1  |  11

وقتی ورزشکاران حرفه‌ای، کارآفرینان ورزشی می‌شوند

وقتی ورزشکاران حرفه‌ای، کارآفرینان ورزشی می‌شوند

«گابریل ماسفورل»، شناگر حرفه‌ای سابق و بازرگان موفق، در مورد ویژگی‌هایی که هر کارآفرینی باید داشته باشد، توضیح می‌دهد.

امروزه در بسیاری از جوامع پرسیدن این سوال که «شما می‌خواهید درس بخوانید یا کار کنید؟» کمتر رایج است. آنچه اکنون مورد توجه قرار می‌گیرد پاسخ این سوال است: «آیا برای خودتان کار می‌کنید؟ (کارآفرین هستید؟)». هر صنعتی، برای رشد کردن نیاز به کارآفرینانی هوشیار، زیرک، مجهز به دانش روز، ایده‌های نو و راهکار‌های جایگزین برای انجام فرایندهای کسب‌وکار دارد. این کارآفرینان هستند که می‌توانند عادت‌های معمول جامعه را تغییر دهند و از این طریق مزیت ایجاد کنند. ورزش، صنعتی بزرگ برای کارآفرینان است و نمونه‌های برجسته‌ای از کارآفرینی را نیز در خود دارد؛ اما نه هر کارآفرین یک تاجر خوب است و نه هر تاجری یک کارآفرین خوب محسوب می‌شود.

گابریل ماسفورل مردی است که تاکنون چندین بار مسیر زندگی‌اش را تغییر داده است. او در دوران کودکی و نوجوانی به ورزش شنا پرداخت و در رقابت‌های شنای مسافتی در سطح بالایی قرار داشت، سپس عضو تیم ملی شد و درنهایت سه سال در باشگاه «بلوم» در بارسلونا، بورس تحصیلی ورزشی را پشت‌سر گذاشت.

ماسفورل در سنین جوانی به دلایل شخصی خود را بازنشسته کرد و همین عامل موجب ورودش به دنیای کسب‌وکار شد. او با ایجاد شرکت‌های ارایه دهنده خدمات مشاوره ورزشی و آژانس ورزش و سرگرمی به کارش ادامه داد. همچنین شریک بنیان‌گذار و عضو کمیته اجرایی بنیاد ورزش و فرهنگ بود.

گابریل بعضی از مهم‌ترین ویژگی‌های کارآفرینان را «همت بلند، تمایل به پیشرفت، کنجکاوی، قوی بودن، تخیل، توانایی پیش‌بینی آنچه دیگران نمی‌بینند و ریسک‌پذیری» می‌داند که هر کارآفرینی را به سمت موفقیت هدایت می‌کند.

کارآفرینان ورزشی

وی با اشاره به سه تن از ورزشکاران مشهور بین‌المللی که روحیه کارآفرینی را در خود ایجاد کرده و الگوی او برای کارآفرینی بودند، می‌گوید:

1.«یوهان کریوف»: او برای من مثل یک چشم‌انداز بود. دنیای فوتبال را به شیوه‌ای متفاوت درک کرد و نه‌تنها به خود بازی، بلکه به روابط تجاری و شیوه‌های حرفه‌ای آن نیز توجه کرد. آنچه او 30 سال پیش انجام داد، در طول زمان به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفت. بسیاری از تیم‌هایی که در حال حاضر پیروز می‌شوند، آن‌هایی هستند که به‌نوعی در پارامترها و شاخص‌های یوهان کریوف امتیاز خوبی کسب کرده‌اند.

2.«مارک مک کورمک»، بنیان‌گذار نمایندگی‌های بزرگ ورزشی در جهان، نمونه خوبی از یک کارآفرین ورزشی موفق است.

۳. سومین مورد، «جان نیوباور» است که لیگ فوتبال آمریکا (NFL) را به قوی‌ترین لیگ در جهان تبدیل کرد. بودجه این لیگ به تنهایی بیشتر از مجموع بودجه لیگ هاکی روی یخ، بودجه لیگ برتر بیسبال و... است.

ماسفورل معتقد است که نیاز به بودجه برای توسعه پروژه، گام بعدی است. ارائه طرح کسب و کار برای سرمایه‌گذاران احتمالی که به عنوان شتاب‌دهنده شناخته می‌شوند، باید برنامه‌ریزی‌شده و منطقی باشد. کارآفرینان باید پروژه‌‌ای خوب، تجزیه و تحلیلی قوی، طراحی مناسب و تیم یکپارچه‌ای داشته باشند. شما می‌توانید پروژه‌ای فوق‌العاده را در دست بگیرید، اما قبل از آن باید منابع مالی لازم را تأمین کرده باشید.

برنامه‌ریزی استراتژیک باید عقلانی و منطقی باشد و با توجه به سرعت جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، به‌طور منظم، به‌روز شود. به نظر من هر سال باید برنامه استراتژیک‌تان را بازبینی کنید زیرا مطمئناً در هر سال، جهان، محیط و شرایط‌تان متفاوت خواهد بود.

مترجم: مارال مختازاده (کارشناس ارشد کارآفرینی)

برگرفته از سایت johancruyffinstitute.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com