0  |  0

چگونه با سرمایه کم در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنیم؟

چگونه با سرمایه کم در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنیم؟

شاید شما هم از جمله کسانی هستید که شناخت خوبی از بورس و نحوه عملکرد آن ندارید. یا اینکه علاقه‌مند به بازار سرمایه هستید ولی سرمایه زیادی در اختیار ندارید و نمی‌دانید چطور می‌توانید با همین سرمایه و پول اندک در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنید. آیا می‌خواهید بدانید چگونه با سرمایه کم می‌توانید در بازار سهام سرمایه‌گذاری موفقی داشته باشید؟ آیا شما از جمله کسانی هستید که فکر می‌کنید بدون مشاوره و راهنمایی دیگران نمی‌توانید به بازار سهام ورود پیداکنید؟ اگر پاسخ شما مثبت است می‌توانید ادامه مطلب را دنبال کنید...

بازار سهام چیست و چگونه کار می‌کند 
برای سرمایه‌گذارانی که مایل به شرکت در بازار سهام هستند، ضروری است که بدانند چه اطلاعاتی را باید قبل از یک سرمایه‌گذاری موفق در بورس به دست آورند. داشتن یک دانش منطقی در رابطه با سرمایه‌گذاری در بورس و نحوه عملکرد این بازار می‌تواند تا حد زیادی سرمایه شما را از خطرات احتمالی و نوسانات عمده بازار نجات دهد. 
هنگامی که یک شرکت یا بنگاه اقتصادی می‌خواهد به توسعه و گسترش فعالیت‌های خود بپردازد، اما فاقد منابع مالی کافی برای این کار است یک روش موثر و مفید برای تامین مالی پروژه‌هایش این است که به جای گرفتن وام از بانک یا سایر موسسات مالی فقط از طریق فروش بخشی از سهام خود به سرمایه‌گذاران بالقوه که سرمایه کافی را برای راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار مستقل ندارند عمل کند. در واقع سهام بخشی از یک شرکت است که به عموم مردم فروخته می‌شود. این بدان معنی است که زمانی که سرمایه‌گذاران به خرید سهام اقدام می‌کنند به میزان بسیار کمی در ارزش شرکت سهیم می‌شوند و از سود حاصل از فعالیت‌های آن شرکت منتفع یا در اثر زیان‌های احتمالی متضرر می‌شوند. 
داشتن سهام می‌تواند از طریق یکی از دو راه زیر سرمایه شما را افزایش دهد؛ یکی از طریق سود سهام و دوم از طریق فروش سهام که در افزایش قیمت آن ظاهر می‌شود. در واقع سود سهام بخشی از سود شرکت است که به سهامداران در ازای خرید سهام پرداخت می‌شود، دوره پرداخت سود معمولا به‌صورت ماهانه، سه‌ماهه یا سالانه است. 

چرا باید در بازار سهام سرمایه‌گذاری کرد
سرمایه‌گذاری در بازار سهام رسیدن به یک آینده مالی امن پس از بازنشستگی است. مردم به دلایل مختلفی اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سهام می‌کنند. برخی از مردم به دلیل بهره‌مندی از سود شرکت، سهام مورد‌نظر خود را خریداری می‌کنند. در روش دیگر افراد با خرید سهام در قیمت پایین و فروش آن در قیمت بالا سرمایه خود را افزایش می‌دهند که این روش دوم بیشتر تحت‌تاثیر جو روانی بازار است.

یک حقیقت تلخ در مورد سهام‌
مهم‌ترین نکته در رابط با بازار سهام این است که بدانید با ورود به این بازار همواره سرمایه شما در معرض نوسانات بازار و سقوط تناوبی قیمت سهام قرار دارد بنابراین از این جهت سرمایه شما در مخاطره بیشتری نسبت به یک سرمایه‌گذاری عادی قرار دارد. بنابراین توجه داشته باشید که سهام به‌راحتی می‌تواند ارزش خود را از دست دهد و در این میان افراد تازه‌وارد بیشترین آسیب را خواهند دید. بنابراین شما باید با فراگیری مبانی اصول سرمایه‌گذاری در بازار سهام تمام دانش خود را در جهت جلوگیری از اتلاف سرمایه و از دست دادن پول خود به کار گیرید. برنامه‌ریزی درست و شناخت نوسانات بازار بسیار ضروری است.


چگونگی سرمایه‌گذاری در بازار سهام با پول کم 
1- شروع سرمایه‌گذاری با هر مقدار سرمایه: پول وسیله‌ای برای خرید هر چیزی است بنابراین در بازار سهام نیز داشتن حداقل سرمایه برای ورود به بازار لازم و ضروری است. از سوی دیگر، میزان پولی که برای ورود به بازار سهام در اختیار دارید نقش تعیین‌کننده‌ای در چگونگی تصمیم‌گیری و سرمایه‌گذاری شما دارد. با این‌حال شما تقریبا با هر سطح سرمایه و پولی که در اختیار دارید می‌توانید تصمیم به سرمایه‌گذاری در بازار سهام بگیرید، اما باید بدانید وقتی با یک سطح سرمایه 500‌هزار تومانی وارد بازار می‌شوید برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری شما بسیار متفاوت از زمانی است که با یک سرمایه چندده میلیونی یا حتی با یک سرمایه میلیاردی اقدام به خرید سهام و ورود به بازار می‌کنید. میزان ریسک‌پذیری و تاثیر‌گذاری شما در حالت‌های مختلف بر بازار متفاوت است. با این حال پیشنهاد ما به شما این است که در ابتدا با یک سرمایه حداقلی وارد بازار سهام شوید. 
2- گذراندن آموزش‌های پایه: سرمایه‌گذاری در بازار سهام، بازی دانش، مهارت و تجربه است، بنابراین اگر دانش و مهارت کافی را برای ورود به بازار سهام ندارید فکر سرمایه‌گذاری در این بازار را از سر بیرون کنید. از این رو یا باید خودتان دانش کافی را کسب کرده باشید یا اینکه از یک مشاور با تجربه و کاربلد در کنار خود سود ببرید. 
3- مطالعه، مطالعه، مطالعه: اگر دانش مالی مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام نداشته باشید حتی با داشتن سرمایه کافی، برده مشاوران و اطرافیان خود خواهید بود و نمی‌توانید در گذرگاه‌های حساس تصمیم درستی اتخاذ کنید. در نهایت اطلاعات و دانش مالی می‌تواند شما را از پرتگاه‌های مالی نجات دهد. پس در بازی سرمایه‌گذاری و کسب‌و‌کار‌ همواره باید در حال یادگیری و کسب تجربه باشید. 
 4- درک خطرات: شناخت و درک خطرات احتمالی در هر بازاری به‌خصوص در بازار سهام تا حد زیادی تضمین‌کننده موفقیت در بازار سهام است. این امر گاهی در اثر به دست آوردن اطلاعات از شرکت‌های رقیب یا شرکت شما قبل از فرآیند تصمیم‌گیری اتفاق می‌افتد و گاهی با مشاهده روند‌های بازار. لذا درک خطر قبل از سایر سهامداران به شما کمک می‌کند زودتر از بازار خارج شوید و متحمل زیان کمتری شوید. 
5- توسعه استراتژی: از آنجایی که قیمت‌ها در بازار سهام به طور مستمر در نوسان است بنابراین شما نیاز به توسعه استراتژی خود دارید تا در نوسانات و جنبش‌های بازار سهام به موقع از بازار خارج شوید یا برای خرید سهم و ورود به بازار اقدام کنید. از طرفی شما همواره باید بیش از یک استراتژی در ذهن داشته باشید تا همواره بتوانید در مواقع حساس از plan B  استفاده کنید.
6-  انتخاب سبدی از سهام پرسود: شما می‌توانید به تدریج و با حضور مستمر در بازار و شناخت شرکت‌های مختلف مجموعه قابل‌توجهی از سهام مختلف را در سبد سهام خود جای دهید. مزیت اصلی تنوع در انتخاب سهام این است که در صورت کاهش ارزش یک سهم سرمایه شما به کلی از دست نخواهد رفت. تنوع سهام، سرمایه شما را در برابر خطرات احتمالی حفظ می‌کند. به یاد داشته باشید که «مرد عاقل هیچ‌گاه همه تخم‌مرغ‌هایش را در یک سبد قرار نمی‌دهد».
7- مشاهده روند‌ها در بازار سهام: افزایش‌ها و کاهش‌ها در قیمت سهام در گذشته سیگنال‌های مناسبی را در انتخاب و خرید سهام مناسب به شما می‌دهد و کار‌شناسان بازار‌های مالی همواره از این روند‌ها در جهت دستیابی به تحلیل‌های مناسب استفاده می‌کنند بنابر‌این رصد مستمر بازار جزو کارهای روزمره یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای در بازار سهام است. 
8- نگهداری بلند‌مدت سهام: نگهداری سهام در بلند‌مدت همواره مفید و سودمند است بنابراین یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای همواره بخشی از سهام خود را در یک بازه بلند‌مدت پنج تا 10‌ساله حفظ می‌کند. براین اساس برای خود یک استراتژی تعریف و بخشی از سهام خود را در بلند‌مدت حفظ کنید. 
9- مشورت مشاوران مالی معتبر: هیچ سرمایه‌گذار یا کارآفرینی بدون داشتن یک پشتوانه مشورتی که حاصل یک کار تیمی و اصولی باشد موفق نخواهد شد. داشتن یک مشاور مالی معتبر به شما کمک می‌کند همواره افق دید مناسب‌تری را نسبت به شرایط بازار به دست آورید. در واقع بسیاری از سرمایه‌گذاران مبتدی در بازار سهام همواره فکر می‌کنند تجربه و دانش کافی را برای تجزیه و تحلیل بازار دارند و همین امر سبب می‌شود بیشتر تحت‌تاثیر فضای روانی بازار معادلات خود را به پیش ببرند. بنابراین اگر در ازای گرفتن مشاوره مبلغی را به‌عنوان حق مشاوره پرداخت کردید نگران نباشید چون در نهایت وقتی با دید بهتری وارد بازار شوید سود بیشتری نیز نصیبتان خواهد شد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: فرصت امروز
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com