0  |  0

حمید اسدی؛ از بنیان‌گذاران سایت نوار از کسب‌وکارشان می‌گوید

حمید اسدی؛ از بنیان‌گذاران سایت نوار از کسب‌وکارشان می‌گوید

نشريه اينديپندنت با دنياي کاغذ خداحافظي مي‌کند. اين خبر تازه‌اي است. خيلي‌ها را شوکه کرده و خيلي‌ها تنها شانه‌اي بالا مي‌اندازند و به نسخه اينترنتي‌اش ارجاعت مي‌دهند. اتفاقا خيلي‌ها هم در همان حال مي‌گويند پس اين گوشي چند صدهزار توماني را براي چه خريده‌اي؟ نشريه‌ را از سايتش بخوان. انگار سبک زندگي قرار است همه انسان‌ها را به دنياي مجازي ببرد. بنابراين به‌نظر مي‌رسد که نشريات و کتاب‌ها را هم بايد به ساحت اينترنت ببريم؛ به يک ميکروفيلم يا نوار کوچک صوتي تبديلشان کنيم و در فروشگاهي اينترنتي بارگزاري کنيم تا به‌راحتي در اختيار مشتري قرار بگيرد. در اين صورت از حضور جلوي پيشخان کتاب‌فروشي‌ها و جست‌وجو در قفسه‌هاي آهني و بعضا چوبي‌شان راحت مي‌شويم و رفته‌رفته سرعت عملمان چند برابر مي‌شود. مي‌توانيم گوشي تلفن همراهمان را به کتاب‌خانه‌اي بزرگ و متنوع با چندين زبان زنده دنيا تبديل کنيم و در هر حالتي چه در مترو و اتوبوس و چه در سفر و غيره کتاب بخوانيم.
 بنيان‌گذاران فروشگاه اينترنتي نوار هم با درک اهميت چنين تغييراتي در زندگي و وجود چنين نيازهايي، نوار را به‌عنوان مرجع کتاب‌هاي صوتي در ايران ايجاد کرده‌اند و معتقدند که خواندن کتاب مي‌تواند جهان بهتري برايمان بسازد. بنابراين بايد دسترسي به کتاب را آسان‌تر کنيم و دليل سودآوري استارت‌آپي‌ از اين دست هم اين است که مشکلي را حل کنند. بنابراين براي راه‌اندازي استارت‌آپ‌ها بايد با مردم حرف زد. اين‌که چه نيازهايي و چه مشکلاتي دارند و چه راه‌کارهايي مي‌تواند زندگي راحت‌تر و آسان‌تري را براي مردم ايجاد کند. زيرا در اين صورت مردم براي برآوردن نيازهايشان از شما خريد مي‌کنند.

اول نوار

حميد اسدي 30 سال دارد و از سال 92 به همراه دو نفر از دوستانش که هر کدام بين 10 تا 20ميليون تومان سرمايه داشته‌اند، اين کار را شروع کرده‌اند. عنوان نوار را به‌خاطر ماهيت صوتي بودن کارشان انتخاب کرده‌اند و البته معتقدند که مفهوم نوار و قصه مفهومي قديمي است و با ذهن مشتري ارتباط برقرار مي‌کند.

آن‌چه نوار دارد

در سايت نوار به زبان‌هاي فارسي و انگليسي کتاب وجود دارد. کتاب‌هايي که بعضا حجمي بيش از 10 ساعت دارند. اما راحتي نصب و استفاده موجب شده تا سايت نوار طي شش ماه گذشته به لحاظ تعداد کاربرها و فروش رشد هفت برابري را تجربه کند. اسدي دليل اين رشد را در تفاوتي مي‌داند که بنيان‌گذاران نوار با ديگر استارت‌آپ‌ها دارند: سرمايه مالي بزرگي نداشتيم. اما تفاوت نوار با ديگران اين است که تيم بنيان‌گذارش تجربه زيادي در کار کردن با شرکت‌هاي بزرگ در حوزه آي‌پي داشتند و تجربياتشان را به نوار آوردند. افرادي که روزي تصميم گرفتند تاثير شخصي خود را داشته باشند و بخواهند محصولي ويژه خود توليد کنند: اول کار سابقمان را به ‌صورت نيمه‌وقت دنبال مي‌کرديم و از درآمدش براي نوار خرج مي‌کرديم و بعد در برهه‌اي که متوجه شديم نوار مي‌تواند کسب‌وکارمان باشد، کار سابقمان را کاملا کنار گذاشتيم.

135عنوان کتاب روی نوار
داستان‌ها و رمان‌هاي ايراني، کتاب‌هاي مديريتي، کتاب‌هايي در زمينه موفقيت و روان‌شناسي، کتاب‌هاي کودک، رمان‌هاي انگليسي و کتاب‌هاي جامعه‌شناسي و تاريخ از جمله عناويني است که در نوار مي‌توانيد ببينيد. اسدي در اين‌باره مي‌گويد: در حال حاضر 135عنوان کتاب در نوار داريم که بيش از 20عنوان توليد اختصاصي سايت نوار است و مابقي از ناشران کتاب‌هاي صوتي گرفته شده و در سايت نوار به‌ فروش مي‌رسد و حق‌السهم ناشر ماه به ماه پرداخت مي‌شود. او در توضيح درصد درآمد نوار از کتاب‌هاي صوتي مي‌گويد: معمولا 30 به 70 با ناشر حساب مي‌کنيم، يعني 70درصد از قيمت درج‌شده روي کتاب صوتي براي ناشر و 30درصد براي نوار محاسبه مي‌شود. به‌ همين دليل براي همه کتاب‌هاي نوار با ناشران، نويسنده و ناشران صوتي قرارداد بسته‌ايم.


سرمایه جذب کردیم تا رشد کنیم
وقتي در مورد ريسک‌هاي اين نوع سرمايه‌گذاري از اسدي مي‌پرسم، مي‌گويد: هنوز هم در ايران کالاي ديجيتال مشتري زيادي ندارد، اما رفته‌رفته سبک زندگي دنياي مدرن، انسان‌ها را به اين سمت سوق مي‌دهد. درواقع سرمايه‌گذاري در حوزه آن‌لاين و توليد محتوا و کالاي ديجيتال به نوعي ارسال سرمايه به آينده است. آينده‌اي که شايد يک دهه ديگر روي ديگري به خود‌ ببيند.
سه جوان هر کدام شغلشان را رها مي‌کنند تا استارت‌آپرهايي موفق شوند. هر کدام حدود 20ميليون تومان خرج مي‌کنند، اما سرمايه‌گذاري همراه با رشد کسب‌وکارشان رشد کرده است. به همين دليل نوار در ادامه کار جلب سرمايه کرده است و تاکنون نزديک به 800ميليون تومان سرمايه‌ جذب کرده است. اسدي مي‌گويد سرمايه‌گذاران، به‌ويژه خارجي‌ها، چون نمونه‌هاي موفق زيادي را در کشورهاي ديگر ديده‌اند، نظر مثبتي به سرمايه‌گذاري در اين زمينه دارند. به‌ويژه ضريب نفوذ بالاي اينترنت در ايران و قشر استفاده‌کننده از اينترنت که بين 20 تا 35سال سن دارند، موجب شده تا سرمايه‌گذاران چشم‌انداز روشني را پيش روي کسب‌وکارهاي اين‌چنيني متصور باشند. حميد اسدي اضافه مي‌کند که سرمايه‌گذاران حرفه‌اي خارجي به شتاب رشد استارت‌آپ نگاه مي‌کنند، به ويژن بنيان‌گذاران از کسب‌وکارشان توجه دارند و درنهايت با سنجش اين مسائل اقدام به سرمايه‌گذاري مي‌کند. اسدي در مورد ساير هزينه‌ها مي‌گويد: مثلا ماهانه بين 5 تا 15ميليون ارزش تبليغاتي است که بايد داشته باشيم. البته تبليغات در اين زمينه با زمينه‌هاي سنتي فرق دارد. تبليغ بايد قابل اندازه‌گيري باشد، يعني ميزان کليکش قابل‌ ارزيابي باشد. تبليغ در اين حوزه يعني اين‌که 5ميليون خرج کنيد، ولي ارزش 15ميليون تومان داشته باشد.

 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: وبگاه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com