0  |  0

سهم نیم درصدی شرکت‌های دانش بنیان از تولید ناخالص داخلی

سهم نیم درصدی شرکت‌های دانش بنیان از تولید ناخالص داخلی

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر این که سهم کنونی شرکت‌های دانش بنیان از تولید ناخالص داخلی نیم درصد است، گفت: بر اساس قانون باید نیم درصد از بودجه عمومی سالیانه کشور به صندوق اختصاص یابد که تاکنون این امر محقق نشده است. دکتر بهزاد سلطانی در یکصد و چهل و چهارمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) با اشاره گزارش عملکرد این صندوق در راستای اجرای قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان افزود: بر اساس سیاست‌های کلی علم و فناوری در افق 1404سهم تعیین شده تولید ناخالص داخلی از فناوری و اقتصاد دانش بنیان 50 درصد تعیین شده است و این در حالی است که سهم کنونی شرکت‌های دانش بنیان از تولید ناخالص داخلی نیم درصد است.
وی با تاکید بر این که برداشت ما از این قانون سهم 10 درصدی GDP از فناوری‌های پیشرفته و 40 درصدی برای سایر فناوری‌ها است، ادامه داد: هدف 10 درصد برای در این زمینه عدد بالایی نیست؛ ولی رسیدن به این عدد برای کشور دشوار است.
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی بهره برداری در صنعت را از طریق دو مسیر میسر دانست و گفت: یا با ایجاد شرکت‌های بیوتکنولوژی موادی را تولید کنیم که چند 10 میلیون دلار ارزش داشته باشد و یا در صنایع با فناوری پایین، فناوری های پیشرفته تزریق شود که ما برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان باید از هر دو مسیر حرکت کنیم.
سلطانی با اشاره به فعالیت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر این که این صندوق دارای ماهیت اقتصادی- توسعه ای است، خاطر نشان کرد: تاسیس این صندوق در سال 89 با سرمایه اولیه 3 هزار میلیارد تومان و لزوم تخصیص نیم درصد از بودجه عمومی سالیانه کشور به صندوق به تصویب رسید که در حال حاضر با حمایت دولت هزار و 100 میلیارد به این صندوق اختصاص داده و تاکنون ریالی از نیم درصد بودجه عمومی به این صندوق واریز نشده است.
وی ارائه خدمات تامین مالی به شرکت‌های دانش بنیان خصوصی یا تعاونی، توانمند سازی شرکت‌های دانش بنیان خصوصی با تعاونی، مشارکت و سرمایه گذاری خطر پذیر در شرکت های دانش بنیان و هدایت سرمایه های ملی و بین المللی به سمت توسعه فناوری را از ماموریت‌های این صندوق نام برد و یادآور شد: محدوده حمایت‌های صندوق شامل شرکت های تولید کننده کالاها و خدمات دانش بنیان، شرکت های نوپا و شرکت های صنعتی دارای فعالیت دانش بنیان است.
آخرین آمارهای مربوط به شرکت‌های دانش بنیان
سلطانی با ارائه آخرین آمارهای مربوط به شرکت های دانش بنیان، با بیان این که تاکنون 2 هزار و 558 شرکت دانش بنیان ایحاد شده است، اضافه کرد: از این تعداد هزار و 562 شرکت (61 درصد) نوپا، 800 شرکت تولیدی (21 درصد) و 195 شرکت صنعتی دارای فعالیت دانش بنیان (8 درصد) است.
وی با بیان این که از 2 هزار و 558 شرکت، 2 هزار و 324 طرح (91 درصد شرکت‌ها) به این صندوق طرح ارائه کردند، و 234 شرکت به این صندوق طرح ارائه نداده اند، ادامه داد: از کل 2 هزار و 324 طرح ارائه شده به صندوق 522 طرح در درست ارزیابی است و در مقابل هزار و 802 طرح یعنی 78 درصد طرح ها تعیین تکلیف شده اند.
به گفته سلطانی از هزار و 802 طرح تعیین تکلیف شده، هزار و 188 طرح مصوب (66 درصد طرح‌ها) و 614 طرح (34 درصد) به دلیل انصراف و یا اصلاح طرح، رد شده است.
اعتبارات اختصاص داده شده به طرح های مصوب
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر این که به هزار و 188طرح مصوب اعطای مبلغ 731 میلیارد تومان مصوب شده است، افزود: از آنجایی که تسهیلات این صندوق در چندین مرحله پرداخت می شود از این رو تاکنون 250 میلیارد تومان به شرکت های متقاضی پرداخت شده است.
وی اضافه کرد: علاوه بر آن اعطای 200 میلیارد تومان برای تامین دفاتر کاری، 100 میلیارد تومان برای تامین ضمانت نامه ها و 35 میلیارد تومان برای صندوق های پژوهش و فناوری مصوب شده است.
سلطانی اظهار کرد: 499 طرح تقاضای دریافت تسهیلات وام به مبلغ 968 میلیارد تومان و 23 طرح تقاضای مشارکت و سرمایه گذاری به مبلغ 100 میلیارد تومان را ارائه کرده اند.
وی تاکید کرد: با فرض تصویب نیمی از طرح ها تا پایان سال 95 ، مبلغ 2 هزار میلیارد تومان مصوب خواهد شد و از سوی دیگر کل منابع در اختیار صندوق تا پایان سال جاری که شامل اعتبار باقی مانده، اعتبار تخصیص یافته در سال 95، سود سپرده و برگشتی طرح ها می‌شود، در مجموع هزار و 483 میلیارد تومان خواهد بود.
تسهیلات اعطا شده به حوزه های مختلف فناوری
سلطانی بیشترین حجم تسهیلات مصوب صندوق را مربوط به تسهیلات قرض الحسنه به لحاظ تعداد و بیشترین مبلغ را مربوط به تولید صنعتی دانست و یادآور شد: حوزه دریافت کننده بیشترین میزان تسهیلات صندوق حوزه فناوری زیستی با 181 طرح به مبلغ هزار و 743 میلیارد ریال است که حمایت بی سابقه از فناوری زیستی بعد از انقلاب محسوب می شود.
وی سهم حوزه سلامت از کل تسهیلات صندوق برای شرکت های دانش بنیان را 23 درصد ذکر کرد و ادامه داد: سهم تسهیلات صندوق برای 195 طرح صنایع ICT برای دو حوزه »«الکترونیک و کنترل» و «فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزار کامپیوتری» 25 درصد دانست و گفت: در حوزه محصولات پیشرفته سایر بخش ها مبلغ هزار و 511 میلیارد ریال به 177 طرح اعطا شده است.
این مقام مسئول با اشاره به توزیع جغرافیایی طرح ها توضیح داد: بر اساس بررسی های انجام شده 3 استان بیش از 50 طرح، 17 استان کمتر از 50 طرح و بیشتر از 10 طرح و 11 استان کمتر از 10 طرح به صندوق ارائه کرده‌اند.
وضعیت پیشرفت طرح های حمایت شده از سوی صندوق
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر این که 175 طرح در مرحله خاتمه فنی قرار دارند، نمونه‌ای از این طرح‌ها را شامل موارد ذیل دانست:

سهم نیم درصدی شرکت‌های دانش بنیان از تولید ناخالص داخلیتامین دفاتر کاری برای شرکت های دانش بنیان
سلطانی راه اندازی مجتمع های فناوری را در راستای ایجاد فرهنگ معماری در سطح استان‌ها دانست و گفت: بر این اساس تاکنون 4 ساختمان برای این منظور خریداری شده است که ساختمان‌هایی در جوار دانشگاه های صنعتی شریف و تربیت مدرس به شرکت های دانش بنیان واگذار شده است.
وی از تصویب راه اندازی 7 مجتمع فناوری دیگر در کشور خبر داد و اظهار کرد: درخواست راه اندازی 4 مجتمع در دست بررسی است.
رییس صندوق نوآوری وشکوفایی، این صندوق را نهاد رگولاتوری برای صندوق های پژوهش و فناوری توصیف کرد و ادامه داد: تاکنون مجوز فعالیت برای 7 صندوق پژوهش و فناوری جدید صادر شده است و بررسی 25 درخواست تاسیس این نوع صندوق ها در حال انجام است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایسنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com