1  |  0

تامین سرمایه و مدیریت مالی در مسیر کارآفرینی

تامین سرمایه و مدیریت مالی در مسیر کارآفرینی

برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار و همین‌طور پایدار ماندن آن، علاوه ‌بر ایده و برنامه‌ریزی باید چالش‌برانگیز‌ترین نکته که تامین سرمایه و مدیریت مالی است را هم در نظر داشته باشید. سرمایه باید با توجه به هدف‌تان تامین شود، چراکه نوع هدف در انتخاب منبع مالی تاثیرگذار است.
بهتر است برای شروع کار جدید، از ابتدا به‌دنبال سرمایه‌های هنگفت و عظیم نباشید چراکه با وجود تمام برنامه‌ریزی‌ها همچنان احتمال شکست وجود دارد، پس بهتر است که سرمایه‌ اولیه برای راه‌اندازی کسب‌وکارتان از سرمایه‌ موردنیاز برای رشد و توسعه کسب‌وکارتان، کمترباشد. قبل از شروع کار جدیدتان که هدف آن از قبل مشخص شده است، باید میزان هزینه‌ برای هر قسمت را برآورد کنید که معمولا شامل هزینه‌ استقرار و موارد مرتبط با آن، هزینه‌ کارمندان، هزینه‌های جاری و سایر هزینه‌ها خواهد بود. برای برآورد هزینه‌ها بهتر است کمی دست بالا محاسبات خودتان را در نظر بگیرید تا در پیش‌بینی‌هایتان احتمال خطا با واقعیت کمتر شود. تجربه نشان داده که شما بیشتر از آنچه فکر می‌کنید هزینه خواهید کرد و کمتر از آنچه فکر می‌کنید درآمد خواهید داشت!
تقسیم طرح‌ها و تامین منابع مالی
بهتر است ایده‌ و طرح کلی کسب‌وکار خودتان را به ایده‌های کوچک تر تقسیم کنید و برای هر بخش بودجه‌ای جداگانه در نظر بگیرید. حتی اگر برای‌تان ممکن است، منبع مالی و منبع تامین هزینه‌ها را از یکدیگر جدا کنید. برای تامین کردن منابع مالی راه‌های زیادی مانند شریک داشتن، وام گرفتن، استفاده از منابع مالی شخصی، سرمایه‌گذاران خطرپذیر، دوستان و اقوام و آشنایان که به شما اعتماد مناسبی دارند، وجود دارد. نکته قابل‌توجه این است که اگر در ابتدای مسیر هستید بهترین منابع مالی، مربوط به منابع شخصی و دوستان و آشنایان است. وقتی به فکر راه‌اندازی کسب‌وکار هستید، به‌طورحتم منابع مختلف مالی جهت سرمایه‌گذاری را هم در نظر گرفته‌اید. بهتر است برای این ‌کار لیستی از منابع مالی‌ای که می‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید را تهیه کنید. لیست ایده‌های‌تان را هم داشته باشید. دو لیست را باهم مورد بررسی قرار دهید تا مشخص شود هر منبع برای کدام ایده مناسب‌تر است. در این صورت اگر برای قسمتی از کسب‌وکارتان کمبود منبع مالی داشته باشید، با این روش می‌توانید آن را مشخص کنید. توجه داشته باشید که همیشه نمی‌توانید به تنهایی هرکاری را انجام دهید. در ایجاد و توسعه کسب‌وکارها نیاز است با دیگران مشارکت داشته باشید تا بتوانید آن کار را به نحو احسن انجام دهید. حتی در مسائل مالی هم می‌توانید با سایرین شریک شوید، این‌گونه منابع مالی متفاوتی هم خواهید داشت. اگر با کارآفرینان موفق هم مشورت کنید، خواهید دید که داشتن شریک یا شرکای باتجربه و حتی سرمایه‌گذار را به شما پیشنهاد خواهند داد.
منابع و روش‌های تامین سرمایه ویژه کسب‌وکارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها
امروزه بسیاری از موسسات و بانک‌ها هستند که برای امور مختلف، تسهیلات ویژه‌ای ارائه می‌دهند. اما معمولاً برای کارهای استارت‌آپی و نوپا، شرایط بسیار سخت‌گیرانه انجام می‌شود و با توجه به نرخ بهره و هزینه‌های مربوط به وام بانکی،مشکلات زیادی برای کسب‌وکار‌ها به وجود خواهد آمد. اگر هم وام‌ و تسهیلات خاصی با نرخ بهره پایین برایتان مهیا بود، قبل از اقدام برای دریافت آن از این امر مطمئن شوید که توانایی بازپرداخت آن را خواهید داشت. راه دیگری که برای تامین مالی می‌توان در نظر گرفت، دولت و سازمان‌های حمایتی در هر کشور است. دولت‌ها برای کمک به کارآفرینی، مبالغی را به‌صورت تسهیلات جهت راه‌اندازی کسب‌وکار در اختیار کارآفرینان قرار می‌دهند. تسهیلاتی که از سوی دولت به کارآفرینان اعطا می‌شود به مواردی همچون نوع و موضوع کسب‌وکار، بررسی میزان درآمد آن کسب‌وکار در آینده و نوع مکانی که کار قرار است در آن انجام شود، بستگی دارد.
شاید تاکنون نام فرشتگان سرمایه‌گذار یا Angel Investor به گوش‌تان خورده باشد. این افراد کسانی هستند که به کسب‌وکارهای نوپا و کوچک که توانایی مالی بالا ندارند کمک می‌کنند. آنها کمک می‌کنند تا کارآفرینان بتوانند اولین قدم‌ها را در جهت رشد کسب‌وکار خود بردارند. فرشتگان سرمایه‌گذار در پروژه‌هایی که دارای ایده‌های خلاقانه هستند و پتانسیل رشد و ارتقا دارند، سرمایه‌گذاری می‌کنند. جالب است بدانید این دسته از سرمایه‌گذاران در بخش مالی آن کسب‌وکار به شما کمک خواهند کرد و در امور مدیریتی همفکری خواهد داشت، اما مسوولیت تصمیمات و اجرای فعالیت‌های کسب‌وکار بر عهده کارآفرین است، آنها تنها سرمایه‌گذار هستند و بعد از مدتی از کسب‌وکار شما خارج خواهند شد. شاید برای‌تان این سوال پیش بیاید که این کار چه منفعتی برای سرمایه‌گذارها دارد، این نوع از سرمایه‌گذاران توقع دارند که در بخشی از سود و پیشرفت‌های مالی آینده‌ آن کسب‌وکار شریک شوند. در برخی از کسب‌وکارها تنها به یک فرشته و در برخی دیگر، به تعداد بیشتری از این نوع سرمایه‌گذاران احتیاج است و این مساله کاملا به نوع و اهداف آن کار وابسته است. جالب است بدانید سرمایه‌گذاران فرشته در برابر سود شرکت سود دریافت خواهند کرد اما اگر آن ایده و کار شکست بخورد، در برابر پس گرفتن سرمایه‌ای که گذاشته‌اند ادعایی نخواهند داشت البته بیشتر سعی می‌کنند در جایی سرمایه‌شان را قرار دهند که امیدی برای بازگشت سرمایه‌شان وجود داشته باشد. یکی دیگر از مهم‌ترین منابع تامین مالی سرمایه‌گذاران خطرپذیر یا همان VCها هستند.عموما این گروه از سرمایه‌گذاران در مرحله رشد و توسعه کسب‌وکار در کنار شما قرار می‌گیرند و در ازای دریافت قسمتی از سهام کسب‌وکار، مبلغی را به‌عنوان سرمایه در اختیارتان قرار می‌دهند و در مسائل کلان و تصمیمات کلیدی و استراتژیک کسب‌وکارتان ورود پیدا می‌کنند. با بالا رفتن تعداد استارت‌آپ‌ها، ایده‌های کارآمد و کارآفرینی در حوزه‌های مختلف، روش‌های مختلفی برای تامین سرمایه‌ این مشاغل ابداع می‌شود تا اکثریت بدون داشتن بحران‌های مالی بتوانند توانایی راه‌اندازی کسب‌وکارهای مختلف را داشته باشند. شما به‌عنوان یک کارآفرین باید با توجه به شرایط کاری خود یکی از روش‌ها را برای تامین سرمایه انتخاب کرده و مدیریت منابع مالی را به‌درستی برعهده بگیرید. بدانید که قلب تپنده هر سازمان واحد مالی آن است و فرد کارآفرین باید با دقت و تسلط ویژه مسائل مالی را در نظر داشته باشد تا در مسیر رسیدن به موفقیت دچار بحران و چالش‌های مالی نشود. شما می‌توانید نسخه پیش‌نویس استاندارد مدیریت پروژه یا همان PMBOK 7 را از مرکز آموزش «دنیای‌اقتصاد» به آدرس https:/ / lms.den.ir دانلود کرده و دانش مدیریت پروژه خود را به‌روز کنید.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: دنیای اقتصاد
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com