3  |  15

شرکای کلیدی در مدل کسب و کار

شرکای کلیدی در مدل کسب و کار

همانطور که در مطلب مدل کسب و کار به زبان ساده اشاره شد اجزای مدل کسب و کار را می توان به بهترین شکل ممکن از طریق نه جز سازنده اساسی تشریح نمود. این نه جز منطق چگونگی کسب درآمد یک شرکت را نشان می دهند. یکی از این اجزا شرکای کلیدی هستند. جزء سازنده شرکای کلیدی، شبکه‌ای از تأمین‌کنندگان و شرکا را توصیف می‌کند که باعث عملکرد صحیح مدل کسب ‌وکار می‌شوند. شرکت‌ها به دلایل مختلفی برای خود شریک برمی گزینند و مشارکت ها سنگ بنای بسیاری از مدل‌های کسب ‌وکار محسوب می شوند. شرکت‌ها به‌ منظور بهینه نمودن مدل‌های کسب ‌وکار خود، کاهش ریسک و یا کسب منابع، اقدام به ایجاد مشارکت هایی می‌کنند.

شرکای کلیدی در مدل کسب و کاردر راستای ایجاد شرکای کلیدی در مدل کسب و کار، ابتدا لازم است به سوالاتی که در این زمینه مطرح می‌گردد پاسخ دهیم:

  شرکای کلیدی ما چه کسانی هستند؟
تأمین‌کنندگان کلیدی ما چه کسانی هستند؟
کدام یک از منابع کلیدی را از طریق شرکا به دست می آوریم؟
کدام یک از فعالیت‌های کلیدی را شرکای ما انجام می‌دهند؟
 

 چهار نوع مختلف از مشارکت وجود دارد که شامل موارد زیر است:

• 1) همکاری استراتژیک بین شرکت هایی که رقیب یکدیگر نیستند.
• 2)همکاری با رقبا: مشارکت های استراتژیک بین رقبا
• 3)سرمایه گذاری مشترک برای ایجاد کسب و کارهای جدید
• 4) روابط خریدار- تأمین کننده برای حصول اطمینان از تأمین ملزومات

شرکای کلیدی در مدل کسب وکارمشخص نمودن سه انگیزه برای ایجاد شراکت می تواند مفید باشد:

بهینه سازی و صرفه اقتصادی ناشی از مقیاس:

ابتدایی ترین شکل مشارکت، رابطه بین خریدار- تأمین کننده است که به منظور بهینه نمودن تخصیص منابع و فعالیت ها طراحی شده است. مالکیت شرکت بر تمامی منابع مورد نیازش و یا انجام همه فعالیت ها توسط خود شرکت، امری غیر منطقی است.

کاهش ریسک و عدم قطعیت:

در محیطی رقابتی که مشخصه آن عدم قطعیت است، مشارکت ها می توانند نقش مؤثری در کاهش ریسک داشته باشند. همکاری استراتژیک در یک حیطه و در عین حال رقابت در حیطه ای دیگر برای رقبا کاری غیرعادی نیست.

کسب منابع و فعالیت های خاص:

شرکت های محدودی وجود دارند که صاحب تمامی منابع مورد نیاز خود باشند یا همه فعالیت های مورد نیاز برای عملکرد مدل کسب و کار خود را به تنهایی انجام دهند. به جای این کار، آنها با اتکا به شرکت های دیگر در زمینه تهیه منابع خاص و انجام برخی از فعالیت های معین، قابلیت های خود را گسترش می دهند.

طراحی و ساخت «بوم مدل کسب‌ و ‌کار» تنها با چند کلیک!

نمونه‌هایی از بوم مدل کسب ‌و‌ کار

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com