0  |  0

تدوین نقشه ملی توانمندسازی زنان در ICT

تدوین نقشه ملی توانمندسازی زنان در ICT

پروژه «تدوین نقشه ملی و بسته سیاستی اولویت‌های بخش ICT برای توانمندسازی زنان» به سفارش دفتر امور زنان و خانواده وزارت ارتباطات در مرکز مطالعات راهبردی و اقتصاد دیجیتال پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام می‌گیرد.
عاطفه فرازمند مجری این پروژه در این باره توضیح داد و گفت: این پروژه با هدف ارزیابی وضعیت شکاف دیجیتالی با تمرکز بر بانوان و یا به بیان دیگر ارزیابی وضعیت دسترسی و میزان استفاده از خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات زنان در سطح شهرها و روستاهای مختلف کشور و نیز شناسایی موانع و چالش‌ها تعریف شده است.
وی با اشاره به اینکه در راستای انجام این پروژه، نخستین پیمایش ملی با نظارت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال جاری اجرایی شد، افزود: برای اجرای طرح پیمایش، قرارداد همکاری با پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی منعقد شده است. در این طرح از طریق شیوه پیمایش (تماس تلفنی)، حدود ۴ هزار نمونه از زنان بالای ۱۵ سال، متناظر با جمعیت استان‌های مختلف کشور و بر حسب شهرهای بالای ۱ میلیون نفر، ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون نفر، ۱۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر و زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و نیز روستاها، شرکت کردند.
فرازمند اظهار داشت: بررسی و شناسایی ظرفیت‌ها و فرصت‌ها در حوزه ICT برای حل چالش‌ها و افزایش توانمندی بانوان در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و ارائه بسته سیاستی پیشنهادی اولویت‌های بخش ICT برای توانمندسازی زنان برحسب شرایط و ظرفیت‌ها با محوریت اشتغال‌زایی و بهبود زندگی اقتصادی و معیشتی زنان و کاهش شکاف دیجیتالی جنسیتی از دیگر اهداف این طرح است.
وی گفت: این بسته‌ها در حال تدوین و گردآوری هستند و نتایج آن از سوی امور زنان و خانواده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه خواهد شد. خروجی و دستاوردهای این پروژه می‌تواند به عنوان مهمترین درس‌های آموخته جهت تدوین راهبردهایی در زمینه کاهش شکاف دیجیتالی جنسیتی و ارتقا بهره‌مندی و توانمندی زنان با استفاده از ظرفیت‌های ICT باشد.
فرازمند درباره اهمیت توانمندسازی زنان در حوزه ICT تاکید کرد: با ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان، فرصت‌ها و ظرفیت‌های بی‌شماری در حوزه‌های گوناگون به‌وجود آمده است و با عنایت به میزان توجه کشورها به فرصت‌های فراهم شده توسط ICT و بهره‌مندی از آنها، مرزبندی و شکاف‌های جدیدی بین کشورها شکل گرفته و موجب شده تا شاخص‌ها و نشانگرهای جدیدی برای اندازه‌گیری میزان این شکاف‌ها، از جمله شکاف دیجیتالی، تعریف شوند.
وی با بیان اینکه همان اندازه که فناوری نوعی امید است می‌تواند منبع ترس نیز باشد و ارتقا برابری جنسیتی و توانمندسازی افراد یکی از اهداف مهم هر کشور و از راهبردهای توسعه انسانی است، خاطرنشان کرد: بدون شک مهم‌ترین عامل رشد ضرب آهنگ اقتصادی و توسعه هر جامعه، منابع انسانی آن جامعه است و از آنجایی که زنان به عنوان نیمی از جمعیت فعال جامعه محسوب می‌شوند، نرخ مشارکت آنها در اقتصاد و در حالت جامع‌تر، توانمندسازی زنان و چگونگی تحول آن تحت تأثیر پیشرفت ICT، از مسائل مورد توجه برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران جهان محسوب می‌شود.
به گفته فرازمند، درک جوامع مختلف نسبت به تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در شکل‌بندی جدید نظام بین‌الملل، سبب می‌شود تا کشورهای مختلف به اقتضا شرایط خاص خود، توانایی‌شان را در تجدید ساختار جامعه خویش بیازمایند.
وی افزود: بسیاری از کشورهای جهان، در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات، برنامه ریزی‌های مدون و منسجمی انجام داده‌اند که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های ایجاد شده توسط ICT، جایگاه خود را تا سطح کشورهای توسعه یافته، ارتقا داده اند. در همین راستا دیجیتالی سازی زنان باید هم در برنامه‌های ملی برای توسعه فناوری و هم در سیاست‌های کمک به توسعه، موضوعی ثابت و همواره در دستور کار سیاسی هر کشور باشد.
مجری پروژه «تدوین نقشه ملی و بسته سیاستی اولویت‌های بخش ICT برای توانمندسازی زنان» گفت: توانمندسازی زنان در حوزه ICT از طریق آموزش و آگاه سازی آنها نسبت به فرصت‌ها و چالش‌های فضای مجازی، با توجه به جایگاه و نقشی که در تربیت فرزندان دارند، هم به لحاظ مدیریت صحیح نحوه فعالیت فرزندانشان در این فضا و هم به جهت ایجاد اشتغال و کسب درآمد و نیز ارتقا سطح مهارت تخصصی و عمومی آنها، برای جامعه و خانواده اهمیت بسزایی خواهد داشت.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری مهر
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com