0  |  0

سرانه پرداخت وام به هر ایرانی 6میلیون تومان شد

سرانه پرداخت وام به هر ایرانی 6میلیون تومان شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ولی‌الله سیف در نخستین همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های حمل و نقل مسکن و شهرسازی تأکید کرد: پس از استقرار دولت یازدهم رویکرد کلی سیاست‌های بانک مرکزی بر ارتقای انضباط پولی، کنترل و سالم‌سازی ترکیب رشد نقدینگی، حفظ ثبات بازار ارز و هدایت منابع به‌سمت فعالیت‌های تولیدی و بهبود تأمین مالی اقتصاد استوار شد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این‌که سابقه رشدهای بالای نقدینگی در اقتصاد ایران به یک تنگنای ساختاری تبدیل شده است، یادآور شد: بهبود این شرایط نیازمند تغییرات بنیادین در نحوه تأمین مالی بخش دولتی و غیردولتی است و در این حال بانک مرکزی طی دو سال گذشته تلاش کرد علاوه بر فعالیت در ساماندهی مؤسسات غیرمجاز و اضافه شدن اطلاعات آن‌ها در آمارهای پولی و بانکی از طریق رشد پایه پولی از رشد بی‌رویه نقدینگی جلوگیری کند.

سیف ادامه داد: حجم نقدینگی در پایان مرداد امسال معادل 850هزار میلیارد تومان بود که نسبت به مرداد و اسفند سال گذشته به‌ترتیب 23.1 و 8.7 درصد رشد نشان می‌دهد.

وی افزود: علاوه بر این با توجه به وضعیت رکودی اقتصاد در سال‌های اخیر به‌منظور فعال سازی هرچه سریع‌تر ظرفیت‌های تولیدی موجود، سیاست‌های اعتباری بانک مرکزی در طول سال گذشته و امسال عمدتاً در تأمین مالی سرمایه در گردش واحدهای تولیدی متمرکز بود.

سیف با بیان این‌که حجم تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در سال گذشته به 342هزار میلیارد تومان رسید، افزود: در مقایسه با رقم مشابه سال 92 معادل 44.5 درصد رشد داشته است. حجم تسهیلات پرداختی شبکه بانکی طی پنج ماه اول امسال معادل 128هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به رقم مشابه سال قبل 12.4 درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مجموع تسهیلات پرداختی بانک‌ها در سال 93 و 5ماهه امسال 470هزار میلیارد تومان بوده که با احتساب جمعیت 78میلیون نفری ایران سرانه وام هر نفر بیش از 6میلیون تومان می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی سهم سرمایه در گردش از تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در پنج‌ماهه امسال را معادل 64 درصد اعلام کرد و گفت: این میزان حاکی از عملکرد مناسب بانک‌ها در زمینه تأمین مالی سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و استفاده از ظرفیت‌های خالی موجود است. این سهم برای تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل 81.6 درصد بوده است.

وی با بیان این‌که در حوزه سیاست‌های ارزی برقراری ثبات مناسب در بازار ارز نقش تعیین کننده‌ای در کنترل انتظارات تورمی و مهار نرخ تورم داشته است، تأکید کرد: به‌رغم نااطمینانی‌های ناشی از نهایی نشدن مذاکرات هسته‌ای و کاهش قابل ملاحظه قیمت نفت، متوسط نرخ دلار در بازار آزاد در سال گذشته نسبت به رقم مشابه سال قبل تنها 3 درصد افزایش داشت. علاوه بر این دامنه نوسان نرخ دلار در سال گذشته نسبت به سال 92 معادل 42.4 درصد کاهش داشت.

سیف با بیان این‌که متوسط نرخ دلار در بازار آزاد در 6ماهه منتهی به شهریور امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.9 درصد رشد داشت، گفت: دامنه نوسان نرخ دلار نیز در 6ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 29.7 درصد کاهش را نشان می‌دهد که حاکی از تقویت ثبات در بازار ارز طی سال جاری است.

رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: بانک مرکزی با توجه به وظایف قانونی خود نسبت به تحولات بازار ارز حساسیت دارد و با هدف کنترل و مدیریت نوسانات نرخ ارز در دامنه قابل قبول به‌طور مستمر در حال رصد بازار بوده و اقدامات لازم را در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برنامه‌ریزی کرده است.

این مقام مسئول گفت: نرخ تورم با افتی قابل ملاحظه از 40.4 درصد در مهرماه سال 92 به 15.1 درصد در شهریور امسال کاهش یافت علاوه بر این نرخ تورم نقطه به نقطه از 45.1 در خرداد 92 به 11.7 درصد در شهریور امسال کاهش یافته است که مؤید مناسب بودن سیاست‌های متغیرهای میانی تعیین کننده نرخ تورم است.

سیف تأکید کرد: با عنایت به توفیقات حاصله در زمینه مهار تورم بانک مرکزی در نظر دارد ضمن صیانت از دستاوردهای فعلی در جهت کمک به تولید در سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی از طریق ورود به بازار بین‌بانکی همزمان با رفع تنگناهای مالی نسبت به کاهش نرخ سود و نزدیک‌تر کردن هرچه بیشتر آن به نرخ تورم اقدامات لازم را به عمل آورد.

 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری تسنیم
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com