0  |  0

اریک اشمیت؛ الگوی مدیران تکنولوژی

اریک اشمیت؛ الگوی مدیران تکنولوژی

سه دهه اخیر، عصر شکوفایی اطلاعات محسوب می‌شود که در طول آن مبتکران و کارآفرینان زیادی تلاش کردند تا راهکارهای جهانی و جدیدی درباره استفاده از کامپیوترها و تکنولوژی را در زندگی روزمره انسان‌ها خلق یا کشف کنند. اسطوره‌هایی همچون بیل گیتس (مایکروسافت)، لری الیسون (اوراکل)، جف بزوس (آمازون) و استیو جابز (اپل) از جمله افرادی هستند که در ردیف‌های اول این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. موسسان گوگل، یعنی لری پیج و سرگی برین نیز جزو این دسته‌بندی محسوب می‌شوند.
هرکدام از این اسامی و شرکت‌های مرتبط با آنها، به شیوه منحصر به‌فردی نقش خود را در جایگاه فعلی تکنولوژی در جهان ایفا کرده‌اند. اما به جرات می‌توان ادعا کرد که شرکت گوگل با معرفی طیف عظیمی از سرویس‌ها و محصولات مختلف، بیشترین و وسیع‌ترین تاثیر را روی این صنعت داشته است. این در حالی است که شرکت آمازون، همچنان در حوزه خرده‌فروشی کالا، حرف اول را در دنیا می‌زند و مایکروسافت نیز پیشگام حوزه نرم‌افزارهای کامپیوتری است. با وجود اینکه پیج و برین هر دو موسس این غول تکنولوژی یعنی گوگل هستند، اما نمی‌توان تاثیر اریک اشمیت را بر روند شکل‌گیری این شرکت نادیده گرفت؛ چرا که اشمیت در سال ۲۰۰۱ عنوان رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل گوگل را در اختیار گرفت.
اشمیت در شهر بلکسبرگ ایالت ویرجینیا بزرگ شد. پدر اشمیت پروفسور اقتصاد دانشگاه Virginia Tech بود. خود اریک دانشگاه پرینستون را برای دوره کالج انتخاب کرد و در رشته مهندسی معماری تحصیل خود را آغاز کرد. او در ادامه دوران تحصیل، رشته خود را به مهندسی برق تغییر داد و مدرک فارغ‌التحصیلی خود را در سال ۱۹۷۶ دریافت کرد. اریک همزمان در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه کالیفرنیا تحصیل کرد. وی چهار سال در شرکت Xerox و بعد از آن در شرکت تازه تاسیس Sun Microsystem کار کرد و در سال ۱۹۹۴ عنوان شغلی مدیر ارشد بخش تکنولوژی این شرکت را از آن خود کرد. علاوه بر نقش اساسی اریک در تبدیل شرکت Sun به یک غول تکنولوژیک در سطح جهانی، او همچنین در تولید و توسعه زبان برنامه‌نویسی Java نیز نقش مهمی داشت.
آغاز رشد انفجاری گوگل
در سال ۱۹۹۷، آوازه اریک اشمیت در سیلیکون‌ولی زبانزد بود و به همین دلیل مورد توجه شرکت تولید نرم‌افزار Novell. Inc قرار گرفت. اریک در همان سال، عنوان شغلی رئیس هیات‌مدیره و مدیرعاملی این شرکت را از آن خود کرد. در ادامه و در ماه مارس سال ۲۰۰۱، وی به عنوان رئیس هیات‌مدیره شرکت گوگل انتخاب و چند ماه بعد به عنوان مدیرعامل این شرکت معرفی شد. رشد گوگل بعد از روی کار آمدن اشمیت به قدری بود که دو موسس این شرکت، پیج و برین برای تطبیق شرکت با سرعت بالای پیشرفت، مجبور به درخواست کمک شدند. با رشد بی‌سابقه گوگل، اریک با اتکا به تجربه مدیریتی و تکنیکال خود موفق شد حرکت شرکت در جهت هدف را سرعت ببخشد و با استحکام بخشیدن به زیرساخت‌ها و مدیریت منابع، در تبدیل گوگل به یک شرکت بی‌رقیب در سیلیکون‌ولی نقش مهمی ایفا کرد. لغت triumvirate (یکی از سه زمامدار روم قدیم) به اتحادی گفته می‌شود که بین سه رهبر ارشد روم باستان-جولیوس سزار، مارکوس لیسینیوس و کراسوس- و رهبر شهر پومپی شکل گرفت. این اتحاد ‌بین قدرتمندترین سیاست‌مداران و افسران ارتشی روم باستان ایجاد شد و بسیاری، این اتحاد را با همبستگی بین برین، پیج و اشمیت مشابه می‌دانند، زیرا این افراد نیز در حیطه قدرت خود، بی‌رقیب و یکه‌تاز بوده و با اتحاد با یکدیگر توانستند یکی از عظیم‌ترین و تاثیرگذارترین عناصر تکنولوژی عصر جدید را رهبری کنند. اتحاد این سه نفر بدون اغراق، چنان قدرت و تاثیرگذاری وسیعی داشت که حتی سزار و دیگر هم‌رده‌هایش به آن نزدیک هم نشدند. به علاوه، در رشد گوگل و تبدیل آن از یک موتور جست‌وجوی ساده و به یک شرکت همه فن حریف، شخص اشمیت، یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عناصر محسوب می‌شود.
در دوران اشمیت، گوگل محصولات و سرویس‌های اصلی و مهمی را معرفی کرد که ستون اصلی این شرکت شناخته می‌شوند: جی‌میل‌ Google Books، Google Earth، Google News و Google Maps همگی در دوران مدیرعاملی اشمیت، توسط این شرکت معرفی شدند. او خرید یوتیوب در سال ۲۰۰۶ و خرید Double Click در سال ۲۰۰۷ را مدیریت کرد. علاوه بر این، برای رقابت با شرکت قدرتمند مایکروسافت، گوگل برگ برنده خود یعنی مرورگر وب‌کروم را عرضه کرد و در آخر سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند اندروید معرفی شد که با قدرت تمام توانست با شرکت‌های بزرگی مانند اپل رقابت کند.
خلاصه، درصد بالایی از محصولات و سرویس‌هایی که گوگل تولید کرده، امروزه به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره ما محسوب می‌شوند. تمام این دستاوردهای مهم، در طی دوران مدیریت اریک اشمیت، طراحی تولید و عرضه شدند. طی یک دهه مدیرعاملی اریک اشمیت، وی شاهد رشد و شکوفایی گوگل از یک موتور جست‌وجوی ساده و تبدیل آن به یک اهرم مهم و اصلی زندگی روزمره ساکنان زمین بوده است. اریک اشمیت همچنین شاهد ترقی این شرکت بود و در سال ۲۰۰۴ نخستین سهام شرکت برای خرید عمومی عرضه شد.
در سال ۲۰۱۱، اشمیت سمت مدیرعاملی شرکت را به پیج واگذار کرد و خود، رئیس هیات‌مدیره باقی ماند تا انگیزه‌ای برای گوگل و کارمندانش باشد. گوگل در سال ۲۰۱۵ با تغییر ساختار، به عنوان شرکت Alphabet Inc. معرفی شد. اشمیت همچنان سمت سابق خود را حفظ کرد. وی در سال ۲۰۱۸ از سمت ریاست هیات‌مدیره این شرکت هم کناره‌گیری کرد، اما همکاری و مشاوره فنی برای شرکت را همچنان برای دو سال ادامه داد.
فعالیت‌های بشر‌دوستانه خانواده اشمیت
مجله فوربس تخمین زده است که ارزش خالص ثروت اشمیت ۷/ ۲۳ میلیارد دلار است و او در لیست ۴۰۰ نفری این مجله از ثروتمندترین افراد آمریکایی در سال ۲۰۲۱، در جایگاه سی‌ام قرار گرفته است. او همچنین در سال ۲۰۲۱، در لیست میلیاردرهای دنیا، جایگاه نود و ششم را به خود اختصاص داده است. اشمیت در سال ۲۰۱۷، فعالیت‌های خود را در خارج از شرکت آلفابت گسترش داد و پروژه بشر دوستانه Smith Futures را همراه با همسرش وندی پایه‌گذاری کردند. هدف این پروژه شناسایی افراد استثنایی و افرادی است که پتانسیل این را دارند تا روی دنیا تاثیر مثبت بگذارند. این شرکت از چنین افرادی حمایت مالی کرده و منابع مورد نیاز را در اختیار آنها قرار می‌دهد تا بتوانند به پروژه‌ها و ایده‌های خود جامه عمل بپوشانند. فوربس از این کار تحت عنوان ۱ BILLION MOON SHOT PLAN یاد کرده است، زیرا از این طریق نوجوان‌ها و جوان‌هایی که در سرتاسر دنیا می‌توانند تاثیری روی این کره خاکی گذاشته و این دنیا را به جای بهتری تبدیل کنند، شناسایی و حمایت می‌شوند.
فوربس اعلام کرده است که خانواده اشمیت همچنین درمورد محیط زیست نیز بسیار نگران هستند و تاکنون از پروژه‌های مختلف مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر و تغییرات اقلیمی، حمایت کرده‌اند. موسسه خیریه اشمیت و همسرش که Schmidt Family Foundation نام دارد روی پایداری و منابع طبیعی تمرکز دارد و این موسسه ساخت فالکور را نیز پشتیبانی مالی کرده است. فالکور یک کشتی تحقیقاتی اقیانوس‌پیماست که توسط محققان اقیانوس‌شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مجله فوربس تخمین زده است که خانواده اشمیت تا کنون بیش از دو میلیارد دلار به خیریه‌ها کمک کرده‌اند. اشمیت همچنین به عنوان مشاور در چندین شرکت و موسسه آکادمیک مختلف همکاری دارد. با توجه به سابقه کاری پرافتخار اشمیت، هر کسی داشتن دوران بازنشستگی شایسته را حق او و خانواده‌اش می‌داند، اما اشمیت به قدری با دنیای تکنولوژی آمیخته و یکی شده که این وابستگی به راحتی گسسته نخواهد شد. همان‌طور که دنیای کنونی، روزبه‌روز در صنعت تکنولوژی پیشرفته‌تر از روز قبل می‌شود، می‌توان این شرایط را به وقوع نوعی انقلاب تعبیر کرد. در این انقلاب تکنولوژیکی و به خصوص در حوزه هوش مصنوعی، افرادی مانند اشمیت نقشی حیاتی در شکل‌گیری پایه‌های آن ایفا کرده‌اند.
اریک اشمیت اخیرا کتابی را با نام «عصر هوش مصنوعی و آینده ما انسان‌ها» همراه با معاون اسبق ریاست‌جمهوری آمریکا، هنری کیسینجر و چند فرد پیشرو دیگر در حوزه تکنولوژی و هوش مصنوعی تالیف کرده است. کیسینجر ۹۰ ساله، علاوه بر مشارکت در تالیف این کتاب، گفته است که اشمیت را یکی از بهترین دوستان خود می‌داند. اشمیت در مصاحبه‌ای اعلام کرده که هنری کیسینجر ۹۰ ساله، عملا چیز زیادی در مورد دنیای دیجیتال نمی‌دانست، اما ‌نظرهای فراوانی در مورد آن داشت. با این حال کیسینجر با سرعت و دقت بالا، همه‌چیز را در مورد این صنعت به خصوص حوزه هوش مصنوعی فرا گرفت؛ چیزی که در افرادی به سن او کمتر اتفاق می‌افتد. کیسینجر زمانی در مصاحبه با مجله تایمز عنوان کرد: «این معجزه‌های تکنولوژی نبودند که مرا مجذوب کردند؛ قسمت جذاب این پدیده این بود که چگونه به سمت دوره جدیدی از آگاهی انسان حرکت می‌کنیم، در حالی که هنوز چیز زیادی نیز در این باره نمی‌دانیم.» کیسینجر در ادامه مصاحبه خود گفت: «این برهه جدید از زندگی ما، هیجان و چالش‌های خود را دارد و به نوعی خطرناک هم هست. هیچ کس نمی‌تواند دقیقا درباره این پدیده اظهارنظر کند. آیا ما واقعا یک دستاورد خطرناک را اختراع کرده‌ایم؟ آیا زمانی می‌رسد که آرزو کنیم کاش آن را اختراع نکرده بودیم؟ اما حالا که وجود دارد و ما باید آن را درک کنیم. این پدیده دیگر حذف‌شدنی نیست. همین حالا نیز حجم بزرگی از زندگی ما به این پدیده گره خورده است.»

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: دنیای اقتصاد
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com