0  |  0

توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان رویکرد پارک فناوری آذربایجان غربی در سال 95

توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان رویکرد پارک فناوری آذربایجان غربی در سال 95

رییس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی از فعالیت 34 واحد فناور و هفت شرکت دانش‌بنیان در این پارک خبر داد و گفت: توسعه تجارت خارجی و صادرات محصولات دانش‌بنیان رویکرد اصلی پارک علم و فناوری در سال 95 است که در این خصوص نیز اقداماتی را شروع کرده‌ایم.
حسن حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا منطقه آذربایجان غربی اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور موجود در پارک علم و فناوری استان در موضوعات فناوری اطلاعات و ارتباطات، الکترونیک و مخابرات، کشاورزی، صنایع غذایی، مکانیک و تجهیزات آزمایشگاهی فعالیت می‌کنند.
وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها به عنوان کارفرمایان و خریداران در بسیاری از حوزه‌ها فعالیت تاثیرگذاری دارند، اظهار کرد: دانشگاه‌ها نیروهای کار ماهر را که اغلب یک منبع مهم در کسب و کارهای محلی محسوب می‌شوند، تربیت می­‌کنند، همچنین دانشگاه‌ها به عنوان یک منبع برای هماهنگی فعالیت‌های شرکت‌ها با سایر بخش‌ها با ایجاد کانال‌های غیر رسمی مبادله اطلاعات هستند.
حیدری تصریح کرد: تحقیقات صورت گرفته نشان می‌­دهد که همکاری میان شرکت‌ها و دانشگاه‌ها با عملکرد کسب وکارها در طیف وسیعی از شاخص‌ها مانند ورود به بازار جدید و افزایش سهم بازار در ارتباط است.
رییس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی گفت: افزایش تولید کالا و خدمات همراه با افزایش کیفیت آنها و ایجاد ارزش افزوده بالاتر از دیگر مزایای همکاری دانشگاه‌ها و صنعت در جهت رشد شرکت‌های دانش‌بنیان است.
حیدری با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد جهت گیری دانشگاه‌ها باید به سمت دانشگاه‌های نسل سوم (کارآفرین) تغییر کند و فعالیت‌هایشان باید به گونه‌ای تنظیم شود که به اقتصاد دانش‌بنیان کمک کند، افزود: دانشگاه‌ها باید در جهتی حرکت کنند که هم به لحاظ ساختار سازمانی و هم به لحاظ فیزیکی و زیرساختی با همکاری پارک‌های علم و فناوری زمینه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را فراهم کنند و اساتید دانشگاه نیز می‌توانند در کنار کار علمی وارد کار اقتصادی حساب شده مبتنی بر دانش شوند که این به نفع دانشگاه و جامعه خواهد بود.
رییس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی با بیان اینکه ایده‌های برتر در تمامی حوزه‌ها با مزیت و جهت گیری در خصوص اولویت‌های تولید استان مورد توجه و حمایت پارک علم و فناوری استان آذربایجان غربی است، تصریح کرد: جهت گیری پارک به سمت توسعه تجارت خارجی محصولات دانش بنیان بوده که در این خصوص نیز اقداماتی را شروع کرده‌ایم.
وی در خصوص حمایت‌های مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور گفت: این شرکت‌ها خصوصی بوده و به تناسب توان پارک علم و فناوری استان و فعالیت خود شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور حمایت‌های مالی انجام می‌شود.
رییس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی گفت: وابستگی اقتصاد کشور و بودجه دولت به فروش مواد خام و با ارزش افزوده پایین از یک سو و پایین بودن میزان خلاقیت و نوآوری و ضعف فناوری بنگاه‌های اقتصادی کشور از سوی دیگر، اقتصاد و صنعت کشور را به یک مصرف کننده فناوری‌های خارجی تبدیل کرده است که این خود زمینه ساز آسیب پذیری اقتصاد کشور در برابر تحریم بیگانگان است.
وی ادامه داد: لذا نکته‌ای که باید همواره در نظر داشت، این است که برای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان فقط تولید و توزیع اطلاعات و پرداختن به آموزش و پژوهش کافی نیست؛ بلکه نکته مهم به کارگیری آنها در جهت استفاده از منابع اقتصادی به صورت مستمر و پایدار است.
حیدری افزود: کاربردی کردن دانش و استفاده موثرتر از آن در گسترش ظرفیت‌ها و ارتقای درجه بهره برداری از منابع است که تحقق یک اقتصاد دانش بنیان را ممکن می‌کند که نقش شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه قابل تعریف است.
وی با اشاره به اساسی‌ترین مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: نبود نقدینگی لازم و نیز سرمایه گذاری ریسک پذیر جهت اجرایی کردن طرح‌های جدید، ضعیف بودن قانون کپی رایت و انحصاری سازی کردن یک محصول، هزینه‌های زیاد تبلیغات جهت معرفی محصول و جایگزین کردن محصول با نمونه‌های مشابه خارجی، نبود مقبولیت در صنعت، عدم مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان در پروژه‌های دولتی، مشکلات عدیده حقوقی، بیمه‌ای و مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان نوپا، واردات بی رویه کالاهای مشابه خارجی با کالاهای تولید شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی ازجمله مشکلات پیشروی شرکت‌های دانش‌بنیان است.
رییس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی در خصوص حمایت از شرکت‌های دانش بنیان گفت: حمایت‌های فعلی از شرکت‌های دانش بنیان شامل تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی، صدور ضمانت‌نامه، لیزینگ محصولات دانش‌بنیان، مشارکت، معافیت مالیاتی، معافیت گمرکی، حمایت از شرکتهای خدمات تجاری‌سازی، برنامه بنیاد ملی نخبگان (تسهیلات شهید تهرانی مقدم) برای اشتغال فارغ‌التحصیلان نخبه در شرکت‌های دانش بنیان است.
حیدری تصریح کرد: با کمک تبدیل ایده به محصول با فرایندها و روش‌های نوین، ایجاد بستر مناسب برای تجاری‌سازی بوسیله جذب منابع و توسعه بازار محصولات دانش بنیان، توسعه همکاری‌های بین‌المللی و معرفی محصولات دانش‌بنیان شرکت‌ها به کشورهای همسایه و ایجاد بازارهای بین‌المللی، ایجاد فضای رقابتی میان شرکت‌های دانش‌­بنیان مستقر در پارکها که دارای حوزه مشابهی هستند به منظور افزایش کیفیت محصولات می‌توان به رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کرد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایسنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com