0  |  0

خودشناسی؛ هسته همه مهارت‌های فردی است

خودشناسی؛ هسته همه مهارت‌های فردی است

رضازاده؛ عضو هیئت‌علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه ایلام با بیان اینکه خودشناسی شامل شناخت نفس یا روح است، گفت: می‌توان شخصیت را جز شناخت نفس دانست؛ هرچند شناخت نفس به معنای شناخت شخصیت نیست.
وی افزود: خودشناسی، شناخت بدن هم می‌تواند باشد که همان شناخت ابعاد فیزیکی در مفهوم خودشناسی است؛ همچنین شناخت احساسات و عواطف نیز جزیی از شناخت خود است. علاوه بر آن، شناخت افکار خویش و البته شناخت رفتار نیز در خود‌شناسی اهمیت دارند.
رضازاده با بیان اینکه خودشناسی یک راز است چراکه انسان فی‌نفسه راز است، ادامه داد: حل این راز از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه حل آن فرد را به انسانیت می‌رساند.
عضو هیئت‌علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه ایلام با اشاره به ویژگی‌های خودشناسی، اظهار داشت: خودشناسی سفری انفسی (سفری به درون) و آفاقی (سفری به برون) است و تمام عمر را می‌پوشاند. خودشناسی در واقع سفر دائمی و پر پیچ‌وخم در طول زندگی است و دایرهگسترده‌ای از فلسفه، عرفان، ادبیات، روانشناسی و ... را فرامی‌گیرد.
وی یادآور شد: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده انسان‌ها برای موفقیت در زندگی فردی و اجتماعی باید ده مهارت را کسب کنند؛ مهارت‌هایی مانند خودآگاهی، مهارت همدلی، مهارت روابط بین‌فردی، مهارت ارتباط مؤثر، مهارت مقابله با استرس، مهارت مدیریت هیجان، مهارت حل‌مسئله، مهارت تصمیم‌گیری، مهارت تفکر خلاق و همچنین مهارت تفکر نقادانه؛ در این بین مهارت خودآگاهی با بیشتر این مهارت‌ها ارتباط مستقیم دارد و هسته همه این مهارت‌ها به محسوب می‌شود.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: بنیاد ملی نخبگان
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com