0  |  3

چگونه بستری برای تحول دیجیتال در کسب و کار فراهم کنیم؟

چگونه بستری برای تحول دیجیتال در کسب و کار فراهم کنیم؟

ایجاد تحول دیجیتال در کسب و کار می تواند باعث رشد تجارت شما شود، بهره وری تان را افزایش دهد و به سرعت سودآوری تان را چند برابر کند.

مفهوم تحول دیجیتال، چیزی بیش از تهیه کردن ابزارهای جدید فناوری برای کارمندان است. این مفهوم به معنای تغییر فرهنگ سازمان شما برای استفاده از داده ها و فناوری ها برای تصمیم گیری آگاهانه تر، سریع تر و هم چنین تأمین بهتر نیازهای مشتری است. یکی از عناصر مهم این فرآیند، تشویق تفکر نوآوری در سازمان و بهبود کیفیت عملکرد سازمانی است.

ما در جامعه ای زندگی می کنیم که در آن مردم همه چیز را سریع تر می خواهند. با اینکه مصرف کنندگان در طلب نوآوری هستند، تعداد کمی از مشاغل دارای فرهنگ نوآورانه می باشند در حالیکه برای همگام شدن با تقاضای بازار، به سرعت به این نوآوری ها نیاز دارند. به دلایل مختلف، کارمندان معمولا برای ارائه ایده‌های خود، به منظور بهبود تجارت، ترغیب نمی شوند. تحول دیجیتال دقیقا در مورد پرورش چنین فرهنگ نوآورانه‌ای در میان افراد سازمان است.

کارآفرینان برای ایجاد تحول دیجیتال در کسب وکار خود، باید این پنج مرحله را پشت سر بگذارند:

1- شرایط را برای تغییر آماده کنید:

اولین قدم در تحول دیجیتال این است که بدانید چرا این کار را انجام می دهید؟! با کارمندان کلیدی شرکت جلسه ای برای تعیین نقاط عطف ترتیب بدهید به این منظور که هریک از حوزه های کسب و کار را مرور کنید تا ببینید در نهایت چه بخشی خوب کار می کند و چه بخشی نه!

آیا شرکت شما به بهبود در بخش خدمات مشتری نیاز دارد یا خطاها را کاهش می دهد؟ آیا ارتباطات داخلی شرکت درست کار نمی کند؟ آیا در حال از دست دادن تجارت در رقابت با رقبا هستید یا در تلاش برای پر کردن سفارشات؟

این سوالات را از خودتان بپرسید:

  • واقعیت فعلی کسب و کار شما چیست و چگونه کار می کند؟
  • نقص ها و خرابی ها در هر منطقه از کسب و کار، کجا اتفاق می افتد؟
  • آیا همه افراد شرکت، نقش خود و چشم انداز تجارت را درک می کنند؟
  • جریان اطلاعات در سطح شرکت چگونه است؟

احتمالا در گفتگو با کارکنان همیشه می شنوید که همه چیز خوب است، اما اگر با دقت بیشتری نگاه کنید اغلب می توانید نقاط ضعفی را پیدا کنید که نیازمند راه حل هستند.

همچنین تلاش کنید تا نگاه صادقانه ای به فناوری فعلی خود داشته باشید، مثلا نحوه استفاده از داده ها و هرگونه خلا در صلاحیت ها، منابع یا هزینه کرد ها که برای اجرای یک تحول لازم است. سپس بررسی کنید که چگونه فناوری دیجیتال و داده های بهتر، می توانند به کسب و کار شما کمک کنند. در مورد اینکه رقبا و سایر صنایع مرتبط با شما، چگونه از فناوری استفاده می کنند، اطلاعات کسب کنید.

2- یک طرح و برنامه عملیاتی ایجاد کنید:

به یاد داشته باشید که راه حل های مربوط به نقاط ضعف شرکت شما، الزاما شامل فناوری نیستند. اما به عنوان بخشی از یک تحول دیجیتال، شما باید بررسی کنید که فناوری نوین و داده های بهتر، می توانند در بخش های مختلف کسب و کار شما سودمند باشند.

برای دستیابی و اجرای راه حل فناوری، یک برنامه عملیاتی روشن ایجاد کنید. این برنامه می بایست شامل نقاط عطف کلیدی برای پیشرفت تجارت و هم چنین مراحلی باشد که کسب و کار شما برای تحول خود به منظور به حداکثر رساندن مزایای فناوری های در حال استفاده و یا داده های در دسترس، باید طی کند. هم چنین برای مواقع عدم موفقیت در برخی مراحل نیز، باید برنامه ریزی های احتمالی را انجام دهید.

برای حفظ انگیزه ی همه ی افراد، سعی کنید اهداف کوتاه مدت را برای دستیابی به پیروزی های سریع و آسان در نظر بگیرید. این اهداف می تواند پروژه های مطمئنی باشد که اجرای آن ها خیلی پر هزینه و سنگین نیست.

احتمالا یکی از چیزهایی که در شرکت زیاد می شنویم این است که «ما نمیخواهیم این کار را انجام دهیم زیرا این یک پروژه واقعا بزرگ است... خوب آن را به قسمت های کوچکتر تقسیم کنید!!»

3- یک تیم تغییر تشکیل دهید:

دسته بندی کارمندان همیشه از رده های بالا شروع می شود. مدیریت نه تنها باید برنامه ی عملیاتی و نیاز به تغییر را درک کند، بلکه در تصویب فناوری های نوین نیز باید راهگشا باشد. «تغییرات جایگزین نخواهند شد اگر رهبر تیم نمونه قبلی را تغییر ندهد» چگونه می توان در کسب و کار تحول دیجیتالی ایجاد کرد؟

همچنین به صاحبان کسب و کار توصیه می شود که یک ائتلاف تغییر در سازمان خود ایجاد کنند، که تیمی باشد متشکل از کارمندان با نفوذ از همه ی رده های سازمانی که اعتقاد زیادی به تحولات درون سازمانی داشته و آن را برای دیگران تشریح و از آن حمایت می کنند. این ائتلاف می تواند شامل کارمندان یا مدیرانی باشد که مستقیما تحت تاثیر نقاط عطف قرار می گیرند، هم چنین کارمندان با هوش در زمینه ی فناوری و حتی برخی از کارمندانی که در برابر تغییرات مقاومت می کنند.

4- ارتباط برقرار کنید:

یک برنامه ی ارتباطی ایجاد کنید تا تغییرات را برای تیم خود توضیح دهید، سعی کنید تا حد ممکن نگرانی های کارمندان را برطرف کرده و به سرعت بازخوردهای افراد را در مورد ایده های تحولات جمع آوری کنید. به عنوان مثال می توانید در جلسات شرکت، در خبرنامه های درون سازمانی یا در نمودارهای سازمانی موجود در اتاق های اجتماعات، به روز رسانی های منظم پیشرفت کار را به نمایش بگذارید.

5- روند فرهنگ تغییر را حفظ کنید:

اگر تغییر در ذهنیت کسب و کار شما ایجاد و حفظ نشود، به راحتی می توانید خود را در حال بازگشت به روش های قدیمی ببینید. هدف از پرورش فرهنگ تغییر، نوآوری مداوم و بهبود کیفیت است.

«تغییر را بخشی از زبان و فرهنگ روزمره کسب و کار خود قرار دهید، شما باید بخواهید که به طور مداوم در مورد نحوه انجام امور و چگونگی انجام بهتر آن ها فکر کنید.»

یک استراتژی مفید این است که به طور منظم از کارمندان خود دعوت کنید تا ایده هایی را برای نوآوری، مثلا با ایجاد جعبه ی ایده یا پیشنهاد در شرکت، ارائه دهند. حتی می توانید فراتر بروید و یک روند نوآوری ساختار یافته را توسعه دهید.

به عنوان مثال شما می توانید یک تیم نوآوری ایجاد کنید تا به طور منظم ایده های بهبود کیفیت را از کارمندان جمع آوری کرده، طوفان فکری ایجاد کنند و حتی افرادی که امیدوار کننده تر رفتار می کنند را برای مدیریت بخش های مختلف در نظر بگیرید تا کسب و کار شما پیوسته در حال توسعه باشد.

شناخت و پاداش دادن به افراد برای تغییر مهم است! شما می توانید بهترین کارمندان در بخش ارتباطات داخلی را پیدا کرده و به آن ها پاداش دهید. هم چنین تغییرات اساسی در نقاط عطف و نتایج مثبت را جشن بگیرید. 

با نظارت بر شاخص های اصلی عملکرد می توانید به حفظ فرهنگ تغییر نیز کمک کنید. از میزکار، خبرنامه و جلسات برای آگاه سازی منظم کارمندان از دستاوردهای فرهنگ تغییر نوآورانه استفاده کنید. «این یک چرخه ی بهبود مداوم خواهد بود.»

مترجم عاطفه جولانی (کارشناس ارشد)

برگرفته از سایت: www.bdc.ca

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com