0  |  2

برای زنده ماندن کسب‌وکارتان از «سندرم سنجاب» پرهیز کنید!

برای زنده ماندن کسب‌وکارتان از «سندرم سنجاب» پرهیز کنید!

من حیرت می کنم از اینکه می ببینم چگونه بسیاری از کارآفرینان با تمرکز روی موارد غیر ضروری در کسب و کار به مسیر خود ادامه می دهند. دلیلی وجود ندارد که موفقیت را به سختی بدست آورید وقتی که راه های ساده تری برای موفقیت وجود دارد.

در ابتدای کار اگر روی چیزهایی که درباره آنها نمی دانید تمرکز کنید فقط ناامیدی شما بیشتر می‌شود. در عوض روی آنچه می توانید انجامش دهید تمرکز کنید و از این نیرو برای بدست آوردن موفقیت های بعدی استفاده کنید. به عبارت بهتر ابتدا برای سازمان دهی کسب وکارتان روی قسمتهای آسان تر تمرکز کنید و سپس به جنبه های دشوارتر آن بپردازید. احتمالا تا به موارد سخت تر برسید به اندازه کافی از موفقیت های پیش‌تر خود انرژی مثبت زیادی دریافت کردید و به این ترتیب ثمره تمرکز شما از بین نرفته است.

در ادامه برخی از مهارت های کلیدی کسب و کار آورده شده است که شما را به آسانی به موفقیت می رساند:

۱. بدانید باید روی چه کارهایی تمرکز کنید:

بسیاری از کارآفرینان به موفقیت خود باور دارند، اما برای حمایت از این باور از مهارت های کلیدی برخوردار نیستند. آنها وقت زیادی را با تمرکز روی جزئیات زمان بر و پر هزینه هدر می دهند.

به عنوان مثال، وقتی که با کارآفرینان در راه اندازی یا بازآفرینی کسب و کارشان همکاری می کنم و به آنها در برندسازی کسب و کارشان کمک می کنم، گاهی متوجه می شوم که در ریزه کاری ها و جزییاتی مانند کامل کردن حروف لوگوی کسب و کار گیر کردند، در صورتیکه می بایست تمرکزشان را معطوف سودآوری تجارت خود کنند. چنین افرادی به جای آسان کردن کار با اطمینان به فرآیندها، آن را برای خودشان سخت می کنند.

کمال گرایی یا داشتن وسواس فکری وتوجه بیش از حد به جزئیات واقعا مقرون به صرفه نیست. به عنوان یک کارآفرین باید یاد بگیرید که چگونه کارها را اولویت بندی کنید. بدانید که چقدر باید برای هر بخش از کسب و کار خود وقت بگذارید و وقت خود را برای کارهای جزئی تلف نکنید.

۲. از «سندرم سنجاب» اجتناب کنید:

در کسب و کارهای کوچک گاهی یک نیروی جاذبه خطرناکی به وجود می آید که اگر دامنه دار شود شما را از اهداف اصلی منحرف می کند. به عنوان مالک کسب و کار طبیعی است که هنگام پیوت یا اعمال تغییرات در کسب و کار تمرکز خود را از دست بدهید. زمانی که چنین اتفاقی می افتد، بسیاری از افراد به دنبال منبع نور دیگری می گردند تا بلافاصله آن را تصاحب کنند. به این سندرم سنجاب گفته می شود.

سنجاب ها ناتوانی شدیدی در تمرکز کردن دارند.سنجاب ها اغلب در حال جست وخیز به سمت جلو و عقب هستند، در تصمیم گیری های خود تردید دارند و قادر به انتخاب جهت نیستند. چیزی که سنجابها به ما می آموزند این است که «چه کاری نباید انجام داد».

سندرم سنجاب ممکن است باعث ایجاد حرکت های یکباره و غیر منتظره شود مثلا جهش از یک ایده به ایده دیگر یا یک پروژه به پروژه دیگر شود. وقتی این اتفاق می افتد، تمرکز خود را از دست می دهید و حتی ممکن است از به سرانجام  نرسیدن کارها عصبانی شوید. در نتیجه برای رسیدن به اهداف خود پروژه های مهم را به تأخیر می اندازید و یا هرگز آنها را به اتمام نمی رسانید.

شما می توانید با یادگیری و تشخیص به موقع سندرم سنجاب در کسب و کار از روی دادن آن جلوگیری کنید. با مشخص کردن پریود زمانی برای تعیین پروژه یا مسیری که باید در آن پیش بروید، تمرکزتان را تقویت کنید. سپس بر سر کار خود بمانید و تمام چیزهایی که ذهن شما را در گیر می کند، از بین ببرید. به یاد داشته باشید، هر زمان که از مسیر خارج می شوید، برای رسیدن به اهداف خود باید زمان بیشتری را صرف کنید.

۳. بر روی فعالیتهای نتیجه بخش تمرکز کنید:

 تمرکز کردن یکی از عادت های کلیدی و بسیار مهم  است. اگر می خواهید موفق باشید باید آن را به خوبی یاد بگیرید و پیاده کنید. قدرت تمرکز خود را با انجام فعالیت های مهم روزمره که به بهترین وجه انجامشان می دهید و از آنها نتیجه خارق العاده ای می گیرید، بهبود ببخشید. اگر این کار را نکنید، سطح استرس بالاتری خواهید داشت و ممکن است فرسودگی شغلی را تجربه کنید. زمانی که بیشتر وقت و انرژی خود را صرف انجام وظایف کاری که در آن بسیار ماهر هستید می کنید و به دیگران (مانند کارمندان یا پیمانکاران) اجازه می دهید بقیه کارها را انجام دهند، بزرگترین نتایج و پاداش ها از آن شما خواهد بود.

برای مثال، توسعه سایت را امتحان نکنید، مگر اینکه مدیر وب سایت باشید. مهارت های فنی را در زمانی که مناسب نیست یاد نگیرید. آن موارد را فعلا کنار بگذارید و بر راه اندازی کسب و کار خود تمرکز کنید تا بتوانید به رشد و شکوفایی برسید.

آیا یک کسب و کار موفق می خواهید؟ روی این ۵ چیز تمرکز کنید.۴. توانایی ذهن تان را برای انجام همزمان چند کار افزایش دهید:

منظور از توانمندی چند کار به صورت همزمان این است که شما با خودتان تمرین می کنید که چگونه باید در هر شرایط جدیدی تمرکز کنید.

ذهنی که توانایی انجام چند کارهمزمان را دارد به شما امکان می دهد تا در مقابل عوامل حواس پرتی، مانند پاسخگویی به تلفن یا خواندن نوتیفیکیشن شبکه های اجتماعی، واکنشی نشان ندهید. این امکان را برای شما فراهم می کند تا بر اعمالی که بهترین نتیجه را ارائه می دهند تمرکز کنید و از سایر موارد صرف نظر کنید.

بعد از اینکه هدف خود را برای روزتان تعیین کردید، فهرستی از کارها داشته باشید که بتوانید از آن برای انجام چند کار همزمان استفاده کنید.

۵. همزمان روی توسعه چند پروژه بزرگ تمرکز نکنید:

سعی نکنید پروژه های متعدد را با هم شروع کنید، این باعث تقسیم تمرکز و زمان شما می شود. کارآفرینان افرادی خلاق و دارای ایده های کسب و کاری بسیار هستند. بسیار دشوار است که بخواهید از داشتن ایده های مختلف در یک زمان صرف نظر کنید. اما اگر توجه خود را همزمان بین بیش از یک پروژه بزرگ تقسیم کنید، در انجام کارها به مشکل برمی خورید. شما به تمام انرژی و تمرکز خود نیاز دارید تا پروژه جدید خود را به پایان برسانید.

بیشتر بخوانید: راه‌ اندازی کسب و کار؛ از کجا باید کسب و کارم را شروع کنم؟

در اینجا پنج روش وجود دارد که به شما کمک می کند روی کارتان بیشتر متمرکز باشید:

۱.کارهای مهم را بنویسید تا فراموش نکنید:

 آنچه را که هر روز باید برای انجام کارهای مهم صورت بگیرند، بنویسید تا آنها را فراموش نکنید. وقتی ایده جدیدی به ذهن شما خطور کرد، کاری را که انجام می دهید متوقف نکنید. فقط کافی است که آن را یادداشت کنید و در فرصت بهتری به آن برگردید.

۲. بر ایده های اصلی خود تمرکز و یک برنامه اجرایی تهیه کنید:

بر ایده های اصلی خود تمرکز کنید و یک برنامه اجرایی اثربخش را پیاده کنید. سه هدف برتر خود را در ذهن داشته باشید و هر هفته برای دستیابی به آنها متعهد شوید. اقدامات خاصی را که باید برای رسیدن به این اهداف انجام دهید، یادداشت کنید.

۳. روزتان را با انجام کارهای خلاقانه شروع کنید:

نخست به کارهای خلاقانه بپردازید. کار بدون فکر و خلاقیت انرژی را تخلیه می کند، تمرکزتان را کاهش و وقت شما را هدر می دهد. هنگامی که در ابتدای روز کار خلاقانه را شروع می کنید، قبل از اینکه به سراغ کارهای ساده تری مانند پاسخ به ایمیل ها یا تماس های از دست رفته بروید، می توانید با انرژی بیشتری روی پیچیده ترین پروژه ها کار کنید.

۴. از تمرکز بر مسایل غیر ضروری بپرهیزید:

متوجه ارزش آنچه که ذهن شما را پراکنده می کند باشید. اجازه ندهید مسائل لحظه آخری و غیر ضروری تمرکز شما را از بین ببرند. در کارتان ثابت قدم بمانید و به تعهدات خود پایبند باشید. کارهای دیگر را اولویت بندی کنید و جدول زمانی درست کنید تا دچار سردرگمی نشوید.

۵. مزاحم ها و عوامل حواسپرتی را کنار بگذارید:

ایمیل، شبکه های اجتماعی و تلفن همراه تان را کنار بگذارید. وقفه ای ایجاد کنید تا از همه عوامل بیرونی که موجب پرت شدن حواس شما شده است دور شوید و روی کاری که در دست دارید تمرکز کنید. کارهای بیشتری انجام خواهد شد، اگر مدام برای خود مزاحمت کاری درست نکنید.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان برای راه اندازی کسب و کار چه زمانی است؟ 

نویسنده: Debbie Allen

مترجم: شیدا انصاری

برگرفته از سایت entrepreneur.com 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com