0  |  0

مراکز نوآوری و توسعه تعاون ایران گشایش یافت

مراکز نوآوری و توسعه تعاون ایران گشایش یافت

مراکز نوآوری و توسعه تعاون ایران با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افتتاح شد تا با ارائه خدمات به تعاونی‌ها فعالیت‌های این حوزه شتاب گیرد.
در قالب «مراکز نوآوری و توسعه تعاون ایران» هشت خدمت ویژه در حوزه‌های مربوط به تامین اجتماعی، بانکی، مالیاتی، حقوقی و ضمانتی در اختیار تعاونی‌ها قرار می‌گیرد. در این مرکز شتاب دهنده هایی نیز مستقر هستند. این مرکز پلی است میان بخش‌های تعاون کشور. بخش هایی مانند ۹۰ هزار تعاونی فعال، اتحادیه های تعاونی و اتاق تعاون.
اندیشکده تعاون هم حلقه واسط دستگاه حاکمیتی و مجامع علمی در سطوح علمی و انجام مطالعات کاربردی در حوزه تعاون است.
محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علی وحدت مدیر عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی و محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز از دیگر حاضران در مراسم افتتاح مراکز نوآوری و توسعه تعاون ایران(منتا) بودند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم، گفت: توسعه بخش تعاون در کشور به فرهنگ سازی نیاز دارد. اقتصاد دانش بنیان هم فرهنگ جدیدی است که به کشور تزریق شده است.
به گفته ستاری، توسعه نتیجه یک فرهنگ است. باید فرهنگ و دیدگاه ها تغییر کند تا توسعه اتفاق بیفتد‌. یعنی باید ایده های خلاق جوانان محلی برای جولان دادن، توسعه یافتن و تجاری شدن پیدا کنند. این کار هم فقط در قالب تغییر فرهنگ و نگاه بروز می‌کند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: در صنعت خودرو تلاش کردیم این تغییر فرهنگ را ایجاد کنیم یعنی جوانان و ایده های آنها را به داشته ها و امکانات کارخانجات بزرگ خودروسازی وصل کردیم تا با این کار فرصتی برای تجاری سازی این ایده ها، توسعه صنعت خودرو و انتفاع مالی کارخانجات بزرگ فراهم شد.
رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه بیان کرد: بخش تعاون کشور نیز به همین تغییر نگاه نیاز دارد یعنی باید فرصتی برای تبلور خلاقیت و ایده های نو جوانان در تعاونی ها ایجاد شود و مبتکران و نخبگان با ایجاد مراکز نوآوری و با کمک ایده های فناورانه خود، به توسعه این بخش کمک کنند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: صندوق های زیادی در حوزه تعاون وجود دارد که باید حامی ایده های نو باشد و شرایط را برای توسعه شرکت های خلاق این حوزه فراهم کند. این صندوق ها بر روی ایده های جوانان و ایده های آنها سرمایه‌گذاری کنند.
ستاری با اشاره به ورود مفاهیم نوین به دایره لغات کشور، گفت: با شکل گیری زیست بوم فناوری و نوآوری دایره لغات ادبیات کشور گسترده تر شد و این روزها مفاهیمی چون استارتاپ ها، دانش بنیان ها، شتاب دهنده ها و شرکت های خلاق را زیاد می شنویم.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری هچنین تاکید کرد: این لغات نتیجه شکل گیری اقتصاد دانش بنیان در کشور است. حوزه تعاون هم به چنین تغییر دیدگاه ها و نگاه هایی نیاز دارد تا زمینه توسعه آن به کمک ایده های نوی جوانان فراهم شود.
این مراکز تا کنون در 10 استان آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، البرز، کرمان، فارس، هرمزگان، مازندران و قم افتتاح شده است. هدف از این اقدام ارتقا نظام نوآوری بخش تعاون و توسعه زیست بوم نوآوری و کارآفرینی این حوزه است.
اعتبار به تعاونی های دانش بنیان اختصاص می‌یابد
همچنین محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این مراسم گفت: امروز شاهد افتتاح دو مرکز، نوآورانه و اندیشه محور در بخش تعاون کشور هستیم. افتتاح این دو مرکز، یک نقطه عطف در فعالیت های فناورانه بخش تعاون است. همچنین باید تاکید کرد که موضوع نوآوری و ایجاد و توسعه اقتصاد دانش بنیان نیز در دوره حضور دکتر ستاری در معاونت علمی و فناوری رباست جمهوری شاهد یک تحول اساسی بود.
شریعتمداری توضیحاتی در مورد اصل ۴۳ قانون اساسی ارائه داد و بیان کرد: در صورت اولویت بخشی به بخش تعاون، می‌توان بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را کاهش داد. در مسائلی مانند خصوصی سازی نیز باید تعاونی های کشور را در اولویت قرار داد.
شریعتمداری توسعه استانی تعاونی ها را یک راهبرد قابل توجه ذکر کرد و گفت: حوزه هایی مانند شیلات، آبزیان و کشاورزی، مستعد فعالیت های فناوری محور بخش تعاونی ها است تا از خروجی و ما حصل چنین فعالیت های، شاهد تغییرات اساسی در اقتصاد کشور باشیم. اختصاص یک خط اعتباری ویژه برای تعاونی های دانش بنیان و تخصیص ۳٠ میلیارد تومان برای مراکز نوآوری استانی و مرکز نوآوری منتا، نیز یک خبر خوش در این زمینه است که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ممکن شده است.
در ادامه این مراسم تفاهم نامه همکاری های مشترک بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه حمایت از تشکیل و توسعه شرکت های تعاون و حمایت از گسترش مراکز نوآوری و شتاب دهنده های این حوزه به امضای سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و محمد شریعتمداری وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی رسید. در این تفاهم نامه مقرر شده است که خط اعتباری 230 میلیارد تومانی برای شرکت های تعاونی دانش بنیان، جوانان و مراکز نوآوری بخش تعاون در نظر گرفته شود.

 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com