0  |  0

چرا استارتاپ‌ها به بورس نرفتند؟

چرا استارتاپ‌ها به بورس نرفتند؟

در حالی که بر اساس وعده‌ها قرار بود نخستین شرکت استارتاپی در تابستان وارد بورس شود، سال رو به پایان است و هنوز خبری از تحقق این وعده نیست. استارتاپ‌ها هم می‌گویند ما آماده‌ایم ولی به نظر می‌رسد در سطح دولتی دیگر اشتیاق اول سال برای ورود آنها به بازار سرمایه وجود ندارد.
تیر امسال بود که فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وعده ورود پنج شرکت استارتاپی به بورس را اعلام کرد.
بر اساس وعده او، قرار بود دیجی‌کالا به عنوان نخستین شرکت در هفته اول مرداد روانه بازار سرمایه شود و به دنبال آن، کافه بازار، تپسی، شیپور و فیلیمو هم تا پایان تابستان بورسی شوند.
حال سال رو به پایان می‌رود و هیچ بخشی از این وعده هنوز محقق نشده؛ به گونه‌ای که حتی نام نخستین گزینه استارتاپی برای ورود به بازار سرمایه نیز تغییر کرده است.
در حالی که امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس در تابستان، آماده‌ترین شرکت‌های‌ استارتاپی برای ورود به بورس را دیجی‌کالا و کافه‌بازار اعلام کرده بود، مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران در آبان از درج نماد تپسی در تابلوی فرابورس، «در آینده نزدیک» خبر داد.
او در توئیتر نوشت که این شرکت نخستین مورد از چهار استارتاپی محسوب می‌شود که قرار است روانه بازار سرمایه شوند.
میلاد منشی‌پور، مدیرعامل این شرکت تاکسی اینترنتی، همان زمان گفت که تپسی احتمالا در زمستان به بورس می‌رود اما در روزهای پایانی اسفند ۹۹، حتی این اتفاق نیز هنوز رخ نداده است.
استارتاپ‌ها: آماده‌ایم
این در حالی است که برخی از استارتاپ‌های متقاضی ورود به بورس می‌گویند «آماده‌ایم». به گفته مدیران آنها دلیل تاخیر رخ داده در بورسی شدن تیم‌‌های استارتاپی مشخص نیست.
آنگونه که رضا اربابیان، مدیرعامل شیپور می‌گوید، از ابتدای سال جاری موضوع ورود به بازار سرمایه برای این شرکت جدی بوده است؛ شیپور مدارک خود را نیز به هیات پذیرش تحویل داده اما هنوز هیچ جلسه‌ای برای بررسی مدارک برگزار نشده است.
او می‌افزاید: شیپور به همراه چهار شرکت دیگر در انتظار ورود به بازار سرمایه است اما حتی برای تپسی که بر اساس اخبار، درج نماد آن از سوی هیات پذیرش تایید شده، هنوز اتفاقی رخ نداده است.
اما دلیل؟ اربابیان پاسخ می‌دهد: برخی به دلایل امنیتی برای عدم ورود شرکت‌های استارتاپی به بازار سرمایه اشاره می‌کنند اما هنوز مشخص نیست دلیل اصلی آن چیست.
مدارک را تحویل داده‌ایم
امیرحسن موسوی، مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا نیز می‌گوید که این شرکت، مدارک و مستندات لازم را به هیات پذیرش ارائه کرده و مشخص نیست چرا این تاخیر رخ داده است.
به گفته او، دیجی کالا حتی گزارش های مالی مربوط به نیمه نخست سال ۹۹ را نیز به مرجع قانونی تحویل داده است.
موسوی می‌گوید: دیجی‌کالا همانگونه که در گذشته اعلام شده بود به مرحله سوددهی رسیده است و شرایط لازم را برای حضور در بازار سرمایه دارد؛ موضوع اصلی اکنون تصمیم هیات پذیرش است.
پای دارایی‌های نامشهود در میان است؟
ماجرا هر چه باشد، تردیدی نیست که اشتیاق اولیه مقامات دولتی برای ورود استارتاپ‌ها به بازار سرمایه دیگر وجود ندارد. این در حالی است که در نیمه نخست امسال، دولتی‌ها، حتی تا سطح شخص رئیس‌جمهور از این ایده حمایت می‌کردند.
البته همین موضوع نیز باعث نگرانی گروهی از کارشناسان بود که می‌گفتند این اشتیاق ممکن است باعث شتابزدگی در ورود استارتاپ‌ها به بورس شود.
بر اساس آنچه در ماه‌های گذشته از سوی برخی مقامات دولتی و بورسی اعلام شده است، به نظر می‌رسد سه عامل بیش از همه در تاخیر برای عملی شدن این وعده نقش داشته‌اند؛ شفافیت، متکی بودن برخی از این تیم‌ها به شخص و در راس همه، چالش اررشگذاری دارایی‌های نامشهود.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ana.press
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com