0  |  6

تغییر قواعد و الگوها در بازی کارآفرینی

تغییر قواعد و الگوها در بازی کارآفرینی

دنیای كارآفرينی امروزي مملو از نیروها و موضوعات جديدی است که بازي کارآفرینی را به طور كلي تغيير مي‌دهند. در اين مطلب، مواردي كه كارآفرينان امروزي بايد به آنها توجه کنند را با هم مرور مي‌كنيم. 

1 . افزایش تعداد بنيانگذاران بسیار بيشتر از طراحان و توسعه‌دهندگان .

اين روزها چون تعداد بنيانگذاران و موسسان شرکت ها خيلي زياد شده است بنيانگذار بودن ديگر ارزش چنداني ندارد. در حال حاضر كمبود توسعه‌دهنده و طراح وجود ندارد، بلكه تعداد بنيانگذارها زياد شده و خيلي از آنها اضافي هستند. در سال‌هاي اخير، موانع ورود به عرصه‌ي كارآفريني كاهش يافته، استعدادها افزايش يافته، و مهارت فني هم در همه جا وجود دارد. همه‌ي اينها باعث شده تعداد بنيانگذاران پرشور و داراي انگيزه افزايش يابد.

يكي از اثرات مثبت اين روند اين است كه خيلي از خانم‌ها و اقليت‌ها كسب و كارهايي را تشكيل مي‌دهند و بانفوذ هستند. مشكل اينجاست كه هر چه تعداد بنيانگذاران اين عرصه افزايش مي‌يابد احتمال موفقيت كسب و كارشان كاهش مي‌يابد.

2 .  كاهش تعداد نوآوران و کارآفرینان برافکن .

زماني بود كه كارآفرينان مخرب/برافکن(کسانیکه مبتنی بر خلاقیت و نوآوری تغییر دهنده الگوها و قواعد کسب و کارها و صنایع موجود هستند) از محبوبيت زيادي برخوردار بود. آنها استارتاپي ايجاد مي‌كردند كه وضعيت موجود را تغيير ميداد، سنت‌ها را بر مي‌چيد، و الگوها را در هم مي‌شكست. امروزه تقريبا ماهيت فني هر صنعتي متحول شده است. تكنولوژي، صنعت‌ها را دچار تغییر و تحولات زیادی کرده است. شما اگر مي‌خواهيد واقعا کارآفرین برافکن باشيد بايد در يك سطح سيستماتيك اين كار را انجام دهيد، نه در سطح فني و تكنولوژيك.

3 . ديگر چيزي به عنوان شركت صاحب تكنولوژي وجود ندارد.

فرهنگ صنعتي ما آنقدر با تكنولوژي اشباع شده كه ديگر كسي يك شركت صاحب تكنولوژي راه‌اندازي نمي‌كند. زندگي مدرن به تكنولوژي نياز دارد، و يك استارتاپ موفق بر حسب ضرورت بايد يك شركت صاحب تكنولوژي باشد.

4 . هك رشد، فقط يك ايده‌ي خوب نيست، بلكه تنها ايده‌ي ممكن است.

هك رشد قبلا به عنوان يك شعار مورد استفاده قرار مي‌گرفت، ولي اكنون به ناچار يك تكنيك بازاريابي محسوب می شود.

( لازم به ذکر است که هک رشد یک تکنیک بازاریابی است برای گسترش تکنولوژی شرکت‌های نوپا با استفاده از تفکرتحلیلی و سنجه‌های اجتماعی برای فروش محصولات و به دست آوردن سود بهتر. هک رشد می‌تواند به عنوان بخشی از اکوسیستم بازاریابی آنلاین دیده شود. در خیلی از اوقات هکر رشد از SEO، تحلیل سایت‌ها، بازاریابی محتوا و تست‌های A/B استفاده می‌کنند.)

استارتاپ‌های امروزی به جز نوآوري، خلاقيت، تاكتيك‌هاي فشار، و تاكتيك‌هاي محصول، ديگر هيچ راهي براي بازاريابي ندارند. در هر استارتاپي، بازارياب‌ها از اعداد و فرايند و داده‌ها استفاده مي‌كنند. شما بدون دانستن نحوه‌ي انتخاب شاخص‌هاي عملكرد كليدي، تحليل قيف تبديل، و انجام تست جداسازي، و ارزيابي ضريب ويروسي خود، نمي‌توانيد تكنيك هك رشد را با موفقيت انجام دهيد.

5 . برند شخصي شما مهم است.

حتما شنيده‌ايد كه برخي مي‌گويند: من در شركت‌ها سرمايه‌گذاري نمي‌كنم، بلكه روي افراد سرمايه‌گذاري مي‌كنم. اين جمله با اين‌كه كليشه‌اي است اما حقيقت دارد. بنيانگذارها افراد مهمي هستند، و اينجاست كه برند شخصي شما نقش مهمي در موفقيت استارتاپ‌تان ايفا مي‌كند. اگر يك سرمايه‌گذار، شما را نشناسد به شما احترام نمي‌گذارد و به تلاش شما هم هيچ اعتباري قائل نيست. شما بايد يك برند شخصي ايجاد كنيد كه مورداحترام باشد و اعتماد مردم را جلب كند.

6 . نحوه‌ي سرمايه‌گذاري تغيير كرده است.

ديگر دوران استارتاپ‌هايي كه به دنبال سرمايه‌گذاري‌هاي بزرگ بودند تمام شده است. مطمئنا هر استارتاپي دوست دارد سرمايه‌گذارهاي ثروتمند، گروه‌هاي فرشته‌خو، و سرمايه‌گذاري خطرپذير داشته باشد. ولي تامين ايمني اين سرمايه‌گذاري خيلي سخت است، به خصوص در استارتاپ‌هايي كه هميشه رقيب دارند.

استفاده از سرمايه‌گذاري سنتي سخت است، ولي در عوض توسط جمعيت انبوه و مردمي تامين مي‌شود و مستلزم خلاقيت، قابليت بازاريابي، و تلاش زياد براي به دست آوردن پول است و ديگر توجه نمي‌كنيد كه اين پول از كجا به دست مي‌آيد.

نتيجه‌گيري

محيط استارتاپ تغيير كرده، ولي جهان استارتاپ با توجه به ماهيتي كه دارد، بدون تغيير به مسير خود ادامه مي‌دهد. موفقيت شما به عنوان يك بنيانگذار استارتاپ، به انعطاف‌پذيري‌تان بستگي دارد. اين مواردي كه شكل كارآفريني را تغيير مي‌دهند، فرصتي براي شما هستند تا بتوانيد خودتان را نشان دهيد.

به نظرتان ديگر چه چيزهايي مي‌توانند بازي كارآفريني را تغيير دهند؟

 

برگرفته از سايت inc.com

 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com