0  |  3

چگونه به کودک‌مان در راه اندازی کسب‌وکارش کمک کنیم؟

چگونه به کودک‌مان در راه اندازی کسب‌وکارش کمک کنیم؟

بچه‌ها می‌خواهند کودکی کنند. اما بالاخره روزی آن‌ها هم بزرگ خواهند شد.

به همین دلیل است که اجازه دادن به بچه‌ها برای راه‌اندازی غرفه‌های محلی، فروش در حیاط منزل یا مشاغلی مثل چمن زنی می‌تواند راهی عالی برای یادگیری مسئولیت‌پذیری و درک ارزش پول باشد. با این حال، مشاغل کودکانه در صورتی که مجوز قانونی نداشته باشند، ممکن است با مشکل روبه رو شوند. حتی گاهی به دلیل شکایت همسایه‌ها تعطیل خواهند شد.

شهرها، کشورها و ایالات، قوانین مختلفی دارند که براساس آن کسب و کارها موظفند مجوزهای لازم را برای فعالیت خود دریافت کنند. این قوانین تقریباً درمورد هر کسب‌وکاری صدق کند، حتی کسب‌وکارهای کوچکی که کودکان مالک آن هستند.

تعداد فزاینده‌ای از جوامع درحال تلاش هستند تا تسهیلات لازم برای بهبود درآمدزایی کارآفرینان جوان را در اختیارشان قرار دهند. در بسیاری از کشورها، کودکان و نوجوانان برای راه اندازی کسب‌وکار به صورت قانونی باید مدارک لازم را تأمین کنند. بسته به سن کودک، لازم است والدین در این زمینه به آن‌ها کمک کنند.

آیا کودکان می‌‌توانند صاحب یک کسب‌و‌کار باشند؟

کودکان هم می‌توانند صاحب کسب‌وکار باشند. راه اندازی کسب‌و‌کار راهی عالی برای کودکان است که بتوانند به جای نشستن در خانه، انرژی و خلاقیت خود را روی چیزهای مثبت متمرکز کنند. باید به این نکته توجه داشت که صرف نظر از سن مالک، هر کسب‌وکار باید الزامات قانونی خاصی را رعایت کند.

والدین باید این شرایط را درک و اطمینان حاصل کنند که مشاغل فرزندان‌شان قانونی است. به‌علاوه تکمیل مدارک از جمله تکمیل مدارک دریافت مجوز الزامی است و حتی بسته به قوانین هر کشور شاید لازم شود بابت درآمد کسب‌و‌کار مالیات پرداخت کنید.

آیا کودکان کارآفرین هم به پروانه کسب‌و‌کار احتیاج دارند؟

پاسخ این سوال مثبت است. هر کسب‌وکاری نیاز به مجوز دارد، حتی اگر توسط یک کودک یا نوجوان اداره شود. سن فردی که کسب و کار را اداره می کند، مهم نیست. مهم این است که اطمینان حاصل شود که این شغل کاملا قانونی است. در غیر این صورت هرکسی می‌تواند فعالیت این کسب‌وکار را به مقامات گزارش دهد.  

مسئولان شهر و شهرستان در حوزه قضایی که مشاغل در آن قرار دارد می‌توانند الزامات را تشریح کنند‌، مجازات‌های مربوط به عدم تعهد را توضیح داده و مستندات مناسبی را برای انجام روند کار ارائه دهند.

چگونه کودک‌مان  را در راه اندازی کسب‌وکارش یاری کنیم؟

ممکن است از خودتان بپرسید: «چرا برای راه‌اندازی یک غرفه فروش لیموناد در نزدیکی خانه، باید این همه مرحله پشت سر گذاشته شود؟ مگر این غرفه کوچک چه مزاحمتی ایجاد می‌کند؟» اولین شکایات می‌تواند از سوی همسایگان باشد. در بعضی موارد، همسایگان ممکن است احساس ناراحتی کنند، چون مشتریانی که در کنار غرفه فروش لیموناد ایستاده‌اند، مسیرهای عبور آنها را مسدود می‌کنند. همچنین سر و صدا یا ترافیک بیشتری را به خیابان‌های آن منطقه مسکونی تحمیل می کند.»

به‌علاوه، رقبای بزرگ‌تر ممکن است برای کسب‌وکارهای متعلق به کودکان کارآفرین مزاحمت ایجاد کنند. به‌عنوان مثال، یک شرکت متعلق به مدیریت فضای سبز شهری می‌تواند اعلام کند کسب‌وکار چمن زنی که توسط یک نوجوان اداره می‌شود، نمی‌تواند علف‌های هرز باغچه شما را به خوبی از بین ببرد و به همین دلیل خدماتش را ارزان‌تر ارایه می‌دهد.

بنابراین آگاهی از پیامدهای قانونی و نحوه عملکرد رقبا در مواجهه با عملکرد کودکان کارآفرین باید برای والدین بسیار حائز اهمیت باشد. كودكانی كه کسب‌وکار خود را بدون مجوز اداره می كنند، باید انتظار مجازات‌هایی نظیر بسته شدن کسب‌وکار یا جزای نقدی را داشته باشند. تجربه چنین شرایطی معمولا برای کارآفرینان نوجوان که رویا‌های بزرگی را در سر دارند، اغلب دلچسب نیست. 

  «بهترین راه برای تصمیم‌گیری در مورد نوع کسب‌و‌کار مناسب برای فرزند شما، ترغیب کردن او به سوی علاقمندی‌هایش است.»  

اما نباید ترسید:

همواره برای والدینی که می‌خواهند به کودک‌شان کمک کنند کسب‌وکاری را شروع کند، منابع زیادی وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که این کار به روش صحیح انجام می‌شود. به‌عنوان مثال، در بسیاری از کشورها ادارات مربوط به كسب‌و‌كارهای كوچك وجود دارد که لینک‌هایی را با اطلاعات مربوط به دریافت مجوز در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهند و حتی منابعی را برای مشاغل خانگی فراهم می‌كند.

چه کسب‌وکارهایی برای کودکان مناسب است؟

بهترین راه برای تصمیم‌گیری در مورد نوع کسب‌و‌کار مناسب برای فرزند شما، ترغیب کردن او به سوی علاقمندی‌هایش است. کودک شما باید بداند چه چیزی واقعا او را به وجد و اشتیاق می‌آورد. اگر فرزند شما از کارکردن در حوزه‌ای خاص لذت می‌برد، به او در یافتن حوزه مورد علاقه‌اش کمک کنید.

هنگامی که والدین می‌خواهند به فرزند خود برای شروع کار جدید کمک کنند، اولین کاری که اغلب به ذهن‌شان می‌رسد، این است که یک غرفه محلی فروش لیموناد راه بیاندازند. درحالی‌که مشاغل دیگری هم وجود دارد که می‌تواند برای کودک جالب‌ باشد.

به‌عنوان مثال کودکان ممکن است در تهیه تنقلات یا شیرینی‌پزی بسیارعالی باشند. اگر علاقه‌ای به پخت و پز نداشتند، می‌توانند به جای آن دسرها را تزئین کنند. حتی می‌توانند نانوایی را پیدا کنند که به تزئین‌کار روی نان نیاز داشته باشد. یا اگر عاشق حیوانات باشند، بنابراین می توانند از حیوانات خانگی مراقبت کنند یا در صورت امکان آنها را پرورش دهند. آنها حتی می‌توانند پادکست با محتوای قصه‌گویی برای کودکان دیگر تهیه کنند و بفروشند.

مترجم: نازنین توکلی (کارشناس ارشد مدیریت صنعتی)

برگرفته از www.businessnewsdaily.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com