0  |  2

مفهوم هفته کاری 4 روزه چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد؟

مفهوم هفته کاری 4 روزه چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد؟

ممکن است در اطراف شما فردی باشد که در طول یک هفته، بیش از 35 ساعت کار را در طی 4 روز کاری، به صورت فشرده و تمام وقت انجام دهد. یک هفته کاری 4 روزه، یک برنامه کاری فشرده نیست! بلکه اگر درست نگاه کنید به معنی پایین آمدن نهایی ساعات کاری است، به این ترتیب که یک کارمند در طول 4 روز، حدود 28 ساعت کار می کند و ساعات سه روز آخر هفته را خالی نگه می دارد.

مزایای هفته کاری 4 روزه چیست؟

هفته  کاری 4 روزه، مفهوم نسبتا جدیدی است که بیشتر به دلیل پیشرفت های اخیر در بخش فناوری ایجاد شده است. با این حال، برخی از شرکت ها در حال آزمایش این ایده با نتایج امیدوار کننده برای کارمندان و کارفرمایان هستند.

1- بهره وری بیشتر:

نتایج یک مطالعه آزمایشی از هفته کاری 4 روزه در مجموعه ای از شرکتها نشان داده است که کارمندان نه تنها سطح بهره وری یکسانی را حفظ کردند، بلکه در مباحثی مانند رضایت شغلی، کار تیمی، تعادل میان کار و زندگی و حتی سطح وفاداری کارکنان به شرکت نیز پیشرفت هایی مشاهده شده است. هم چنین کارمندان کاهش سطح استرس از 45% به 38% را نیز در طی این مدت تجربه کردند.

بنا بر نتایج حاصل از این تجربه، برخی از کشورهای تولید کننده دنیا مانند نروژ، دانمارک، آلمان و هلند به طور متوسط در طول یک هفته فقط 27 ساعت کاری را برای کارمندان در نظر گرفته اند، البته تعجب آور نیست! این زمان، همان میزان ساعات پیشنهادی برای یک هفته کاری 4 روزه است.

2- برقراری تعادل در محل کار:

تحقیقاتی که در مورد شکاف جنسیتی در برخی سازمان ها انجام شده است، نشان می دهد که تقریبا دو میلیون نفر در حال حاضر به دلیل مسئولیت مراقبت از کودکان قادر به استخدام شدن نیستند، و 89% این افراد نیز خانم هستند. یک هفته کاری 4 روزه باعث ایجاد یک فضای کار برابر می شود زیرا کارمندان می توانند زمان بیشتری را با خانواده ی خود سپری کنند و مراقبت ها و تعهدات کاری و مسئولیت های خانوادگی خود را بهتر انجام دهند.

3- تعاملات کاری بهتر:

 هفته کاری 4 روزه می تواند به داشتن کارمندان شادتر و متعهدتر منجر شود. کارکنان کمتر استرس می گیرند و یا از مرخضی استعلاجی کمتر استفاده می کنند، زیرا وقت کافی برای استراحت و تجدید قوا دارند. در نتیجه، افراد با آمادگی بهتری برای پذیرش چالش های جدید، به محل کار خود بر می گردند.

هفته کاری 4 روزه4- بهبود سلامت محیط زیست:

به طور معمول کشورهایی که ساعات کار کمتری دارند، گازهای سمی کمتری را تنفس می کنند، بنابراین کاهش هفته کاری از 5 روز به 4 روز می تواند یک مزیت محیط زیستی را نیز ایجاد کند. به این دلیل که کوتاه شدن هفته کاری به معنی کمتر شدن رفت و آمد کارمندان است و اینکه ساختمان های بزرگ اداری نیز فقط 4 روز در هفته مورد استفاده قرار می گیرند.

این مسئله در یکی از کشورهای توسعه یافته روی کارمندان دولت امتحان شد، که نشان داد که از نظر کاهش میانگین هفته کاری از 5 به 4 روز، با استفاده از یک برنامه کاری فشرده، تاثیر زیست محیطی قابل توجهی دارد. در طول ده ماه اول، این پروژه بیش از 1.8 میلیون دلار صرفه جویی در انرژی را نشان داد و موجب کاهش قابل توجهی در انتشار دی اکسید کربن در نتیجه تعطیلی ساختمان های بزرگ اداری در روز آخر هفته شد. حال اگر به این مسئله، رفت و آمد کارمندان را نیز لحاظ کنیم، تخمین زده می شود که 12000 تن دی اکسید کربن در فضا کاهش پیدا خواهد کرد. یعنی صرفا با یک روز کاری کمتر در هفته می توان تعداد قابل توجهی اتومبیل را در طول یک سال از رفت و آمد در جاده ها بازداشت.

آیا هفته کاری 4 روزه معایبی نیز دارد؟

اجرای طرح هفته کاری 4 روزه ممکن است دشواری هایی نیز داشته باشد، زیرا نیاز به حمایت صحیح، ارتقا فناوری و بازنگری در فرهنگ محل کار دارد که باعث می شود این تغییرات جدید، ناگزیر با چالش ها و معایبی رو به رو شوند.

1- رضایت مشتری:

مطالعه روی کارمندان دولت، که نتایج زیست محیطی خارق العاده و هم چنین مزایای زیادی برای کارمندان و کارفرمایان ایجاد کرده بود، در واقع به دلیل رضایت ضعیف مشتری متوقف شد. مشتریان از بسته بودن دفاتر خدمات دولتی در روزهای آخر هفته شکایت داشتند.

البته استفاده از فناوری های نوین مانند ربات های اینترنتی و وب سایت های خدماتی مجهز به هوش مصنوعی، می تواند مسائل مربوط به دسترسی و رضایت مشتریان را حل و فصل کند، زیرا به مشتریان این امکان را می دهد که راه دیگری به جز مراجعه حضوری را برای استفاده از پشتیبانی و خدمات تجربه کنند.

2- برداشت غلط از مفهوم هفته کاری 4 روزه:

بسیاری از افراد، مفهوم هفته کاری 4 روزه را با فشرده سازی ساعات کار اشتباه گرفتند. به عنوان مثال از کارمندان انتظار می رود که در طول 4 روز همان 35 ساعت کاری متداول را پر کنند که این امر در نهایت باعث کاهش بهره وری افراد می شود و هم چنین می تواند بر تعامل، تعادل کار و زندگی خانوادگی و هم چنین شرایط شغلی کارکنان تاثیر بگذارد. در واقع برای دستیابی به اثرات مطلوب، یک هفته کاری 4 روزه باید شامل 7 روز کاری استاندارد باشد!

آیا هفته کاری 4 روزه یک الزام است؟

درست است که امروزه با این مسئله مواجه نیستیم، اما به زودی ممکن است روزی فرا برسد که فناوری، به ویژه هوش مصنوعی، از توانایی کارمندان فراتر رود. پس از آن باید در مورد آینده  کاری و چگونگی محافظت و ارتقای بهترین سطح زندگی کارمندان تصمیمات اساسی گرفته شود. هفته کاری 4 روزه، یکی از گزینه های مناسب است! زیرا فناوری به کمک نیروی انسانی آمده و ادامه ی کار به روال عادی را ممکن می سازد، و در عین حال بشر می تواند هم چنان تعادل کار و زندگی خود را حفظ کرده و مشاغل اثربخش تری را ایجاد کند.

مترجم: عاطفه جولانی (کارشناس ارشد)

برگرفته از سایت: www.changerecruitmentgroup.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com