0  |  3

چرا هوش هيجانی برای مديران پروژه مهم است؟

چرا هوش هيجانی برای مديران پروژه مهم است؟

مدیریت پروژه یعنی انجام کارها از طریق دیگران. با یک تیم یک نفره هم می توان برخی کارها را انجام داد اما در انجام کارها به تنهایی کارهای ناچیزی قابل انجام است. انجام کارها معمولا به یک گروه نیاز دارد. موفقیت گروه نیز تا حد زیادی نتیجه قدرت روابط بین اعضای آن است و این آغاز اهمیت توجه به هوش هیجانی در موفقیت مدیران پروژه است.

یکی از اولین مطالعاتی که هوش هیجانی مدیران پروژه را به موفقیت پروژه ها گره می زند پژوهش «ترنر و مولر» است که در آن برای تفسیر اطلاعات از 400 پروژه استفاده شده است. این دانشمندان دسته ای از شایستگی های هیجانی مهم را شناسایی کردند که برای همه پروژه ها لازم است.

این شایستگی های کلیدی عبارتند از :

  • خودآگاهی
  • انگیزه
  • وظیفه شناسی
  • حساسیت درونی
  • انعطاف پذیری هیجانی
  • نفوذ

بسیار خوب است که سازمان ها و کسب و کارها مدیران پروژه را بر اساس این شایستگی های هیجانی انتخاب کنند.

هوش هیجانی می تواند به مدیران پروژه کمک کند تا :

1.روابط خود را با ذی نفعانی که از موفقیت پروژه حمایت می کنند، بهبود بخشند.

2.شکست های هیجانی را پیش بینی و از وقوع آنها جلوگیری کنند.

3.با اعضای سرسخت تیم برخورد کرده و تضادها را کنترل کنند.

4.از اطلاعات هیجانی برای تصمیم گیری بهتر بهره بگیرند.

5.به ایجاد ارتباطات موثرتر بپردازند.

6.یک فضای مثبت در گروه ایجاد کنند و روحیه اعضا را بالا ببرند.

7.دیدگاه مشترکی از اهداف پروژه ایجاد کنند که اعضای تیم را جذب کند و به آنها انگیزه دهد.

هوش هیجانی می تواند به مدیران پروژه کمک کند

مدیران پروژه همواره باید برای بدست آوردن آنچه نیاز دارند به مذاکره با دیگران بپردازند. مدیرانی که برای درک عواطف و احساسات و اهداف دیگران از روش های مدیریت روابط استفاده می کنند مذاکره کنندگان تاثیرگذارتری خواهند بود.

معمولا در محیط پروژه، مدیران مرکز ارتباطات هستند و بیشترین اطلاعات را درباره پروژه دارند. مدیران پروژه کانون تمرکز شبکه ارتباطی هستند. داشتن اطلاعات حیاتی و مهم نتیجه روابطی است که مدیر پروژه با اعضای تیم دارد. اینها همه دلیل اهمیت «هوش هیجانی» برای مدیران پروژه است.

اما مدیر پروژه چگونه می تواند از مواهب هوش هیجانی برای پیشرفت شغلی استفاده کند؟

از نقاط قوت و سهم افراد پروژه قدردانی کنید:

 قدردانی از توانایی ها و کمک های اعضای تیم پروژه یکی از ابزارهای قدرتمند برای تشویق آنهاست.

به اعضای پروژه خود بازخورد دهید:

ارائه بازخورد به دیگران نوعی سرمایه گذاری است که ما به منظور رشد آنها انجام می دهیم. بازخوردی که به دیگران می دهید باید بر اساس حقایق باشد. بازخوردها باید شفاف باشند.

راستگویی:

یکی از شایستگی های هوش هیجانی که مدیر پروژه باید در کار خود به آن توجه کند صادق بودن با افرادی است که در پروژه با آنها تعامل داریم. این کار ساده به نظر می آید اما انجامش به سادگی گفتن آن نیست.

امانت داری یا قابل اعتماد بودن:

گفتیم مدیر پروژه باید با اعضای پروژه خود صادق باشد. یک جزء مهم از صادق بودن امانت داری است. امانت داری وقتی وجود دارد که دیگران بتوانند روی ما حساب کنند یا قابل اطمینان باشیم و آنچه را که می گوییم انجام دهیم. این زمانی است که شما اعتماد دیگران را به دست آورده اید. بدون شک، امانت داری فاکتور مهمی برای مدیر پروژه است. اعتماد با گذشت زمان به دست می آید اما به سرعت از بین می رود. ممکن است یک رویداد ، یک عمل باعث شود که دیگران اعتمادشان را به شما از دست بدهند. بنابراین در روابط خود با دیگران، پایدار، قابل اطمینان و امانت دار باشید.

برگرفته از کتاب هوش هیجانی برای مدیران پروژه، نوشته آنتونی مرسینو

گردآورنده: سکینه حجازی فر (کارشناس ارشد کارآفرینی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com