0  |  0

دوازدهمین «دانش‌بنیان» منتشر شد

دوازدهمین «دانش‌بنیان» منتشر شد

ماهنامه علمی آموزشی، خبری و تحلیلی «دانش‌ بنیان»، در شماره آذرماه در گزارشی به بیان قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان پرداخته و همچنین نگاهی بر فناوری های روز و استفاده از آنها داشته است.
تیشه بر بیستون بزنید
آغازگر این شماره از دانش‌بنیان، یادداشتی است از پرویز کرمی، دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی که در این مطلب به اهمیت داشتن اراده در کارآفرینی و اجرایی سازی اقتصاد دانش بنیان پرداخته است. وی در بخشی از یادداشت خود اشاره داشته "بر سر راه کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان هم کلی کوه و دره و رودخانه قرار دارد که اولا باید بشناسیمشان، ثانیا باید ببینیم چطور می شود با کمترین هزینه، در سریعترین زمان و با خلاقانه ترین شکل بر آ نها غلبه یابیم."
بازخوانی پرونده پارک های علم و فناوری ایران
پارکهاي فناوري نهادهايي موفق و موثر در فرايند توسعه فناوري در دنيا بودهاند. در ايران نيز دستاوردهاي موجود به خوبي بيانگر ظرفيت هاي بزرگ پارکهاي فناوري است که البته تحت تاثير پارهاي از عوامل داخلي و بيروني هنوز به طور کامل در مسير توسعه اقتصاد دانش بنيان مورد بهرهبرداري قرار نگرفته است. گزارش بازخواني آسيب شناسانه فعاليت پارکهاي فناوري در ايران در این شماره از دانش بنیان که آغازگر مروری بر تجربه جهانی این پارک ها است می تواند مسير روشنی را براي بازبيني ساختارها و سيستم هاي موجود بگشايد.
قانون حمایتی داریم اما اجرا نه
چه حمايت هايي از شرکت هاي دانش بنيان صورت مي گيرد؟ اين پرسشي است که علاقه مندان به اين حوزه و آنها که در پي دانش بنيان شدن شرکتهايشان هستند اغلب با آن مواجه ميشوند. پاسخ این پرسش به طور کامل در گزارشی در دوازدهمین شماره از مجله دانش بنیان آمده است همچنین حمايتهايي که نهادهاي دولتي از شرکت هاي دانش بنيان به عمل ميآ ورند، موضوعي است که در گفت وگو با سه شرکت دانش بنيان در این گزارش به بحث گذاشته شده است.
حمایت از تولید داخل مبنای اقتصاد مقاومتی است
در این شماره از ماهنامه دانش بنیان همچون ماه های گذشته اهمیت حمایت از تولید داخل این باز از نگاه چند تن از مسئولان کشور مورد توجه قرار گرفته است و میزبان صحبت مسئولانی چون معاون وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، رئيس سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران و رئيس مرکز توسعه فناوري اطلاعات و رسانههاي ديجيتال شده است.
چگونه معادن ایران را دانش بنیان کنیم
رئيس خانه معدن ايران در گفت وگو با دوازدهمین شماره دانش بنيان شرح مي دهد که شرکت هاي متکي به علم و فناوري سالهاست در بخش معدن شکل گرفته اند و ميتوان با توسعه اين شرکتها در بخش عناصر خاکي و استحصال انواع مواد معدني کمياب، مقام کشور را در باشگاه توليد کنندگان عناصر نادر خاکي ارتقا داد. وی بر اين باور است که با ايجاد زيرساختهاي مناسب براي اقتصاد مقاومتي مي توان اميدوار بود صادرات مواد معدني و فرآورده هاي آن افزايش يابد و کشور از محل اين صادرات بتواند در بازارهاي جهاني به رقابت بپردازد.
ویژگی ها و کارکردهای صنایع فرهنگی
«صنایع فرهنگی گونه ای از صنعت است که به خلق ایده، تولید و توزیع محصولات و خدماتی می پردازد که ماهیت فرهنگی دارند
و مخاطب آ نها جنبه ها و ابعاد فرهنگی فرد و جامعه است.» با این مقدمه دانش بنیان این ماه در گزارشی به ویژگی ها و کارکردهای صنایع فرهنگی به عنوان پشتوانه امنیت و اقتدار ملی پرداخته است.
راز پنجاه سالگی یک برند
این شماره از ماهنامه دانش‌بنیان نیز به رسم شماره‌های پیشین، فعالان اقتصادی و کارآفرینان موفق را مورد توجه قرار داده و در گفت وگوهایی جذاب و خواندنی به بایدها و نبایدهای کارآفرینی، فراز و نشیب‌ها و فوت و فن‌های موفقیت در عرصه کسب و کار از زبان این کارآفرینان پرداخته است. گفتگو با مدیر عامل برند فیلور و گفتگو با رییس هیئت مدیره صنایع غذایی مادر را در این شماره می خوانید.
بدون عصای سفید دنیا را کشف کنید
نگاه به فناوری های روز دنیا بخش دیگر ماهنامه دانش بنیان است که در این شماره نیز فناوری های متنوعی بیان شده است که یکی از آنها فناوری که به نابینایان کمک می کند تا دنیای واقعی را لمس کنند. دکتر چيکو آساکاوا، مخترع و پژوهشگر آيبيام در ژاپن که در چهارده سالگي نابينا شده، با طراحي يک اپليکيشن جديد به نابينايان اين امکان را ميدهد تا مستقلتر از هميشه زندگي کنند که در این شماره از ماهنامه دانش بنیان می توانید با این فناوری آشنا شوید.
گفتگو با بنیانگذاران استارت آپ هدهد، گفتگو با مریم دیانتی تولید کننده برند آپامه از جمله گفتگوهای بخش رویداد کارآفرینی ماهنامه دانش بنیان در شماره دوازدهم است.
در دوازدهمین شماره ماهنامه دانش‌بنیان مطالب متنوعی در قالب گزارش، یادداشت، خبر و محتوای آموزشی منتشر شده است که هریک می‌توانند درهای جدیدی را از دنیای کسب و کار، نوآوری، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان به روی مخاطبان و علاقمندان بگشایند.
این شماره که در 132 صفحه منتشر شده است همچون شماره‌های پیشین دارای نسخه همراه و با قابلیت واقعیت افزوده و کد Qr است و مخاطبان می‌توانند در دستگاه‌های هوشمند خود به دیدن فیلمها و به مطالعه مقالات آن بپردازند.
دوازدهمین شماره ماهنامه «دانش بنیان» ویژه آذر ماه ۱۳۹۵، به صاحب امتیازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیرمسئولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی در دسترس علاقه مندان گرفته است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com