0  |  0

هرمزگان قطب دوم فولاد کشور خواهد شد

هرمزگان قطب دوم فولاد کشور خواهد شد

جلسه اقتصاد مقاومتی استان هرمزگان با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، فریدون همتی استاندار استان هرمزگان و فرزاد ارزانی مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان برگزار شد.
مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در این نشست با اشاره به توسعه‌های انجام‌شده و در دست انجام این مجموعه فولادی، تاکید کرد: استان هرمزگان به‌زودی به قطب دوم فولاد کشور تبدیل خواهد شد. وی همچنین خاطرنشان کرد: ایران با وجود تمامی محدودیت‌هایی که در مسیر فعالیت صنایع به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده ایجاد شده توانسته به‌عنوان دهمین تولیدکننده فولاد بزرگ جهان مطرح شود.
ایران دهمین تولیدکننده فولاد جهان
فرزاد ارزانی، مدیرعامل فولاد هرمزگان در جلسه اقتصاد مقاومتی استان هرمزگان ضمن تشکر از حضور معاون اول رئیس‌جمهوری در جمع صنایع استان و قدردانی از کمک و همکاری‌های استاندار هرمزگان، با اشاره به تحریم‌های ظالمانه امریکا گفت: بیشترین حجم این تحریم‌ها بعد از صنایع نفت و گاز، شرکت‌های فولادی از جمله فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان و... را هدف قرار داد. با وجود تمام این محدودیت‌ها ایران با افزایش تولید در رده دهم کشورهای تولیدکننده فولاد جهان قرار گرفت.
هرمزگان دومین قطب فولادی کشور خواهد شد
ارزانی در ادامه گفت: با توجه به برنامه توسعه فولاد کشور و تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴، با وجود زیرساخت‌های مطمئن، مجاورت با آب‌های نیلگون خلیج‌فارس و نبود مشکل آب در استان هرمزگان، می‌توان در منطقه ویژه اقتصادی و صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس دست‌کم ۱۰ میلیون تن فولاد تولید کرد. مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به تاثیر این رویداد بر توسعه پایدار منطقه گفت: درحال‌حاضر ۴ میلیون تن فولاد در منطقه ویژه تولید می‌شود و برای تحقق تولید ۱۰ میلیون تن فولاد، نیاز است بین ۶ تا ۷ میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد در استان اضافه شود و به این ترتیب استان هرمزگان به دومین قطب صنعت فولاد کشور تبدیل خواهد شد.
صادرات انتخاب نیست، اجبار است
ارزانی با اشاره به این موضوع که در کشور بیش از ۳۰ میلیون تن فولاد تولید می‌شود و حدود ۱۵ میلیون تن آن مصرف در داخل کشور دارد، گفت: نیمی از تولید فولاد کشور باید صادر شود. صادرات انتخاب نیست، بلکه اجبار است، در غیر این‌صورت واحدهای فولادی ناچار به کاهش تولید خواهند بود. اما متأسفانه در ۵ ماه نخست سال ۹۹ نسبت به ۹۸ با افت حدود ۴۰ درصدی صادرات مواجه هستیم. وی ایجاد مشوق‌های اقتصادی از جمله تسهیلات کم‌بهره و.... را بخشی از راه‌حل جهت افزایش صادرات و ارزآوری عنوان کرد.
مشکلی فرسایشی به‌نام رفع تعهدات ارزی
مدیرعامل فولاد هرمزگان همچنین با اشاره به نبود وجود زیرساخت مناسب میان مناطق ویژه اقتصادی و سیستم بانکی کشور و نبود اتصال گمرک منطقه ویژه به سیستم بانکی و بانک مرکزی، کمک در رفع تعهد ارزی شرکت‌های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی و صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس را خواستار شد و گفت: تعهدات ارزی در مناطق ویژه همواره انرژی زیادی از شرکت‌ها به‌دلیل بروکراسی اداری فراوان می‌گیرد. شرکت‌های مستقر در مناطق ویژه با مشکلات عدیده‌ای در راستای رفع تعهدات ارزی مواجه هستند. در این زمینه ضروری است برای مناطق ویژه درصد پرونده‌های رفع تعهد ارزی نشده از ۲۰ درصد به حداقل ۴۰ درصد افزایش یابد تا این شرکت‌ها بتوانند ثبت سفارشات خود را به موقع انجام دهند. بدیهی است که این شرکت‌ها نسبت به رفع تعهدات ارزی خود به‌طور کامل متعهد هستند.
شراکت به جای رقابت
وی همچنین به زنجیره تامین مواد اولیه اشاره کرد و گفت: از مهم‌ترین موارد در راستای افزایش تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی، تأمین به موقع و پایدار مواد اولیه معدنی مورد نیاز صنایع فولاد کشور است. در این راستا ضروری است رابطه منطقی و برد-برد میان صنایع‌معدنی و تولیدکنندگان فولاد ایجاد و رقابت در بین آنها به شراکت تبدیل شود.
حمایت از بورس کالا، حمایت از شفافیت
مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود به بورس کالا و نحوه قیمت‌گذاری محصولات فولادی اشاره و اظهارکرد: بورس کالا محل بسیار مناسبی برای کشف قیمت‌های محصولات فولادی بوده و از شفافیت لازم برخوردار است. حمایت از بورس کالا به منزله حمایت از شفافیت است. براساس قانون عرضه وتقاضا ضروری است که قیمت در بورس کالا کشف و براساس آن قیمت‌های زنجیره فولاد تعیین شود.
حمایت دولت لازمه تحقق طرح‌های توسعه‌ای
ارزانی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای فولاد هرمزگان از جمله افزایش تولید در زیر سقف ۱.۵ به ۲ میلیون تن و ایجاد یک واحد احیاء مستقیم ۹۰۰ هزار تنی و ایجاد یک واحد خط ورق عریض (پلیت میل) به ظرفیت حدود ۱.۲ میلیون تن در سال، یاری و کمک دولت را در جهت تحقق این طرح‌ها خواستار شد.
فولاد هرمزگان پیشرو در مسئولیت‌های اجتماعی
مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به مسئولیت‌های اجتماعی این شرکت گفت: شرکت فولاد هرمزگان در راستای تعاملات ارزش‌افزا و کسب رضایت جامعه در تمامی حوزه‌های عمرانی، پزشکی، آموزشی، فرهنگی و مذهبی و... به صورت فعال مشارکت داشته است و یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی استان هرمزگان به‌شمار می‌رود.
اشتغال بیشتر با جذب سرمایه‌گذاری
ارزانی تاکیدکرد: بیش از ۹۰ درصد نیروهای شاغل در فولاد هرمزگان بومی این استان هستند. وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی مسئله اشتغالزایی است که این مهم با جذب سرمایه‌گذاری‌های هرچه بیشتر و ایجاد طرح‌های توسعه و ظرفیت‌های جدید تولید امکان‌پذیر خواهد بود.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: روزنامه صمت
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com