0  |  0

لیلیان ورنون؛ کارآفرین آمریکایی

لیلیان ورنون؛ کارآفرین آمریکایی

لیلیان ورنون بازرگان و نیکوکار آمریکایی و موسس شرکتی به همین نام در ۱۹۵۱ بود. او تا ۱۹۸۹ رئیس و مدیرعامل شرکت لیلیان ورنون و از آن پس تا ۲۰۰۳ مدیر اجرایی آن بود. این شرکت خرده‌فروشی در زمینه فروش لوازم خانگی، پوشاک و مد و جواهرآلات فعالیت دارد. در سال ۱۹۸۷ سهام این شرکت به‌عنوان نخستین شرکتی که از سوی یک زن تاسیس شده بود، در بازار بورس آمریکا عرضه شد.
ورنون در ۱۸ مارس ۱۹۲۷ در لایپزیگ آلمان در یک خانواده بازرگان به دنیا آمد. در سال ۱۹۳۳ خانواده که تباری یهودی داشت برای فرار از آزار نازی‌ها ابتدا به آمستردام کوچید و در ۱۹۳۷ به آمریکا مهاجرت کرد. پدر ورنون در نیویورک ابتدا به فروش البسه زنانه روی آورد و بعدتر با تاسیس یک کارگاه تولیدی به ساخت و عرضه کالاهای چرم روی آورد و ورنون نیز در این کارگاه بسیاری از محصولات را خود طراحی می‌کرد. ورنون در ۱۹۴۲ به تابعیت آمریکا درآمد و برادرش که به ارتش آمریکا پیوسته بود در نهایت در جبهه نورماندی کشته شد. لیلیان از ۱۹۴۷ تا دو سال بعد در دانشگاه نیویورک تحصیل کرد و در ۱۹۴۹ با ساموئل هاشبرگ که در مغازه پوشاک زنانه والدینش کار می‌کرد ازدواج کرد.
در سن ۲۴ سالگی، ورنون با استفاده از هدایای عروسی خود، با سرمایه ۲هزار دلاری کار خود را آغاز کرد و در مجله «سونتین» یک آگهی برای گرفتن سفارش ساخت کیف پول و کمربند‌های خاص انتشار داد. در سال نخست شرکت کالاهای خاص ورنون بر تولیدات مورد توجه بانوان جوان تمرکز داشت اما در اواخر دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰، ورنون و هاشبرگ شروع به تولید جواهرآلات خاص خود کرده و از طریق کاتالوگ آنها را به فروش می‌رساندند.
در ۱۹۶۹ هاشبرگ و ورنون از هم جدا شده و کمپانی را به دو قسمت تقسیم کردند. هاشبرگ بخش عمده‌فروشی را در دست گرفت و ورنون همچنان کار کاتالوگ را ادامه داد. در دهه ۱۹۷۰ کمپانی ورنون به اروپا سفر کرد و کمپانی درصدد توسعه فعالیت‌های خود در بازارهای جهانی برآمد. در راستای توسعه این برند، ورنون فروش لوازم آرایشی و تجهیزات آشپزخانه را توسعه داد. شرکت لیلیان ورنون در راستای پاسخ به بازار آنلاین در اوایل دهه ۱۹۹۰، پیشخوانی مجازی در «AOL» افتتاح کرد. پس از آنکه فرد و دیوید هاشبرگ پیشنهاد مدیریت شرکت را رد کردند، ورنون آن را در ۲۰۰۳ به «زلنیک مدیا» فروخت اما همچنان عنوان نمادین رئیس غیراجرایی را عهده‌دار بود. ورنون در ۱۴ دسامبر ۲۰۱۵ در منهتن درگذشت.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: دنیای اقتصاد
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com