0  |  0

مروری بر کتاب کارآفرینی، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری

مروری بر کتاب کارآفرینی، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری

«کارافرینی، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری راهبرد توسعه کسب و کار دانش‌بنیان» عنوان کتابی است که به کوشش «مهتاب عشقی عراقی» نوشته شده و رویکرد آن اقتصاد مقاومتی و رونق تولید داخلی است.
این کتاب ۳۱۸ صفحه‌ای با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی استان مرکزی به چاپ رسیده و با قیمت هر جلد ۵۰ هزار تومان روانه کتابفروشی‌ها شده است.
مطالب این کتاب در هفت فصل ارایه شده که فصل نخست آن با عنوان آشنایی با کسب و کارهای دانش ‌بنیان و جایگاه این بخش در توسعه اقتصاد مقاومتی به معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان، ویژگی‌ها و قابلیت‌های این بخش پرداخته و اهمیت حمایت و تسهیلات در این بخش و ارزش‌آفرینی، ایده‌محوری، توانمندسازی اقتصادی و بازاریابی و تجارت داخلی و خارجی با مرزهای دانشی نو با تفضیل و شاخ و برگ متعدد ارایه شده است.
فصل دوم این کتاب به نقش پارک‌های علم و فناوری در توسعه کارآفرینی و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخته و اهداف، قابلیت‌ها و مزایای پارک‌ها را شرح داده است و ضمن ارایه تاریخچه مختصری از پارک‌های علم و فناوری جهان، اهمیت شبکه‌سازی ، پشتیبانی از کسب و کارهای جدید، توسعه منطقه‌ای اقتصاد، تحرک نوآوری و تقویت حلقه واسط دانشگاه و جامعه را با مراکز رشد عنوان کرده و کوشیده تا نگاهی نو به حوزه کسب و کار و انتقال ایده تا عمل را عنوان کند.
در فصل سوم کتاب نویسنده به نقش مراکز رشد در توسعه کارآفرینی پرداخته و ضمن معرفی این بخش در خصوص طبقه بندی مراکز رشد و کارویژه‌های هر یک از عوامل موثر در بهبود اثربخشی مراکز رشد دانشگاه‌ها، به تجاری سازی یافته‌های تحقیقاتی در فرآیند آزمایشگاه تا بازار، مراکز رشد موتور محرکه اقتصاد مقاومتی و فضای حمایتی از کسب و کارهای نو پرداخته شده است
کارآفرینی در کسب و کارهای کوچک ، متوسط و دانش‌بنیان نیز عنوان فصل چهارم این کتاب است که در آن ضمن معرفی کسب و کار متوسط و اهمیت آن‌ها ، راهبردهای توسعه و بهبود وضعیت کسب و کارهای متوسط و کوچک ایران نیز ارایه شده و مراحل شروع و رشد و شیوه‌های حمایت از کسب و کارهای نوین ارایه شده است.
آشنایی با موسسات سرمایه گذاری کننده و تکنولوژی و بازاریابی، انجمن‌های حرفه‌ای فواید کسب و کارهای کوچک، فرهنگ سازی و اهمیت آن در کارآفرینی کوچک ، ایجاد موسسات آموزش کارآفرینی دولتی - خصوصی، آموزش از راه دور و رسانه‌ها ، مشاوره کلید موفقیت کسب و کارهای کوچک، مدل‌سازی کسب و کارهای دانش‌بنیان، هنر خدمت به مشتری ، مهارت تیم‌سازی، مدیریت مالکیت فکری برای کسب و کارهای دانش‌بنیان، چرخه فعالیت سرمایه‌گذاری جسورانه در مرزهای دانش نو از جمله مطالبی است که در فصل چهارم این کتاب عنوان شده است.
عنوان فصل پنجم این کتاب نیز نقش کارآفرینی در تحقق اقتصاد مقاومتی است که در آن ضمن ارایه پیشینه، گونه‌شناسی و تعریف کارآفرینی؛ کارسازی فردی، اکتسابی، فرصت‌طلبانه، آزاد و مستقل، ابتکاری، پرورشگاهی، درون سازمانی و اداری شرح داده شده است و در ادامه ضمن اهمیت مدیریت کارآفرینی ، انواع مدل‌های کارآفرینی، اهمیت نوآوری در فرایند محصول، ریسک پذیری، پیشگامی، رقابت تهاجمی، خود تجدیدی و خلاقیت مداری عنوان شده است.
در ادامه این مبحث نویسنده کوشیده مدل‌هایی از کارآفرینی موفق را با مثال‌های قابل لمس توضیح دهد و در حوزه پیشرفت و فناوری و اشتغالزایی، تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، راهکارهای حمایت از تولید داخلی و نقش و جایگاه کارآفرینی در اقتصاد دانش‌بنیان مطالبی را شرح داده است.
فصل ششم کتاب نیز حاوی مطالب آموزنده و مبسوطی از نقش آموزش کارآفرینی در اقتصاد دانش‌بنیان را شامل می‌شود که نویسنده در آن تجارب آموزش کارآفرینی در کشورهای محتلف را ارایه کرده ، جایگاه کارآفرینی و مزیت آموزش در این حوزه برای قرن ۲۱ را شرح داده و در ادامه به تحولات آموزش کارآفرینی، انواع دوره‌های آموزشی و ارزیابی آن‌ها، مدل‌های مختلف آموزش کارآفرینی و ویژگی‌های عمده کارآفرینان پرداخته است.
فصل هفتم کتاب نیز در خصوص دانشگاه کارآفرین و صنعت است که در این جستار تاریخچه مفصلی از این باب ارایه شده و در ادامه مبحث عوامل کلیدی دانشگاه کارآفرین، پیشنهادات برای بهبود شاخص‌های تربیت نیروی انسانی، فلسفه ایجاد طرح کارا ، فرهنگ سازی کسب و کار نو و علم محور، مولفه‌های کارآفرینی دانشگاهی و رونق تولید با تقویت فضای کارآفرینی دانشگاهی شرح داده شده است.
در مقدمه این کتاب آمده است: شرکت‌های دانش‌بنیان راهکاری برای جایگزینی اقتصاد منهای نفت است و اگر ایران بخواهد در فرصت‌های اقتصادی سهمی داشته باشد باید اقتصاد مقاومتی و مولفه‌های آن را به خوبی بشناسد و بر تقویت آن‌ها تکیه کند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: irna
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com