0  |  2

استارتاپ‌های موفق چه ویژگی هایی دارند؟

استارتاپ‌های موفق چه ویژگی هایی دارند؟

نمی توان برای موفقیت استارتاپ ها یک نسخه مشخص و واحد پیچید. چرا که هر کسب و کاری مسائل و موانع خود را دارد. مسیر موفقیت کارآفرینان متفاوت است. اما می توان اشتراکاتی در آنها یافت تا در مسیر پیاده سازی استارتاپ خود از آن بهره بگیریم و بدانیم به چه مواردی باید توجه کنیم.

علاقه و اشتیاق به ایده استارتاپ خود:

اگرچه ممکن است خیلی ساده به نظر برسد، اما داشتن رویا برای تولید یک محصول یا ارائه یک نوع خدمات و اشتیاق به آن اولین قدم در جهت ایجاد یک پروژه موفق است که قصد دارد نیازهای مشتریان را برآورده و در آینده سود قابل توجهی به همراه داشته باشد. شور و اشتیاقتان به شما در کنار آمدن با سختی های مسیرکسب وکار کمک می کند، به شما انرژی و انگیزه لازم برای عبور از موانع را می دهد. این اشتیاق و علاقه به عملی کردن ایده استارتاپ است که کمک می کند. بنابراین متوقف نشوید تا به هدف برسید.

نوآوری در استارتاپ:

آیا ایده استارتاپ شما نوآورانه است؟ ممکن است ندانید ((عدم نوآوری)) یکی از دلایل شکست استارت آپ ها است. چرا نوآوری مهم است؟

جهان امروز جهان نوآوری است و ذهن هایی که نوآوری را از خود نشان می دهند پیروز خواهند بود.

نوآوری چیزی است که محصول یا خدمات شما را از دیگر محصولات و خدمات متمایز می کند، راه حل جدیدی برای مسائل ایجاد می کند، موجب جلب توجه سرمایه گذاران می شود و یکی از فاکتورهای ارزشمند بودن استارتاپ شماست.

اما آیا تنها داشتن یک ایده نوآورانه برای استارتاپ کافی است؟

مسلما خیر. بلکه ارائه ایده‌ای نوآورانه برای محصول یا خدمت خود تنها یک آغاز قوی است که لازم است اما کافی نیست. نوآوری‌ها باید به‌طور مستمر وجود داشته باشند. حتی شرکت های بزرگ مجبورند مدام تغییرات و به روزرسانی انجام دهند چرا که رقبای زیادی هر روز در بازار ظاهر می شوند و محصولات متمایز خود را ارائه می دهند.

شناخت مشتری و نیازهای او:

استارتاپ های موفق مشتریان خود را به خوبی می شناسند و واقعاً رفتار خوبی با آنها دارند.

داشتن دانش مناسب درمورد مخاطبان هدف برای ایجاد محصول یا خدمات مناسب برای آنها و رفع نیازهای آنها ضروری است و این شناخت کافی از مشتری است که طراحی صحیح محصول و خدمات را امکان پذیر می کند.

گاهی کارآفرینان محصول یا خدمات جدیدی را ایجاد می کنند که تاکنون وجود نداشته و مشتریان هدف اصلا تا پیش از این به آن فکر نکرده اند. بی شک چیزی که جا انداختن محصول یا خدمت جدید را از طریق فرهنگ سازی برای مشتریان امکان پذیر می کند همان شناخت صحیح و دقیق از مشتری و نیازهای اوست.

در جهان کنونی ما خواسته های مشتری، واقعاً سریع تغییر می کند. پس برای شناخت همیشگی و به روز از نیاز های مشتری به ارتباط مستمر با جامعه هدف خود و برنامه های بازاریابی دقیق نیازمندیم.

استارتاپ های موفق چه ویژگی هایی دارند؟انعطاف پذیر بودن:

آخرین ویژگی که در این مطلب می خواهیم به آن اشاره کنیم «انعطاف پذیری» است. چرا باید انعطاف پذیر باشیم؟

به این دلیل که استارتاپ ما درون یک محیط و اکوسیستم فعالیت می کند و در مسیر کسب و کار از عوامل درونی و بیرونی متاثر خواهد شد. موارد مختلف از جمله تغییر سلیقه و ذائقه مشتریان، وضع قوانین جدید، ورود رقبای جدید، تغییر استراتژی رقبای قبلی و بسیاری موارد دیگر بر روند رشد استارتاپ ما تاثیر خواهند گذاشت. برخی مواقع بعد از طی مراحل اولیه کار استارتاپ شاهد این هستیم که محصول یا خدمات ما نسبت به محصول یا خدمات اولیه ای که ارائه کرده بودیم دچار تغییرات کم و زیاد شده است. باید انعطاف پذیری لازم برای پذیرش تغییرات مورد نیاز را داشته باشیم. جهان دائما در حال تغییر است و رمز ماندگاری در دنیای پر از پویایی، انعطاف پذیری و استقبال از تغییرات درست و ضروری است.

نباید توقع داشته باشید چشم اندازی که در ابتدای شروع استارتاپ داشتید در مراحل بعدی همانطور دست نخورده باقی بماند. همانطور که استارتاپ رشد می کند دانش شما هم در زمینه کاری تان رشد می کند و احتمال بسیاری وجود دارد که ایجاد برخی تغییرات در ابتدا پیش بینی نشده باشد.

هستند استارتاپ هایی که ایده خود را تغییر چندانی نداده اند اما این به نوع استارتاپ و نوع شرایط بستگی دارد پس آماده پذیرش تغییرات احتمالی باشید.

در باب استارتاپ های موفق سخن بسیار است و بی شک ویژگی های استارتاپ های موفق محدود به این چند مورد نیست.

نویسنده: سکینه حجازی فر (کارشناس ارشد کارآفرینی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com