0  |  1

چک لیستی از فرایند «توزیع» در آمیخته بازاریابی

چک لیستی از فرایند «توزیع» در آمیخته بازاریابی

در بخش «توزیع» از «آمیخته بازاریابی» این سوال را مطرح می‌کنیم: «چگونه محصول را به‌دست مشتری برسانیم؟» استراتژی‌های توزیع در تشخیص اینکه چه کانالی مناسب‌ترین کانال برای توزیع محصول‌مان هست، به ما کمک می‌کند. «چگونه یک محصول می‌تواند برای کاربر نهایی قابل دسترس باشد؟» این سوالی است که برای پاسخ به آن باید استراتژی‌های مناسبی داشته باشیم.

انواع کانال‌های توزیع:

۱.توزیع مستقیم:

در این روش، کارخانه به‌طور مستقیم محصول را به‌دست مصرف‌کننده می‌رساند. در واقع همه کانال‌های توزیع متعلق به خود همان کسب و کار است یا از طریق مکان‌های خرده‌فروشی خاصی محصول را می‌فروشد. فروش اینترنتی و ملاقات‌های فرد به فرد با مصرف کنندگان از دیگر راه‌های فروش مستقیم محصولات هستند.

۲.توزیع غیر‌مستقیم:

در این روش، شرکت برای فروش محصول به مصرف‌کننده از واسطه‌ها کمک می‌گیرد. شرکت احتمالا محصولش را به عمده فروشانی که بیشتر توزیع محصول را در بازار خرده‌فروشان انجام می‌دهند، می‌فروشد. البته در این روش ممکن است قیمت محصول افزایش یابد چون هر واسطه به نوبه خود درصدی از سود فروش محصول را دریافت می‌کند.

۳.توزیع دوگانه:

در این روش توزیع، شرکت احتمالا آمیخته‌ای از فروش مستقیم و غیر‌مستقیم را به‌کار می‌گیرد. محصول می‌تواند به‌صورت مستقیم به مصرف‌کننده فروخته شود یا از طریق واسطه‌‌ها به فروش برسد.

۴.کانال‌های معکوس:

این اصطلاح جریان برگشتی کالاهای مصرف شده را توصیف می‌کند و شامل بازیافت این کالاها به‌عنوان مواد خام از سوی مصرف‌کننده است. اغلب کانال‌های توزیع غیرسنتی این اجازه را به مصرف‌کننده می‌دهند تا محصول را برای تولید کننده ارسال کنند. جریان معکوس همان چیزی است که این شیوه توزیع را از دیگر شیوه‌های توزیع متمایز می‌کند. در واقع مصرف کننده پردازش مجدد محصول را انجام می‌دهد و از این طریق درآمدزایی می‌کند. موقعیت‌هایی که از کانال‌های معکوس بازاریابی استفاده می‌شود، عبارتند از: استفاده مجدد از ظروف ذخیره‌سازی صنعتی مثل بشکه، جعبه و پالت،‌ کامپیوترها و اجزای آن‌، ‌بازیافت کاغذ و آلومینیوم و پلاستیک

فرایند توزیع در بازاریابی

انواع واسطه‌ها:

۱. نمایندگی‌های فروش:

نمایندگی‌ها نهادهایی مستقل هستند که تولید‌کنندگان را در معرض دید کاربران قرار می‌دهند. نمایندگی‌ها معمولا از طریق کمسیون‌ها و دریافت هزینه بابت خدماتی که ارایه می‌کنند، درآمد‌زایی می‌کنند.

۲. عمده فروشان:

عمده فروشان نیز نهادهای مستقلی هستند. آنها عملا کالا‌ها را از تولیدکننده در حجم زیاد خریداری می‌کنند و آن را در انبار ذخیره می‌کنند. عمده فروشان به ندرت محصول را به طور مستقیم به کاربر می‌فروشند. مشتریان آنها معمولا واسطه‌‌های دیگر از جمله خرده فروشان هستند.

۳.توزیع‌کنندگان:

توزیع کنندگان مشابه عمده فروشان عمل می‌کنند ولی در یک مورد متفاوت هستند. عمده فروشان احتمالا دامنه متنوعی از برندهای رقیب و انواع محصولات را ارایه می‌کنند درحالی‌که توزیع‌کنندگان محصولاتی با یک نام تجاری یا تنها محصولات یک شرکت خاص را ارایه می‌کنند.

۴. خرده‌فروشان:

عمده فروشان و توزیع کنندگان محصولات را به ازای دریافت سود به خرده‌فروشان می‌فروشند. بعد از آن خرده فروشان کالاها را انبار می‌کنند تا در فرصتی مناسب با دریافت درصدی سود به مصرف کننده نهایی بفروشند.

اگر به مبحث «آمیخته بازاریابی، marketing mix» علاقمندید،‌ مطالعه مطالب زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

چرا توجه به آمیخته بازاریابی در کسب و کار مهم است؟

آشنایی با «سطوح سه گانه محصول» در آمیخته بازاریابی

آمیخته بازاریابی «4P» چیست؟

معرفی عناصر آمیخته بازاریابی «4P» 

مروری بر آمیخته بازاریابی «4P» به زبان ساده 

تفاوت «آمیخته بازاریابی» در محصول و خدمت چیست؟

مترجم: نازنین توکلی (کارشناس ارشد مدیریت صنعتی)

برگرفته از سایت CLEVERISM.COM

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com