0  |  4

مهم ترین معیارهای سرمایه گذاران برای ارزیابی استارتاپ ها

مهم ترین معیارهای سرمایه گذاران برای ارزیابی استارتاپ ها

وقتی می‌خواهید استارتاپ خود را رشد دهید و به دنبال بودجه می‌گردید، معمولا سوالاتی برای‌تان پیش می‌آید. در این مطلب به شما می‌گوییم که سرمایه گذاران هنگام بررسی ایده‌های شما به دنبال چه چیز‌هایی می‌گردند.
زمانی که روی ایده‌ها‌ی اولیه‌ سرمایه گذاری می‌کنید، مهمترین معیار شما برای استارتاپ‌های اینترنتی چیست؟(مت سیلورمن)
به طور کلی در این مورد سوالات زیر ممکن است پیش بیاید:
•آیا محصول برای تحویل دادن باید ارسال شود؟
•آیا کاربران یا مشتریانی وجود دارند؟
•آن‌ها چه تجربه‌هایی دارند؟ آیا فعال سازی محصول یا سرویس یا برنامه‌ی کاربردی یا تعامل با آن راحت است؟
•چند نفر از کاربران یا مشتریان فعال هستند و دوباره بازخواهند گشت؟
•آیا مطمئن هستید که این کسب و کار، سرمایه‌گذاران یا کارفرمایان پایین‌دست خواهد داشت؟
البته اینکه چه حسی نسبت به موسس استارتاپ داشته باشید هم مهم است. در هر صورت شما قرار است سال‌ها با این شخص کار کنید.
در مورد رکود بازار سرمایه‌گذاری و ارزیابی استارتاپ‌هایی که روی زمین مانده‌اند بحث های زیادی وجود دارد. توصیه‌ی شما به استارتاپ‌هایی که به دنبال بودجه برای سال آینده هستند چیست؟ (رایان هوور)
به طور خلاصه باید بگویم که:
•سعی کنید در همان ابتدا سرمایه‌گذارتان را پیدا کنید.
•این انتظار را داشته باشید که کارتان مدت زیادی طول بکشد(در تمام مراحل، به خصوص در مراحل بعدی).
•هنگام قیمت گذاری وهمینطور زمانی که به دنبال سرمایه گذار هستید روی قیمت مورد نظرتان پافشاری کنید. با این حال انعطاف‌پذیر هم باشید. خیلی وقت‌ها مجبور می شوید به قیمت پایین‌تر رضایت بدهید.
آیا در کسب و کارهای‌تان یا کسب و کارهایی که روی آن‌ها سرمایه گذاری کردید، لحظه‌ی سرنوشت ساز خاصی وجود داشته که منجر به رشد ناگهانی آن‌ها شود؟ (لوکاس فیتل)
بله، اکثر کسب و کارها خود به خود و ناگهانی توسعه نیافته‌اند. مثلا PayPal باید فهرست‌های eBay را کشف می‌کرد. Yelp باید مدل خود را به طور کامل از ایمیل به SEO و جامعه(نه دوستان) تغییر میداد. LinkedIn به یک آپلودکننده‌ی outlook و یادآوری‌هایی برای ارسال دعوتنامه، و بعدها به سئو، و در نهایت به تعیین نحوه‌ی منتقل کردن ارزش پیشنهادی اصلی نیاز داشت. من وقتی به آنها ملحق شدم مشخص نبود که چطور باید به شیوه‌ای مقرون به ‌صرفه به مشتریان یا موسسه‌های کوچک و متوسط دست پیدا کنیم.


شما برای پیش‌بینی‌های هزینه چقدر ارزش قائل هستید؟ (جفری داکت)
من در مراحل اولیه بیشتر مراقب هزینه‌ها بودم نه درآمدها. چون درآمد کم و اغلب غیرقابل‌ پیش بینی است، در حالی که هزینه‌ها نشان می‌دهند که چطور باید برای ساخت کسب و کار خود برنامه‌ریزی کنید. من بیشتر کیفیت ایده‌ها و قابلیت‌های تیم را ارزیابی می‌کنم.
در زمان ارزیابی یک سرمایه‌گذاری، چه معیارهایی را در نظر می‌گیرید؟ (آلکس کوک)
چیزی که ما به دنبالش هستیم،وجود روش‌هایی برای پیش بینی میزان وابستگی مشتریان و کاربران به محصول است.
به نظر شما بهترین روش برای ارزیابی استارتاپی که هیچ درآمدی نخواهد داشت چیست؟ (گوتیه مایر)
ارزیابی استارتاپ‌هایی که در مراحل اولیه قرار دارند واقعا سخت است، به خصوص آن‌هایی که کاربرد محدودی داشته و هیچ درآمدی ندارند. من ده سال است این کار را انجام می‌دهم ولی هنوز نمی‌دانم کدام استارتاپ‌ موفق می‌شود و کدام شکست ‌می‌خورد. ما در این مورد بیشتر با حدس و گمان کار می‌کنیم.
در استارتاپ‌هایی که کمتر از یک سال عمر دارند، روی چه چیزی باید تمرکز کرد: رشد یا سود؟ (تیفو)
ابتدا بر کاربرد/ فعالسازی تمرکز کنید. پس از آن روی رشد تمرکز کنید. رشد معمولا در آغاز کار بسیار مهم است.
امروزه کدام برای کارآفرینان مهم‌تر است: داشتن رویاهای بزرگ یا رویاهای دست‌یافتنی؟ (دانیل میرولی)
شما برای رسیدن به هدف‌های بزرگ باید گام‌های کوچک بردارید. مهم‌ترین چیزی که باید به یاد داشته باشید این است که محصولات معمولا توسط یک کاربر تجربه می‌شوند. بنابراین اگر نمیتوانید تجربه‌ای جادویی برای کسی ایجاد کنید، بر هیچ چیز دیگر تمرکز نکنید و فقط سعی کنید آن شخص را خوشحال نموده و برای خود حفظ کنید.
به نظر می‌رسد اکثر سرمایه‌گذاران فقط بر رشد و معیارها تمرکز میکنند، ولی تمام چیزهای بزرگ به سرعت رشد نمیکنند. شما به کارآفرینانی که محصولاتی میسازند که به تکنولوژی بیشتری برای ساخت نیاز دارند، چه می‌گویید؟ (جاش المان)
هر کار جالبی به زمان احتیاج دارد. بنابراین از دنیایی که می‌خواهید بسازید یک چشم‌انداز تهیه کنید و نحوه‌ی ساخت آن را مشخص نمایید. افرادی را که به چشم‌انداز شما اعتقاد دارند بیابید و دور خودتان جمع کنید. به اندازه کافی پول جمع کنید. سعی نکنید خیلی سریع رشد کنید. ولی ابتدا مشخص کنید که هدف‌تان چیست، چرا این کار را انجام می‌دهید، و در نهایت چه چیزی می‌خواهید بسازید.
برگرفته از سایت medium

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com