0  |  0

نتایج سومین جشنواره ایده‌ها و محصولات نوآورانه اعلام شد

نتایج سومین جشنواره ایده‌ها و محصولات نوآورانه اعلام شد

سومین جشنواره "ایده‌ها و محصولات نوآورانه" طرح حفاظت از تالاب های ایران، از 29 تا یکم مهرماه 1400 با تاکید بر جلب مشارکت مردم در حفاظت و احیا تالاب‌های کشور با اولویت دریاچه ارومیه و تالاب‌های اقماری آن و موضوع محوری "معیشت‌های پشتیبان تالاب" برگزار و در پایان از ایده‌های برتر تقدیر شد.

احمدرضا لاهیجان زاده، معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست و مجری ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران در مراسم اختتامیه این برنامه با اشاره به اهمیت توجه به نحوه حکم رانی آب در اقلیم خشک و نیمه خشک ایران و تاثیر آن بر تالاب‌های کشور، گفت: «با کاهش 34درصدی بارش باران نسبت به سال قبل از یک سو و توسعه و حکم‌رانی غلط بر منابع آبی کشور در سال‌های اخیر از سوی دیگر، شاهد وضعیت نامناسب تالاب‌های ایران هستیم. معیشت مردم محلی بسیاری به تالاب‌ها وابسته است. تجربه‌های بدست آمده از فعالیت‌های طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نشان می‌دهد، با تصمیمات درست و استمرار در اجرای آنان، می‌توان شاهد گام‌های مثبتی در راستای حفظ و توسعه پایدار تالاب و جلوگیری از مهاجرت مردم محلی از آن مناطق بود.»

لاهیجان زاده ادامه داد: «سی طرح و ایده به دبیرخانه جشنواره امسال ارسال شد که از میان آنان، هفت ایده استارتاپی و هفت ایده مستقل به مرحله نهایی و داوری راه یافتند. طرح حفاظت از تالاب‌های ایران تلاش می‌کند از برگزیدگان این دوره، در سطح توان خود حمایت کرده و نقشی را به عنوان تسهیل‌گر و معرفی طرح‌های برگزیده به ارگان و نهاد های مرتبط ایفا کند.»

در ادامه مراسم، مهری اثناعشری، مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران  ضمن اشاره به اکوسیستم شکننده تالاب‌ها در جهان و کشور و ذکر این نکته که میانگین بارش در ایران یک سوم میانگین جهانی است، گفت: «طرح حفاظت از تالاب های ایران، در رویکرد زیست بومی و حفاظتی اتخاذ شده، نگاه ویژه‌ای به معیشت و جوامع محلی اطراف داشته است. اصل چهارم رویکرد زیست بومی به درک درست از مسایل محیط زیستی از دیدگاه اقتصادی می‌پردازد. طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در هفت سال گذشته، فعالیت‌هایی در را راستای بهره‌برداری خردمندانه انجام می‌دهد تا با برنامه‌های مشارکتی معیشتی که همراه با درک متقابل از جامعه محلی صورت گرفته، بتواند با درگیر کردن مردم محلی به عنوان اصلی‌ترین عنصر و تغییر نگرش آنان در حفظ و توسعه پایدار از تالاب‌ها نقش خود را ایفا کند.»

مهری اثناعشری ادامه داد: «طرح حفاظت از تالاب‌های ایران و پروژه مشترک با کشور ژاپن، مصداق موفقی از درگیر کردن جامعه محلی در رویکرد جدید حفاظت از محیط زیست در حوضه آبریز دریاچه ارومیه است. طرح تلاش می‌کند، این رویکرد مردم محور در حفظ تالاب‌های ایران را بیش از پیش و در حوضه تالاب شادگان و بختگان ترویج و توسعه دهد.»

علم بیگی، دبیر علمی جشنواره نیز با معرفی شاخص های ارزیابی طرحهای ارسالی، روند انتخاب آنان را توضیح داد و گفت: «اکوسیستم طبیعی و سیستم‌های اجتماعی تالاب موضوع بسیار پیچیده‌ای است که نیازمند نگاه مدیریتی متفاوت است و تجربه جهانی نشان داده است، ارزش نهادن و پشتیبانی از فعالیت استارتاپی محلی، یکی از روش‌های مدیریتی موفق در این راستا است.»

شایان ذکر است در پایان روز اختتامیه و پس ارایه تمامی شرکت‎‌کنندگان ایده‌های مستقل و استارتاپی، سه ایده؛ "توانمندسازی جامعه محلی تالاب پریشان در صنعت و پرورش اسب به عنوان یک معیشت مکمل و جایگزین کشاورزی" از محمدجواد سیاح پور، "گلیم بافی از مواد صد در صد بازیافتی با رویکرد اشتغال بانوان روستایی و معیشت پایدار در روستاهای حاشیه تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه" از خدیجه سعیدپور و "کاربرد میوه گیاه قره داغ در محصولات غذایی برای رونق اقتصادی و اکوسیستم پایدار" از محمود کلنگری برگزیده شدند. در بخش ایده‌های استارتاپی نیز، طرح‌های عماد مطالبی، محمدمهدی حاجتی و مهراب آقاعلی نژاد به عنوان طرح‌های برگزیده معرفی شدند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com