراقبت کرد و با استفاده از ابزار خلاقیت و نوآوری آن را به روز کرد تا به شکل ایده ای پویا و بالنده باقی بماند و بتواند با رقبای نوظهور رقابت کند.
مرحله «ترویج و توسعه » پنجمین بخش از چرخه نوآوری اجتماعی است. در این مرحله از طریق روش‌های سازمانی مختلف برای ترویج و توسعه گفتمانی استفاده از محصول و خدمت نوآورانه زمینه‌سازی می‌شود.
بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، «تغییر نظام‌مند»، ششمین مرحله و مرحله نهایی در چرخه نوآوری اجتماعی است. در این مرحله نوآوری اجتماعی به تغییر بنیادین و نظام‌مند در یک عرصه خاص منتهی می‌شود. در واقع این نوآوری در مرحله آخر باعث می‌شود تا همه افراد یک جامعه نسبت به یک موضوع، محصول یا خدمت دچار تغییر نگرش شوند.

 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایسنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com