0  |  0

یادگیری در مقابل نوآوری

یادگیری در مقابل نوآوری

مدت‌هاست کشور روی حوزه جدیدی به نام اقتصاد دانش‌بنیان متمرکز شده و سیاست‌گذار در مقاطع مختلف، اهدافی را برای این حوزه اعلام کرده است. اساسا به همین دلیل است که از اواخر دهه ۸۰ خورشیدی به شرکت‌های کوچک تازه تاسیس مثل استارت‌آپ‌ها توجه ویژه‌ای می‌شود و مدام در برنامه‌های تلویزیونی درباره این بنگاه‌ها بحث درمی‌گیرد. جهت‌گیری خاصی که به جای توجه به صنایع بزرگ و بنگاه‌های مشهور دارای ظرفیت رشد، توجه خود را معطوف کارآفرینان تازه‌کار کرده است. سوالی که در این بین پیش‌ می‌آید ارزش این واحدها در جهت‌گیری‌های سیاست‌گذاران صنعتی است. آیا استارت‌آپ‌ها باید در کانون توجه سیاست‌گذار باشند یا صرفا نقش مکمل را در این بخش ایفا کنند.
این نگرش که شائبه تکرار روند تبدیل کشورهای نیمه صنعتی به اقتصادهای خدمات‌محور را تقویت می‌کند، اقتصادهای درحال توسعه را عموما بدون طی کردن مراحل کامل صنعتی شدن، به سمت خدمات‌محوری و مقولاتی مثل شرکت‌های «های‌تک» می‌برد. مشکل این روند که از ابتدای قرن ۲۱ با گسترش فضای وب سرعت گرفت این است که توسعه صنعتی را نیمه‌کاره رها می‌کند و فقط به ایران محدود نمی‌شود.
توسعه صنعتی که به معنی تحول در شیوه تولید در یک کشور و ارتقای توانمندی‌های سازمانی در سطح بنگاه است، ویژگی‌های خاصی دارد که برای کشورهای دنیا به ارمغان می‌آورد که ذیل همان توسعه صنعتی دسته‌بندی می‌شود و برخلاف روند معمولی که درباره تخریب خلاق در صنعت گفته می‌شود، توسعه صنعتی از یادگیری شروع می‌شود. این کار عموما یا از طریق جذب سرمایه‌گذاری خارجی یا کپی‌برداری و مهندسی معکوس صورت می‌گیرد. اگر این جهت‌گیری در سطح صنایعی با تکنولوژی قدیمی حادث شود، قطعا نتایجی بهتر از عرضه این وضعیت به استارت‌آپ‌هاست.
آلیس امسدن (۱۹۹۱) مدل نوآوری شومپیتر را برای کشورهای درحال‌توسعه زیرسوال برد. به باور او رشد اقتصادی در کشورهای درحال‌توسعه وابسته به «یادگیری» و نه «نوآوری» است. یادگیری فرآیندی است که طی آن کشورهای دنباله‌رو فناوری و توانمندی‌های سازمانی را از کشورهای پیشرفته جذب می‌کنند. نکته اصلی در کشورهای درحال‌توسعه یادگیری تولید محصولاتی است که پیش‌تر در کشورهای دیگر تولید می‌شده. نوآوری تنها زمانی پدید می‌آید که شرکت‌ها توانمندی سازمانی و فناوری خلق محصول کاملا جدیدی را داشته باشند. به عبارت دیگر، کشوری مانند ایران به شرکت‌های جدید نوآور و نوپا نیاز ندارد، بلکه بنگاه‌های موجود صنعتی باید شیوه‌های تولید و توانمندی‌های سازمانی مانند مدیریت زنجیره تامین، حسابداری و انبارداری، مدیریت منابع انسانی و بازاریابی و فروش، شرکت‌های پیشرو بین‌المللی را یاد بگیرند. به عبارت دیگر توسعه اقتصادی تا حد زیادی وابسته به بزرگ شدن بنگاه‌های موجود و ارتقای توانمندی‌های سازمانی دارد، نه ایجاد بنگاه‌های جدید و به اصلاح نوآور که می‌خواهند از صفر شروع کنند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: دنیای اقتصاد
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com